שרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה היום (רביעי) בהצהרה לתקשורת כי היא מעבירה את הרציפים הריקים לנמלים החדשים במטרה לפתור את הפקק בנמלים. מדובר על פתיחת רציפים 7 ו-8 בנמל המפרץ ורציף 28 בנמל הדרום, לאוניות מטען כללי לצורך צמצום התור בנמלים. "זה מהלך דרמטי אבל הוא מהלך שאיש לא מפסידה או מפסיד ממנו. על פניו, יש די והותר עבודה לכל הנמלים, אבל הוא תלוי בכך שתהיה התגייסות של כל הגורמים", אמרה מיכאלי.
נזכיר כי הרציפים האלה שייכים למדינה, לחברת נמלי ישראל וממוקמים צמוד לנמלים הפרטיים. בתקופה האחרונה בשל העומסים הכבדים שנוצרו בנמלים הוותיקים – נמל אשדוד וחיפה, דובר לא מעט על הצורך לנצל את הרציפים הריקים על מנת להקל על הפקק בנמלים. נמל המפרץ בצפון פועל זה חצי שנה, אך הוא פורק רק מכולות ולא מטען כללי, ומרבית הפקקים בנמלים נגרמים מאוניות מטען כללי. בהסתדרות ובנמלים הוותיקים התנגדו להענקת הרשאה לפריקת מטען מסוג זה בנמל החדש, וזאת מחשש כי הדבר יפגע כלכלית בנמלים הוותיקים.
הרציפים המדוברים היו אמורים להימסר לנמלים הפרטיים במסגרת רפורמת הנמלים, אבל רק בעוד כמה שנים, על מנת לאפשר כניסה חלקה של הנמלים הוותיקים לסביבת התחרות. לדברי השרה מיכאלי, המהלך של פתיחת רציפים ריקים לנמלים חדשים כבר עכשיו נעשה בתיאום עם ההסתדרות: "אנחנו עשינו את המהלך הזה בהיוועצות עם כל הנוגעים בדבר – משרד האוצר, חברת נמלי ישראל וההסתדרות. עם כולם דיברנו והגענו למצב שאני מכריזה היום על פתיחת הרציפים הנוספים לפריקת אוניות מטען כללי".
שרת התחבורה הוסיפה: "עכשיו, האחריות היא על כל השותפות והשותפים, לא להכשיל את המהלך הזה, ויותר מזה, לגרום להצלחתו. אני יכולה להכריז ולאפשר את התשתית הזאת לפריקת אוניות מטען כללי, אבל עכשיו האחריות היא על השותפים האחרים, לגרום לזה לקרות. החל מאלה שצריכים לא להכשיל את האפשרות הזאת וכלה באלה שצריכים להביא ידיים עובדות. האתגר של ידיים עובדות לכל הנמלים – הוותיקים והחדשים, לא נעלם כשאנחנו פותחות את הרציפים האלה".
אלעד מלכא מנכ"ל הלובי הציבורי "האינטרס שלנו" אמר בתגובה להחלטת שרת התחבורה: "אנחנו מברכים על ההחלטה. זו החלטה שמיטיבה עם כלל הציבור הישראלי החל ביבואנים ותעשיינים וכלה בציבור הצרכנים כולו. בטווח הקצר התור בנמלים יתקצר ונחסוך כולנו כ-40 מיליון שקלים ביום. בטווח הארוך, התחרות תחייב את הנמלים הממשלתיים להתייעל והציבור הישראלי ירוויח אף יותר.
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים, ד"ר רון תומר, הגיב גם הוא להצהרת שרת התחבורה: "אנחנו מברכים את שרת התחבורה על המנהיגות שהפגינה בהחלטה לפתוח את הרציפים, אולם כעת חובת ההוכחה עליה. אנחנו מצפים ששרת התחבורה תעמוד בהצהרה שלה באופן מלא, ותוך גג שבועיים הרציפים יהיו עמוסים באוניות שפורקות סחורה. הגיע זמן לשים סוף לביזיון שבו התנהלו הנמלים עד עכשיו, ולהתחיל להתנהל כמו במדינה מתוקנת עם רציפים שעובדים באופן מלא וכוח אדם מקצועי. הדבר ימנע בזבוז כספים רבים שיורדים למצולות בהמתנה המיותרת של האוניות בים, ומזה ירוויח כל אזרח במדינת ישראל".
איתי רון, יו"ר איגוד יבואני התבואות מוסיף: "גם מסע של 1,000 ק"מ מתחיל מצעד אחד ראשון. למרות שהרציפים, שיפתחו בנמלים הפרטיים למטען כללי, לא שמישים, כי צריך יהיה להצטייד במנופים, במשפכים ובציוד פריקה נוסף, זהו כבר צעד ראוי וחשוב, הצהרת כוונות רצינית של משרד התחבורה לנהל את המשבר. אנו מקווים להמשך מעורבות השרה ולסדרת צעדים נוספת".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו