ללא פתרון מיידי - הנכים ישלמו את המחיר

יותר מ־20 שנה שמחירון אבזור הרכבים לנכים לא עודכן • על רקע התייקרויות כוח העבודה וחומרי הגלם, בענף מתריעים מקריסה קרבה • היום תתקיים פגישה בין החברות, ארגוני הנכים, ביטוח לאומי ומשרד האוצר

תמונות הרכב שבו הושאר חסר ישע. צילום: אריק אבולוף כבאות והצלה ירושלים

מאז שנת 1999 לא עודכן מחירון אבזור כלי רכב לנכים, ובפורום אבזור רכבי נכים המאגד בתוכו את החברות הפועלות בענף מתריעים כי עליית המחירים בשנים האחרונות, גרמה להפסדים והחברות על סף קריסה. שתי חברות, מתוך שבע שפעלו, כבר נסגרו - כ־30% מהשוק.

ל"ישראל היום" נודע כי בביטוח לאומי, האמון על התשלום לחברות בעבור אבזור כלי רכב לנכים, החלו לבדוק את הנושא במטרה לקדם פתרון מוסכם, ואף התקשרו עם יועץ חיצוני מומחה בתחום המחירים. מי שאמור לאשר מחירון מעודכן הוא משרד האוצר, אשר בשלב זה מערים קשיים. היום תתקיים פגישה בין החברות, ארגוני הנכים, ביטוח לאומי והאוצר.

מחאת הנכים: צומת עזריאלי נחסם לתנועה (ארכיון) // משה בן שמחון

המחירון לאבזור כלי רכב לנכים נקבע לפני יותר מ־24 שנה, ללא מנגנון עדכון או הצמדה למדד.

בעשור האחרון התנהל דין ודברים בין ביטוח לאומי והאוצר לחברות האבזור בסוגיית עדכון המחירון. שלושה דוחות שהוזמנו ע"י הביטוח הלאומי נגנזו, אף שנקבע בהם באופן עקרוני כי יש לעדכן את המחירון, ובאוצר, שם הציגו נתונים המצביעים דווקא על רווחים של החברות, סירבו להיכנע לדרישותיהם.

זמני ההמתנה מתארכים

החברות מצידן דוחות את הדברים וטוענות להפסדים ניכרים. כעת הן טוענות כי הגיעו מים עד נפש ומתריעות כי אם לא יעודכן המחירון בהקדם, לפי עלייה של לפחות 38%, הן לא ישרדו, ומי שישלם את המחיר החל מהחודש הקרוב יהיו הנכים.

הזמן הממוצע לאבזור רכבי נכים אמור להיות שלושה חודשים, אך כיום עומד על שישה חודשים בשל מחסור בכוח אדם ובחלקים. גם גל ההתייקרויות בשנים האחרונות הביא לעליית מחירים חדה בכל ענפי התעשייה והמסחר, ומשפיעה גם על חברות האבזור.

חניית נכים (ארכיון), צילום: אליהו קורן

כך, למשל, מאז ינואר 2021 התייקר כוח האדם ב־12.5% בממוצע. כמו כן, מדד המחירים לצרכן עלה, שער הדולר עלה והריבית במשק עלתה. מגפת הקורונה והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה הביאו להתייקרויות חדות בעלויות מוצרי הגלם כמו ברזל ואלומיניום, אספקה, שילוח ושירותים.

עדי אדלר, יו"ר פורום החברות המאבזרות, אומר כי "אם לא יהיה פתרון מיידי החודש, לא נוכל למסור מכוניות ולתת שירות ללקוחות".

משרד האוצר מסר בתגובה לפנייתנו: "לא נגיב בנושא".

מביטוח לאומי נמסר בתגובה: "קיבלנו את פניית חברות האבזור במקביל לנתונים שהגיעו מהאוצר, ואנו פועלים להגיע לעמק השווה. רואים חשיבות במציאת פתרון בטווח הנראה לעין כדי להבטיח שהמענה לציבור הזכאים יימשך כסדרו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר