עקב קשיי הנכים להשיג אגרת רישוי מופחתת: תביעת ענק נגד משרד התחבורה

תביעה ייצוגית על סך 300 מיליון שקלים הוגשה נגד המשרד בשל הקשיים שהוא מערים על בעלי תו נכה בהשגת אגרת רישוי מוזלת • גם לאחר שנשלח לזכאים מכתב המציע להם לממש את ההנחה - האפשרות היחידה שהוצעה היא להגיע באופן פיזי למשרדי רשות הרישוי לאחר הזמנת תור • מהמשרד טרם התקבלה תגובה לפניית "ישראל היום"

חניית נכים. צילום: צחי מרים

האם משרד התחבורה צריך לבצע בדק בית כולל בנושא תשלומי אגרה על ידי נכים? על פי עו"ד דורון רדעי וניצן גדות, התשובה היא כן, והיא מובאת בתביעה ייצוגית בגובה 300 מיליון שקלים שהגישו כנגד המשרד.


התביעה באה כדי להשיב להשיב לציבור הנכים את סכום האגרות המוטעה, שנגבה ללא הצדקה במהלך השנתיים האחרונות. הסיבה לגבייה נובעת מהעובדה שנכים רבים שילמו דמי אגרת רישוי מלאה ולא את האגרה המופחתת שעומדת על 28 שקלים וזאת עקב בעיות נגישות באתר המשרד. גביית היתר הוערכה בסכום עתק של כ-300 מיליון שקלים.


בישראל יש כיום כ-350,000 נכים בעלי תג חניה בתוקף, וסכום התביעה חושב על בסיס הערכה כי מתוכם, מאה אלף משלמים אגרת רישוי מלאה בשיעור של כ-1,500 ש''ח.


בבית המשפט, משרד התחבורה טען להגנתו כי ב-29.1 שלח לכלל המחזיקים בתו נכה להם לא עודכנה אגרה מופחתת, מכתב שבו הוצגה לפניהם האפשרות להגיש בקשה לזכאות. בשולי מכתבו ציין משרד התחבורה כך: "ניתן לבדוק ולעדכן את הזכאות לאגרת רישוי מופחתת בהזמנת תור בלבד במשרד הרישוי".

אלא שבתגובה שהוגשה השבוע לבית המשפט טען מגיש התביעה, עו"ד דורון רדעי כי צעד זה אינו מספק וכי משרד התחבורה מפגין כלפי הנכים חוסר רגישות: "במקום להקל עליהם ולהנגיש עבורם את קבלת הזכאות, על ידי צירוף טפסים למכתב ו/או על ידי מתן אפשרות להגיש את הבקשה במייל/פקס/דואר, המשיב דורש מנכים להגיע פיזית למשרדי רשות הרישוי, וזאת לאחר הזמנת תור מראש, והכל בשביל הפרשי אגרה שמסתכמים בסכום שנתי ממוצע של כ-1,500 שקלים".

עוד נטען כי "חוסר תום הלב, כמו גם הסבל והעוול אשר נגרם לנכים כתוצאה מכך פשוט זועק לשמיים, ומשווע להתערבותו של בית המשפט הנכבד, ולו מטעמים של צדק חברתי כלפי אוכלוסייה מוחלשת בבחינת "בפני עיוור לא תשים מכשול". המשך הדיון בנושא צפוי להתנהל בבית משפט במהלך החודשים הקרובים.

"ישראל היום" פנה למשרד התחבורה לקבלת תגובה וכשזו תגיע נפרסם אותה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר