נתונים חדשים שפורסמו הבוקר (ראשון) לרגל שבוע הבטיחות בדרכים מצביעים על ירידה במספר הדוחות שנרשמו לנהגים בגין שימוש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה.
בשנת 2023 הוגשו 135,879 דוחות בלבד, ירידה של 17.5% בהשוואה לשנת 2022, שבה נרשמו 164,700 דוחות. מדובר במספר הדוחות הנמוך ביותר שנרשם בחמש השנים האחרונות, מגמה שמעלה שאלות בנוגע לרמת האכיפה בכבישים והשלכותיה על הבטיחות בדרכים.
לפי הנתונים, ירושלים מובילה את הרשימה עם 5,895 דוחות שנרשמו לנהגים בשנת 2023, אף שגם בה חלה ירידה של כ-41% לעומת השנה הקודמת, שבה נרשמו 9,942 דוחות. תל אביב-יפו נמצאת במקום השני עם 3,825 דוחות, ירידה של כ-44% לעומת שנת 2022. ראשון לציון מדורגת שלישית עם 2,592 דוחות, ואחריה בני ברק ואילת, עם 1,567 ו-1,550 דוחות בהתאמה.
אין שיפור בהתנהגות הנהגים
הירידה בדוחות אינה בהכרח מעידה על שיפור בהתנהגות הנהגים, אלא עשויה לשקף ירידה בהיקף פעילות האכיפה. נראה כי גם בערים הגדולות, שבהן תנועת הרכבים רבה במיוחד, האכיפה סובלת ממגבלות. על פי עמותת "אור ירוק" מדובר במחסור בכוח אדם ומשאבים.
מניתוח שעות הרישום עולה כי שעות הבוקר הן שעות השיא במספר הדוחות שנרשמו בשנת 2023. בשעה זו נרשמו לא פחות מ-16,905 דוחות, מה שמצביע על כך שרבים מבצעים עבירה בזמן הנסיעה לעבודה.
לעומת זאת, בשעות הצהריים חלה ירידה משמעותית במספר הדוחות, ככל הנראה בשל עומסים מופחתים בכבישים. העלייה במתן הדוחות עולה שוב בשעות אחר הצהריים, כאשר נהגים חוזרים לבתיהם.
עו”ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", הביע דאגה נוכח הנתונים והדגיש את הצורך הדחוף בהשקעה במשטרת התנועה. ללא אכיפה משמעותית, המסר לנהגים עלול להיות שגוי ומסוכן, מה שעלול להוביל לעלייה בעבירות תנועה ובתאונות דרכים.
"המחסור החמור בניידות ושוטרים גורם לנהגים לא לפחד להתעסק בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה ולסכן את החיים של כולנו", אמר יעקב. "למשטרה יש תפקיד מכריע בצמצום תאונות הדרכים. אין תחליף להימצאות ניידת בכביש אשר גורמת להגברת ההרתעה ומניעת עבירות תנועה מסכנות חיים. חייבים לחזק את משטרת התנועה ולהוסיף עוד ניידות ועוד שוטרים כדי לשדר מסר חד וברור – נהג שישתמש בטלפון הסלולרי יידע כי קיים סיכוי גבוה שייתפס וייענש בחומרה”.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו