המתווה לקבלת הילדים החטופים: "לפני הכל - לא לייצר טראומה נוספת"

עיקרי המתווה: מתן בחירה לילד; הגנה מפני הצפה; מניעת כל מפגש או חשיפה של הילדים לתקשורת; העברת מסר רצוף של ביטחון • ברמת מערכת החינוך והמערכות הטיפוליות: הכשרה לפסיכולוגים וליועצים שילוו את מוסדות החינוך הקולטים; ליווי ברמה עמוקה לדמויות המלוות מקרוב; הכנה של ילדי הכיתות ובתי הספר לחזרתם של חבריהם

לכל חטוף יש סיפור משלו, לכל חטופה יש סיפור משלה. צילום: באדיבות הספרייה הלאומית

משרד הרווחה והביטחון החברתי מפרסם היום (רביעי) את המתווה המתוכלל לקבלת הילדים החטופים המיועדים לחזור לישראל במסגרת העסקה אותה אישרה הממשלה אמש.

המתווה עוסק בקליטת חטופים קטינים, כפי שנבנה בתיאום בין משרדי הממשלה השונים - משרדי הביטחון, הבריאות, הרווחה והביטחון החברתי, ומשרד החינוך. על הכנת המתווה הופקדו פרופסור איל פרוכטר - יו"ר המועצה הלאומית לפוסט-טראומה עבור משרד הבריאות, ופרופסור כרמית כץ ושותפיה ממכון "חרוב", בשיתוף עם משרד הרווחה והביטחון החברתי.

הילדים החטופים בשבי החמאס, צילום: באדיבות מטה החטופים

המתווה מתייחס לארבעה עוגני זמן מרכזיים: השלב המקדים - שהוא שלב ההכנה, טרם קבלת החטופים - ושלושה שלבי קבלת הילדים. 

המסמך סוקר את עקרונות העבודה המנחים לכל השלבים, אשר גובשו מתוך ההכרה כי בכל התערבות מול הילדים החטופים העיקרון המנחה יהיה "DO NO HARM" - כלומר הקפדה שלא לייצר טראומה נוספת לילדים החטופים עם חזרתם. יתר-על-כן, קבלת הילדים החטופים היא הזדמנות ייחודית לייצר עבורם אמון במערכות השונות, ולהתחיל את תהליך ההתמודדות עם הטראומה שחוו.

פעולה מול קהילת הילדים

עיקרי מתווה העבודה מתייחסים לנקודות הבאות: 

  1. מתן בחירה לילד - לאפשר לילד ככל שניתן בחירה לאורך כל התהליך. חשוב להקשיב לרצונותיו וצרכיו, לכבד את בקשותיו ולהגמיש את פרוטוקול העבודה בהתאמה לילד הספציפי.
  2. מינון כעיקרון מגן מפני הצפה - בעת קבלת הילדים החטופים חשוב לזכור כי הטראומה נמצאת בשיאה והמעבר מהשבי חזרה נתפס בעוצמות גבוהות בקרב הילדים. לכן, יש להימנע מלהציף את הילדים ולחשוף אותם לגירויים מיותרים בין השאר מפגשים עם אנשים, הצפה של מתנות, אוכל, ממתקים ופעילויות. 
  3. תקשורת - יש לאסור באופן מוחלט כל מפגש או חשיפה של הילדים לתקשורת. יש לתת דגש מיוחד לשעות הראשונות שלאחר שחרורם.
  4. מסר של ביטחון - יש להעביר לילד את המסר שהוא בטוח ומוגן. 
  5. התייחסות להצפה רגשית ומתן תגובות מווסתות - חשוב להיות בקשב ביחס לאופנים השונים בהם ילדים יגיבו לחזרה מהשבי ולדאוג לתגובות רגועות, בטוחות ומווסתות מול הילדים ובסביבתו.
ישיבת הממשלה לאישור מתווה קליטת החטופים, צילום: קובי גדעון / לע"מ

פעולת צוותי הקליטה והטיפול הממשלתיים והרשותיים

ההנחיות לצוותי הקליטה והטיפול בילדים מדגישים יצירת מפגש בינאישי מכבד ומוגן, הענקת קשב לילד ולמסרים שהוא מעביר, "ותסמכו על עצמכם כאנשי ונשות מקצוע", נכתב במסמך.

מתווה העבודה קובע כי משרד החינוך יפעל בשתי רמות: הרמה המיידית, והרמה המתמשכת לטווח הבינוני והארוך, בתיאום מלא עם גורמי הטיפול המלווים בקהילה ועם המשפחות. 

צעדת משפחות החטופים מתקרבת למשרד ראש הממשלה, המונים מקבלים את פניהם

ברמה המיידית תתבצע הכנה עוד טרם השבת הילדים אל המוסד החינוכי: הכשרה לפסיכולוגים וליועצים שילוו את מוסדות החינוך הקולטים; הדרכה לכלל הצוות החינוכי והכשרה וליווי ברמה עמוקה יותר לדמויות המלוות מקרוב; הכנה של ילדי הכיתות ובתי הספר לחזרתם של חבריהם למוסדות החינוך.

ברמה המתמשכת לטווח הבינוני והארוך תתבצע קליטה הדרגתית של הילדים במוסדות החינוך, בהתאם לעקרונות ותוך ליווי, הכשרה והדרכה לצוותי החינוך ולתלמידים.

הקראת "הנוכחות". מיצג בכותל למען השבתם של 38 ילדים חטופים, צילום: אורן בן-חקון

מנסחי המתווה מציינים כי עם שובם של הילדים לקהילה, ייבנה מערך היוועצות בין-מקצועי רציף ומתמשך, לעבודה מתואמת ומשותפת של גורמי המקצוע מכלל משרדי הממשלה, בתכלול המחלקה לשירותים חברתיים במקום מגורי המשפחה. בסיכום מביעים מכיני המתווה תקווה: "כך נוכל להבטיח חזרה בטוחה ומיטיבה, שתהיה הצעד הראשון למסע הארוך שעוד מחכה לילד ומשפחתו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר