רב קו. צילום: עמי שומן

"יכול לקרות לכל אחד": תיק נפתח בהוצאה לפועל בגלל דוח ברב קו שנגנב

שיראל עזרן בת ה-25 הופתעה לגלות כי היא חייבת כמה קנסות לאגד שהגיעו אף לפתיחת תיק הוצאה לפועל, זאת למרות שלא נסעה בתחבורה ציבורית במשך כמה שנים • כפי הנראה, אדם שגנב את כרטיסה הציג אותו למבקר, ועל סמך הכרטיס נרשם הדוח • "באגד התייחסו אלי צורה מזלזלת ומגעילה, האטימות של המערכת מאוד הפתיעה אותי", היא מספרת • אגד: "אנו פועלים לפי הוראות משרד התחבורה"

[object Object]

תבדקו טוב איפה הרב-קו שלכם: מתברר כי כיום ניתן להעניק דוח על אי-תיקוף הרב-קו באוטובוסים של אגד, על סמך הרב-קו בלבד, וללא הצגת תעודה מזהה.

שיראל עזרן בת ה-25 מרחובות גילתה זאת על בשרה, כאשר קיבלה הודעת סמס מהוצאה לפועל, לפיה נפתח לה תיק בשל חוב של מאות שקלים לאגד. הסיבה לחוב: אי-ניקוב הרב-קו בעת נסיעה בתחבורה ציבורית.

פקח אגד תוקף באלימות אזרח בחיפה (ארכיון)

הסיפור התחיל להסתבך כאשר שיראל גילתה שמדובר בדוח חדש משנת 2024, בעוד שלדבריה היא כלל לא השתמשה בתחבורה ציבורית משנת 2020. "בהתחלה חשבתי שזאת הודעת פישינג שנועדה להוציא ממני פרטים", היא מספרת, מאחר שלדבריה לא קיבלה אף התרעה על הדוחות. "אבל בהודעה היו שני קישורים, וראיתי שזה באמת מוביל לאתרים ממשלתיים". כשהחלה להבין שלא מדובר בנוכלות, היא החליטה להרים טלפון להוצאה לפועל ולבדוק במה מדובר. "בשלב הזה גיליתי שאכן יש לי תיק בהוצאה לפועל, על משהו שבכלל לא עשיתי".

שיראל מספרת כי בעקבות פנייתה להוצאה לפועל נמסר לה מספר טלפון של עורך דין באגד, הגוף שלכאורה פתח לה את התיק בשל דוח שהיא לא שילמה. "התקשרתי לטלפון של משרד עורכי הדין באגד, שם טענו שב-3.3.24 נסעתי בשעה 21:00 בערב בקו 85 מבלי שניקבתי את הרב-קו, ועל כן קיבלתי דוח שהתחיל ממאה שקלים, ותפח ל-350 שקלים נכון להיום. ממה שהבנתי, יש לי 3-2 דוחות שכל אחד מהם עומד על 250 שקלים, מאחר שכל דוח על אי-תיקוף הוא בסך 100 שקלים, וכרגע מדובר במאות שקלים שהצטברו", היא אומרת.

"העורכת דין שדיברה איתי לא נתנה לי תשובות או פרטים נוספים על הדוחות, וגם כשהתקשרתי למוקד פניות הציבור של אגד ולמחלקת קנסות, לא נתנו לי פרטים על הדוחות. הם פשוט משאירים אותך באוויר".

"משהו כאן לא תקין"

שיראל מספרת כי אחד הדברים שהפריעו לה במיוחד במהלך ניסיונותיה לברר איך קיבלה קנסות ברב-קו, מבלי שהשתמשה בו – הוא דווקא היחס שקיבלה מצד נציגים באגד. "הם מתייחסים בצורה מזלזלת ומגעילה. אני אזרחית שומרת חוק ובחיים לא עשיתי בעיות – אז האטימות של המערכת מאוד הפתיעה אותי. זה עשה לי לחץ נפשי, אני בחורה צעירה בתחילת חייה, ואם מחר או מחרתיים ארצה הלוואה או אפילו להתמנות לתפקיד מדינתי – יכולים לסרב רק כי פתחו לי תיק בהוצאה לפועל. וכל זה על משהו שבכלל לא עשיתי", היא אומרת בדאגה.

תיעוד: אלימות קשה נגד נהג אוטובוס בקו של אגד

אבל איך זה יכול להיות שהרב-קו צובר קנסות מבלי שהשתמשו בו? "יכול להיות שגנבו לי את הרב-קו", שיראל מסבירה, ומספרת כי לפני כמה שנים פרצו לה לבית וגנבו לה דברים מהארנק. "אין ספק שמי שעשה את זה הוא לא אדם תמים. זה אדם שהבין בדיוק איך השיטה עובדת. סביר להניח שהוא ראה אדם אחר חוטף דוח מבלי להציג אף תעודה מזהה, והוא החליט לרוץ עם זה גם כן. לדעתי הוא נוסע באופן שיטתי בתחבורה ציבורית עם הרב-קו שלי, ולא תמיד יש פקח. הוא פועל בשיטת מצליח, וכאשר פקח או כרטיסן עולה לאוטובוס הוא נותן את הכרטיס שלי, עליו נרשם הדוח. הכרטיס פתוח וממשיך לצבור חובות על אי-ניקוב הרב-קו", היא אומרת ומוסיפה: "אין לי שום הסבר אחר לזה, משהו כאן לא תקין".

דבר נוסף שלדברי שיראל מטריד אותה מאוד, הוא עצם המחשבה שהדבר יכול לקרות לכל אדם שאיבד את הרב-קו. "אני הוצאתי את הרב-קו בשנת 2012, ועד שנת 2020 ביצעתי מילוי שוטף של כסף בכרטיס. הייתי נוסעת כחוק. מאז 2020 הפסקתי למלא אותו, כי בדיוק קניתי רכב והפסקתי לנסוע בתחבורה ציבורית. אלא שבבוקר של יום שני שעבר, פתאום קיבלתי סמס מהוצאה לפועל שנפתח נגדי תיק".

שיראל טוענת כי כאשר הסבירה את הדברים לעורכת הדין באגד, נאמר לה שהיא צריכה לפנות להוצאה לפועל, ולהגיד להם שהיא כלל לא נוסעת בתחבורה הציבורית. "בהוצאה לפועל הסבירו לי על פרוצדורה שמלאה בבירוקרטיה, אז החלטתי לחזור למשרד עורכי הדין באגד ולנסות לפנות ללב שלהם. אבל הם מצדם הפנו אותי למשטרה, שם נאלצתי להגיש תלונה על התחזות. כבר התלבטתי אם פשוט לשלם את ה-350 שקלים האלה ואז לנסות לדרוש את חפותי, כדי לא לצבור עוד ריביות והצמדה – אלא שאז גיליתי שיש לי עוד 2 תיקים פתוחים על אי-ניקוב של רב-קו. אני לא יודעת כלום על התיקים הנוספים, כי עורכת הדין טוענת שהיא מטפלת בתיק אחד בלבד. הגעתי למפקח באגד שאחראי על מחוז מרכז, אבל כרגע הכול נעצר בגלל החגים".

שורש הבעיה: מתן דוחות ללא דרישת תעודה מזהה

שיראל מספרת כי בעקבות המקרה היא ניגשה לאגד בשער ראשון לציון, שם מנפיקים כרטיסי רב-קו לנוסעים. "היה שם נציג שאמר לי שהכרטיס שלי פעיל לעוד 10 שנים קדימה, על סמך תעודת הזהות שלי, אז כמובן ביקשתי שהוא יבטל אותו. בשלב הזה הגיע למקום כרטיסן של אגד, אז שאלתי אותו אם ניתן לתת דוח לאדם שלא ניקב את הרב-קו מבלי שיציג תעודה מזהה. הוא ענה לי שניתן לתת דוח על סמך מסירת מספר תעודת זהות בעל פה, ושמספיק להחזיק בכרטיס הרב-קו עצמו. גם כשדיברתי עם מנהל המפקחים במחוז מרכז, הוא אמר לי שכרטיסנים לא מחויבים לבקש תעודת זהות בעת מתן הדוח. אז אני רוצה להזהיר את כולם, שיידעו שזה עלול לקרות להם – היום אומנם זאת אני, ילדה בת 25 – אבל מחר זאת יכולה להיות אימא חד-הורית שזה הדבר היחיד שהיא יכולה לתת לילד שלה כדי שיגיע לבית הספר. אני לא רוצה בכלל לדמיין שזה יקרה לאנשים חסרי ישע אחרים".

"נאמר לי שכרטיסנים לא מחויבים לבקש תעודת זהות בעת מתן הדוח", אילוסטרציה, צילום: עמי שומן

מקבוצת אגד נמסר בתגובה: "אגד פועלת על פי הנוהל והוראות משרד התחבורה לעניין הבקרה. למתלוננת נרשם דוח אחד במערכת אגד. בתאריך 14 באוקטובר קיבלנו מחברת הגביה הודעה על ביטול הליכי הגביה, לאור הבדיקה שערכו. בעקבות פניית הלקוחה אליהם, הדוח בוטל".

תגובת משרד התחבורה: "על פי החוק, קיימת חובת הזדהות מצד מבקר הנסיעה בבואו למסור דרישה לתשלום תעריף מוגדל לנוסע. על מבקר הנסיעה לבצע זיהוי של הנוסע באמצעות תעודת זהות או תעודה מזהה אחרת, על מנת שיוכל להזין את הנתונים הנדרשים במסופון, ובכך להנפיק את דרישת התשלום. כמו כן, אופן פעולת מבקר הנסיעה המפרט את תהליך ההזדהות שעליו לבצע, מפורט בנוסף בנוהל הנחיות המפקח על התעבורה - פיקוח על תשלום דמי נסיעה בקו שירות באוטובוס: 'החייב בתשלום תעריף מוגדל ימסור לפי דרישת נציג בעל הרישיון את שמו המלא ומענו, ויציג תעודת זהות או תעודה מזהה רשמית אחרת'. יצוין כי נוהל זה מעודכן באתר הרשות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו