סוף לתופעה המקוממת? במשרד התחבורה יצאו נגד המשטרה, שנאלצה לשנות את המדיניות מסכנת החיים

במשרד יצאו נגד המשטרה בעקבות תאונות דרכים והסכנה למשתמשי הדרך בתוואי הרכבת הקלה • סגן השר מקלב דרש להפסיק את נסיעות ניידות המשטרה על פסי הרכבת, למעט במקרים מבצעיים • המפכ"ל הנחה על תחקיר ופעולה מיידית

הרכבת הקלה בירושלים . צילום: אורן בן חקון

תחילתו של שינוי? מפכ"ל המשטרה, רנ"צ דני לוי, הנחה בסוף השבוע שעבר את שוטרי מחוז ירושלים כי עליהם להימנע מנסיעה בניידות המשטרה בתוואי הרכבת הקלה בעיר - למעט במקרים של פעילות מבצעית.

ההנחיה מגיעה על רקע פנייתו של סגן השר במשרד התחבורה, אורי מקלב, ללוי עצמו, בה ביקש הבהרות בנושא בשל תלונות חוזרות ונשנות שהתקבלו מנהגי הרכבת הקלה, הנוסעים בה ועוברי אורח וכן בשל תיעודים רבים שפורסמו בכלי התקשורת השונים ובהם ניידות משטרה רבות המסכנות את משתמשי הדרך בתוואי זה.

ניידת משטרה דורסת הולך רגל ברחוב יפו בירושלים

למעשה, רק לפני כשבועיים תועדה ניידת משטרה כשהיא דורסת הולך רגל שחצה את רחוב יפו, כשזו יוצאת מהתחנה במגרש הרוסים ועולה על תוואי הרכבת הקלה. במשטרה אז טענו כי מדובר היה בניידת שיצאה מהמתחם לשם פעילות מבצעית, אולם המקרה הזה הוא רק אחד מני רבים.

לאורך השנים, ניידות המשטרה חוצות את רחוב יפו דרך תוואי הרכבת הקלה במהירות מופרזת, תוך סיכון משתמשי הדרך. בין הפניות שהתקבלו במשרד התחבורה נרשמו עצירות פתע של הרכבת הקלה ופציעת נוסעים בה בשל ניידות משטרה שמתפרצות למסלול, על תאונות דרכים במעורבות ניידות משטרה בשל השימוש בדרך המיועדת לרכבת הקלה בלבד, וכן על אירועי דריסה של ניידות על תוואי המסלול.

ניידת משטרה דרסה הולך רגל סמוך לפסי הרכבת הקלה ברחוב יפו בירושלים (ארכיון), צילום: ללא קרדיט

באותו היום בו תועד מקרה הדריסה בסמוך למגרש הרוסים, התפרסם תיעוד נוסף ממצלמת דרך בו נראית ניידת משטרה כשהיא חוצה קו הפרדה בנתיב תחבורה ציבורית בסמוך לתחנה המרכזית בירושלים, ברחוב יפו גם כן. בשל העקיפה המסוכנת דרסה הניידת הולכת רגל כבת 38, שנמצאת בהיריון ורק בדרך נס פונתה במצב קל לבית החולים עם שבר בלסת התחתונה, מבלי שנגרם נזק לעובר.

בישיבת עבודה שקיים מקלב עם צוות הרכבת הקלה בירושלים עלה כי במקרים רבים ניידות המשטרה מהוות סיכון בטיחותי חמור ומפריעות לתנועת הרכבות בצורה משמעותית. "מדובר בתופעה שכיחה המתקיימת בתדירות גבוהה מאוד וגורמת לסכנה ממשית", כתב מקלב במכתב ששלח למפכ"ל לוי. בהמשך, התייחס לאותם תיעודים שפורסמו ברחבי הרשת ועוררו זעם מצד גולשים רבים, וכתב כי "רק בשבוע האחרון אירעו שתי תאונות דרכים על תוואי הרכבת בשל כך".

בישיבת עבודה עם צוות הרכבת הקלה עלה כי הניידות מהוות סיכון בטיחותי חמור ומפריעות לתנועה. מקלב, צילום: אורן בן חקון

בעקבות אותה פנייה, כאמור, הנחה לוי לערוך תחקיר מעמיק במשטרת המחוז סביב הסוגיה. בשל אותו תחקיר הוחלט במשטרה להימנע מנסיעה על תוואי הרכבת הקלה, למעט במקרי חירום. עם זאת, חשוב לציין כי כמעט בכל פנייה למשטרה בנושא נאמר כי אותן ניידות המעורבות בתאונות מסוגים אלה נמצאות "בדרכן לפעילות מבצעית", לכן מעניין יהיה לראות האם ההחלטה תקבל תוקף ותביא לשינוי אמיתי, או שמא תישאר בגדר מס שפתיים גרידא על מנת להרגיע את הרוחות בקרב הירושלמים המתוסכלים, שכל הגעה שלהם לציר של רחוב יפו מהווה עבורם סכנה של ממש.

בתוך כך, במרוצת השנים הלינו תושבי העיר פעמים רבות על ההתנהגות המסוכנת של שוטרי המחוז שנוהגים לנסוע על תוואי הרכבת הקלה, זאת מבלי סיבה ממשית הנראית לעין. רק לפני כשנה וחצי נפגעה הולכת רגל באורח קשה מפגיעת ניידת משטרה בקטע הרחוב האסור לנסיעת רכבים פרטיים, המוגדר כמדרחוב. אז, האשימה המשטרה את הולכת הרגל בתאונה.

התושבים התלוננו: שוטרים נוסעים על פסי הרכבת בלי סיבה ממשית. הרכבת הקלה בירושלים, צילום: דודי ועקנין

יתרה מכך, עוברי אורח מעידים כי פעמים רבות אותן ניידות משטרה נוסעות על תוואי הרכבת הקלה כדי להגיע בנוחות למסעדות שנמצאות באזור, אליהן ההגעה מתאפשרת ברגל בלבד ולא ברכב, בשל פסי הרכבת החוצים את הרחוב. ברשת החברתית "X" זיהו את התופעה לפני שנים ואפילו בחרו להקדיש לנושא האשטאג מיוחד בשם "מבצע_ארוחת_צהריים", בו מפורסמים סרטונים של ניידות כשהן ממהרות בשעות הצהריים להגיע, לכאורה, למסעדות הסמוכות.

הציר המדובר הוא אותו ציר בו הרכבת הקלה תופסק לפעול בקרוב למשך מספר ימים, זאת בשל נסיעות מבחן שצריכות להתבצע לפני פתיחת הקו המוארך לציבור הנוסעים. גם כעת, בסוף חודש ינואר, עדיין לא יודעים במשרד התחבורה ובעיריית ירושלים מה יהיו תאריכי ההשבתה של קו הרכבת, על אף שבעדכון האחרון הובטח שזו תיפתח במתכונתה המחודשת כבר בחודש הנוכחי.

הודו כי "המהלך הזה בהחלט קשה והוא לא עומד להיות נוח במיוחד". משרד התחבורה, צילום: אורן בן חקון

בעירייה ובמשרד התחבורה לא מתכוונים להפעיל שירותי אוטובוסים על תוואי הדרך הזה, בו המעבר לרכבי חירום, כאמור, חופשי. במקום זאת, מתכוונים הגורמים השונים לכוון את קווי האוטובוס שיתגברו את מערך ההיסעים בעיר למספר רחובות מרכזיים ספציפיים, בהם התנועה עמוסה ממילא ברוב שעות היום, בצורה שתגרום לעומס התחבורתי באזורי מרכז העיר להיות פשוט בלתי אפשרי עבור הנהגים.

מוקדם יותר החודש גורמים במשרד התחבורה אף הודו בשיחה עם "ישראל היום" כי "המהלך הזה בהחלט קשה, הוא לא עומד להיות נוח במיוחד", ו"מקווים שהתושבים יצטרכו להשתמש בפתרונות הללו רק לימים ספורים ושזה לא יימשך מעבר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר