אגד ממשיכה להסתבך? בגלל טעות בזיהוי: חשבון בנק של אישה מהצפון - מעוקל

צעירה מהצפון קיבלה הודעה שחשבון הבנק שלה עומד בפני עיקול • היא התקשרה לבנק, שם נאמר לה כי מדובר בבקשה מטעם אגד • היא ובעלה גילו שנשלחו מכתבי אזהרה על רב-קו אבוד לכתובת בירושלים, שם מעולם לא גרו, לטענתם • אגד: הדוח שנרשם למתלוננת בוטל

כרטיס רב-קו (אילוסטרציה) , ליאור מזרחי
כרטיס רב-קו (אילוסטרציה). צילום: ליאור מזרחי

דמיינו את המצב הבא: אתם קמים בוקר אחד בערב חג, ומקבלים הודעה מהבנק, לפיה חשבון הבנק שלכם מעוקל.

מעט חוששים אך עדיין סקפטיים, אתם מחליטים להיכנס לאפליקציה של חשבון הבנק שלכם – ושם מתחוור לכם כי החיסכון שצברתם אכן נעלם. התסריט האמור אולי נשמע לכם מדומיין, אבל מסתבר שזה דבר שיכול לקרות כמעט לכל אזרח שהוציא אי פעם רב-קו.

לוסיה ספיר בת ה-27 מכפר תבור, נשואה ובחודש השמיני להריונה, טוענת כי זה בדיוק מה שקרה לה בערב חג סוכות האחרון.

עדויות חדשות סביב פרשיית הרב-קו שצובר חובות

"אחרי שקיבלתי הודעה שחשבון הבנק שלי עומד בפני עיקול, התקשרתי לבנק, ושם נאמר לי כי מדובר בבקשה מטעם אגד", מספרת לוסיה. "התקשרתי לאגד ושם הפנו אותי לעורך דין מטעמם, אשר מצידו הפנה אותי להוצאה לפועל. לצערי כאמור זה קרה בערב חג, אז לא היה כל כך עם מי לדבר. בינתיים החלטתי לפתוח משתמש באזור האישי של האתר הממשלתי, ושם גיליתי שרשום לי דוח מאגד מלפני שנה וחצי, בתאריך 31.5.23 בשעה 13:00 על קו 88 בירושלים. היה רשום שמדובר בסכום התחלתי בגובה 100 שקלים, שצבר קנסות והגיע לכדי 384 שקלים כיום".

הודעת הסמס המבהילה מהבנק,

דוח ברב-קו שאבד לפני שנים

לוסיה המופתעת ניגשה לבדוק את הנושא, וגילתה כי בזמן שבו לכאורה נרשם לה הדוח על הרב-קו, היא בכלל הייתה בעבודה בעפולה – ולא בירושלים. את הרב-קו המדובר היא טוענת שאיבדה לפני למעלה מ-6 שנים, כשלדבריה תוך ימים ספורים היא התקשרה לאגד על מנת לבטלו. "מאז, לא התעסקתי בכלל ברב-קו האבוד, עד שבערב סוכות ב-9 בבוקר קיבלתי הודעה מהבנק על עיקול. לא הגיעו אליי לפני כן שום מכתבים, שיחות או הודעות אזהרה. גם בסמס עצמו לא הופיעו יותר מדי פרטים, וכשהתקשרתי לבנק נאמר לי שיש עיקול מאגד, ושאין לבנק מידע נוסף. מאחר שבינתיים חשבון הבנק שלי עוקל, שלחתי בקשה לבטל את הדוח ודיברתי עם הוצאה לפועל. אלה אמרו לי שתוך 45 יום הבקשה תגיע לחתם, שיחליט אם לאשר את ביטול העיקול או לא. בינתיים, אין לי שום גישה לחשבון הבנק שלי, אבל לדבריהם אין מה לעשות ואלו הנהלים".

לוסיה טוענת כי במהלך שיחתה עם הוצאה לפועל, נמסר לה שיש מקרים רבים מהסוג הזה, ושניתן להגיש בנושא תביעה ייצוגית. "זה נכון שאפשר לתבוע ייצוגית", היא אומרת, "ואם זה קורה הרבה זה בעיניי חמור מאוד. אבל אני בחודש שמיני להיריון והלחצים האלה ממש לא טובים לי, ואין שום סיבה שיהיה לי עכשיו חשבון מעוקל".

הרב-קו המדובר של לוסיה,

במהלך ניסיונות לברר פרטים נוספים על הדוח ועל התיק בהוצאה לפועל, לוסיה ובעלה גילו שנשלחו מכתבי אזהרה בנושא 3 פעמים – אבל לכתובת בירושלים, שבה לוסיה טוענת שמעולם לא גרה. "הוצאנו מרשם מרשות האוכלוסין כדי להראות שזו בכלל לא הכתובת שלנו, אבל שוב גילינו שאין לנו עם מי לדבר. ניסינו בכל זאת לפנות לאגד ולנסות לפתור את הנושא, אבל לא היו להם תשובות – ונותרנו חסרי אונים". לוסיה מספרת שקיבלה מספר טלפון של עורך דין המטפל בתיק מטעם אגד, ושם המזכירה הפנתה אותה להוצאה לפועל. "אמרתי למזכירה שאפילו לא פנו אלינו כדי להודיע על העיקול, והיא ענתה שבמצב של עיקול לא מודיעים, פשוט עושים".

45 יום של המתנה לתשובה

בשלב מסוים לוסיה טוענת שנאמר לה, כי עליה להגיש טופס ממוחשב דרך האזור האישי באתר הממשלתי, ולפיו ניתן יהיה לשקול אם לבטל את העיקול בחשבון הבנק. "ניסיתי להסביר שזה ערב חג ושייקח לי זמן להתעסק בזה, שאני אמורה ללדת בכל רגע ושאנחנו רוצים לקדם עניינים. החשבון של בעלי ושלי משותף, אז לא הייתה לנו דרך אחרת להתנהל כלכלית. אבל לצערי לא היה מי שיקשיב, ורק אתמול הצלחנו לשלוח את הטפסים באזור האישי. עכשיו נשאר לנו לחכות עד 45 יום בתקווה שמישהו יתחשב בנו, ובינתיים אין לנו גישה לעובר ושב שלנו. החשבון מאופס למרות שהיה בו כסף רב שחסכנו הרבה זמן, ותכננו להשתמש בו לקראת הלידה".

ההודעה שאף אחד לא רוצה לקבל: צו עיקול מהוצאה לפועל, צילום: פרטי

מעולם לא רצתה להסתבך עם החוק

מעבר לפגיעה שהיא צופה לדירוג האשראי שלה, לוסיה מספרת כי המקרה הבהיל אותה כהוגן באופן אישי. "אף פעם לא עשיתי משהו שלא כחוק, לא קיבלתי לפני כן שום דוח או אזהרה – ויום אחד זה פשוט נפל עליי. כשנעלם לי הרב-קו לפני שנים, לא דמיינתי שמישהו ימצא אותו ושהוא יהיה פעיל. למרות ניסיונות חוזרים לברר איך נתנו דוח ברב-קו למישהו שהשתמש בו בשמי, לא הצלחנו להגיע לתלונות הציבור של אגד, כי בכל פעם אומרים שיחזרו אלינו – ולא עושים זאת".

תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בדק מול חברת אגד את טענותיה של הגברת לוסיה ספיר, ונמצא כי חלה טעות באחת הספרות בתעודת הזהות, ולכן הדוח נשלח אליה. בעקבות תוצאות הבדיקה שבוצעה, בוטל הדוח של הגברת ספיר. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה פועלת מול המפעילים כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד".

מקבוצת אגד נמסר: אגד פועלת על פי הנוהל והוראות משרד התחבורה לענייין הבקרה. הדוח שנרשם למתלוננת בוטל, לאור הנסיבות שהיא תיארה, כמו גם הליכי הגביה.

בעקבות הכתבה לוסיה עדכנה כי אגד טיפלה בפנייתה וביטלה את הדוח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר