מוקדם יותר היום (שני) התקיים דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא העלאת מחיר הנסיעה ברכבת הקלה בירושלים. הדיון התקיים על רקע בקשה לדיון בזק ששיגר בשבוע שעבר חבר הכנסת מיכאל ביטון יחד עם חברי מועצת העיר ירושלים, בהקשר העלאת המחיר בעיתוי הגרוע ביותר, בו הקלה בקושי מתפקדת בשל הארכת הקו האדום (והיחיד) שלה.
בפתח דבריו, תקף יו״ר הוועדה דוד ביטן את משרדי האוצר והתחבורה על המהלך, ומתח ביקורת חריפה על חברתו למפלגה, שרת התחבורה מירי רגב: ״בתקציב הזה עשו המצאה חדשה. המחירים בתחבורה הציבורית זה ׳טייס אוטומטי׳ שנקבע לפי פרמטרים מסוימים. אולם, בדיוני התקציב הפעם החליטו שעל מנת לסגור את בעיות התקציב של משרד התחבורה, מעלים את מחירי התחבורה הציבורית. זה דבר שלא מתקבל על הדעת. זה תקדים מאוד מסוכן שאני לא מבין איך שרת התחבורה הסכימה לו, וכמובן שמשרד האוצר מבסוט מהעניין הזה״.
״הם באים על ירושלים, העיר הענייה ביותר שסוף סוף קיבלה קו אחד ועוד מתעכבת עם רכבות שלא הגיעו״, ציין חבר הכנסת מיכאל ביטון. ״העניים ביותר נוסעים ברכבת, ואומרים להם ביום אחד שנסיעה תעלה שמונה שקלים. זו התייקרות של שלושים אחוזים. את יוקר המחיה העלינו בעשרה אחוזים והמדינה געשה, את המע״מ העלינו באחוז והמדינה בערה. איפה זה הגיוני?״.
בהמשך הדיון פנה ביטן לנציג משרד האוצר, שהשתתף בוועדה בשיחת וידאו, בשאלה האם זה ביצע את המהלך בשיתוף משרד התחבורה במטרה לכסות גירעונות הקיימים במשרדה של רגב. משלא נענה והפנה את השאלה לנציגה נוספת של האוצר, תקף ביטן ואמר ש״אין לך תשובה״. נציגת האוצר, מצדה, בחרה להתייחס להעלאת מחירי התחבורה הציבורית בכלליות ולא לרכבת הקלה בירושלים. רק לאחר ששאלו אותה פעם נוספת האם המהלך נועד לשרת את קופת משרד התחבורה, ענתה: ״בעקבות המלחמה היו קיצוצים רוחביים כדי לנסות להתכנס לתקציב הרבה יותר גדול ממה שיכולנו לדמיין. היו כמה אפשרויות, ומה שנעשה עכשיו הוא מה שהיה צריך לעשות כדי לאזן זאת״.
עידן מועלם, ראש רשות התחבורה הציבורית במשרד התחבורה ניסה לחזק את דברי נציגת האוצר, אולם בפועל סתר אותה כשאמר שלמהלך אין קשר למלחמה. ״העלייה ברכבת הקלה נעשית בהתאם לצו פיקוח על המחירים שנקבע לפני שנה וחצי, ועכשיו אנחנו מיישמים אותו. משמע, זה לא קשור למלחמה״. בהמשך דבריו, המליץ לתושבים לרכוש חוזי נסיעה בדמות חוזי ״חופשי חודשי״, במסגרתם אין עליית מחירים כרגע. עם זאת, בוועדה נחשף כי 44% מהנוסעים ברכבת הקלה הם נוסעים מזדמנים, משמע - כמעט חצי מאוכלוסיית הנוסעים תשלם את התעריף החדש.
הדיון היום הוכיח את מה שהיה ידוע מזמן - ספק אם האמונים על רווחת הנוסעים בתחבורה הציבורית התקרבו לאוטובוס או לרכבת שלא במסגרת מסיבת עיתונאים גרנדיוזית. מי שנפגעים מהמהלכים הללו הם האזרחים הפשוטים, שפעמים רבות נבצר מהם להשתמש ברכב הפרטי. אבי, ירושלמי בעל מוגבלות המתנייד בכיסא גלגלים הגיע לדיון ואמר: ״אנשים עם מוגבלות ואזרחים ותיקים הם אלה שנפגעים בצורה הקשה ביותר מהמהלך הזה״. עוד התייחס לכך שנאלץ לשלם גם עבור המלווה שלו, והוסיף כי ״אנחנו משלמים נסיעות פעם וחצי, אפילו יותר. אין זכות הנחה עבורנו. אני מבקש בכל לשון של בקשה שהמחיר יעצור, אם לא יירד״.
עם סיום הדיון, חשף סגן ראש העיר אדיר שוורץ כי הקרונות הצפופים עליהם מלינים תושבי הבירה נרכשו, למעשה, ביודעין. ״עשינו שינוי במערכות, הקרונות קטנים וצפופים. היכולת של אדם עם כסא גלגלים להיכנס לקרונות החדשים פשוט לא אפשרית. מי שחתם על המכרז בחר במודע קרונות קטנים, אליהם לא יכולים להיכנס אנשים המתניידים בכיסאות גלגלים או אימהות עם עגלות. בעוד מספר חודשים אנחנו הולכים להפסיק את הפעילות במקטע המרכזי של הרכבת הקלה ולא יהיה בו שירות בכלל בשל עבודות נוספות של קו אחר. חיבור לשטח היה מונע את הטעות הזו״. פעם נוספת, האבסורד נחשף - משרדי הממשלה והעירייה מעודדים את התושבים להשתמש בתחבורה הציבורית, כשבמקביל לכך עושים כל שביכולתם כדי להקשות עליהם.
הדיון, כצפוי, לא הביא לפתרון. זאת, בין היתר בשל העובדה שהעלאת המחירים בוצעה ונכנסה לתוקף תוך ימים ספורים, בלי אפשרות אמיתית לערער עליה או להגיע להסדר שונה. יו״ר הוועדה ביטן החליט לקבוע דיון נוסף שיבוצע במהלך הפגרה, שם ינסו הגורמים השונים להגיע לפתרון הסוגיה. בינתיים, תושבי הבירה וגם אלה שמגיעים מחוצה לה יאלצו לשלם שמונה שקלים על נסיעה בכלי התחבורה המרכזי בעיר, שמגיע, במקרה הסביר, בהפרשי זמן בלתי-נסבלים - או שכלל לא מגיע.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו