מבקר המדינה פרסם היום (שלישי) דו"ח ביקורת על הפעלת כבישי האגרה בישראל: מנהרות הכרמל, כביש 6 והנתיב המהיר.
הדו"ח חושף כי המדינה לא בחנה את כדאיות סלילית כבישי האגרה מול הקמת הכבישים מתקציב המדינה. מחדל נוסף קשור לעומסי התנועה בכביש 6 בקטע המרכזי - ללא הרחבה של הכביש תרד מהירות הנסיעה בו ירידה תלולה. 2040 תרד המהירות הממוצעת מעירון לניצני עוז בשיעור של בין 72% ל-70% ובקטעים הנותרים בשיעור של בין 72% ל-45%.
יום השיבוש: כביש 6 נחסם לתנועה לשני הכיוונים במחלף אליקים
כמו כן עקב העומסים הגבוהים בשעות השיא בבוקר יורדת מהירות הנסיעה בחלק מהקטעים ל-50 ואף ל-36 קמ"ש ואחר הצהרים יורדת המהירות ל-47 קמ"ש. הדיונים על הרחבת הכביש, החלו רק ב-2020 בעוד שהעומסים החלו שנים קודם.
המבקר התייחס לפער בין תעריפי כביש 6 בקטע המרכזי לעומת כביש 6 צפון וציין שהשונות בתעריפים מבלבלת. למרות זאת משרדי התחבורה והאוצר, לא שקלו את האפשרות ליצירת האחדה של תעריפי כבישי האגרה. כמו כן למרות העומסים בכביש, לא שונה מחיר השימוש בכביש על פי רמת העומס בו, באופן שייצור הסטת תנועה משעות העומס לשעות השפל. תעריפים כאלו קיימים בנתיב המהיר, בו יש תעריף העולה ככל שהעומסים עולים, והמבטיח מהירות ממוצעת של 70 קמ"ש.
בנוגע לאפשרות הרחבת כביש 6 אין לזכיין מחוייבות כזו. מעבר לכך בנוגע לתחזוקת כביש 6 דרום, קיים פער בין הסכום הנדרש: 2.4 מיליארד שקלים לשנה, לסכום שיש בפועל - נכון לשנת 2023 - 1.4 מיליארד שקלים. המבקר מתייחס גם לכדאיות הכלכלית של סלילת נתיב נוסף שיופעל כנתיב רב תפוסה (נר"ת-נתיב תחבורה ציבורית ומכוניות עם 3-4 נוסעים) ומציין שאין כדאיות כלכלית לנתיב כזה אלא רק מ-2040. בנוסף טרם פותחה מערכת טכנולוגית שתדע להבחין בין משתמשי הנר"ת הפטורים מאגרה למשתמשים המחויבים באגרה. כמו כן אם ספירת הנוסעים של הנר"ת תיכשל לא ברור כיצד יופעל הנתיב החדש.
כביש 6 נחסם במחלף חורשים בשל אירוע ביטחוני, חבלן במקום (ארכיון)
המבקר עסק גם בתעריפי הנסיעה במנהרות הכרמל ומצא שעלות הנסיעה במנהרות גבוהה לכן שיעור ניצול הקיבולת בשעות השיא נע בין 70% ל-77% בלבד.
הדו"ח עוסק גם בקווי שאטל מחניון הנתיב המהיר לאזור רוטשילד בתל אביב. הקו נקבע בסקר מפברואר 2018 כשמאז לא בוצעו סקרים סדורים נוספים ולא נבדקה נחיצות של קווי שאטלים נוספים. בנוסף, סקר מ-2023 העלה ששיעור הנוסעים בהשוואה לשנים קודמות ירד בכ-34% בממוצע ליום, כן כמחצית מהנוסעים העירו על הצורך בהוספת תחנות ולהוספת חיווי על מיקום השאטל וזמני הגעה באפליקציה.
בנוגע לרמת השירות לציבור מצד הזכיינים: אין בהסכם הזיכיון של כביש 6 מרכז הגדרה של זמן ההמתנה המרבי למענה אנושי. בנוגע לשירות מוקד הלקוחות של מנהרות הכרמל, בשנת 2023 היה שיעור הממתינים למענה מעל שתי דקות כ-69%, לעומת 16% ו-4% בשנים 2018 ו 2021, בהתאמה.
בכל הקשור לעררים על הודעת חיוב: מרבית הערעורים היו בטענה שהודעת החיוב בדואר לא הגיעה, חלקם היחסי של ערערים אלו עלה מכ-60.2% ב-2020 לכ-77.9% ב-2023. כן מ-2021 מספר העררים שלא טופלו, בכל כבישי האגרה במגמת עלייה מ-88 תיקים ל-475 תיקים, זכיינים פתחו גם תיקי הוצאה לפועל על חובות של שקלים בודדים.
בסיום מציין המבקר שלא נמצאו במשרדי האוצר והתחבורה מסמכים המעידים שהתקיימו דיוני הפקת לקחים מהפרויקטים הקיימים לטובת פרויקטים עתידיים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו