משבר התחבורה בזמן המלחמה: למילואמניקים אין הסעות, עשרות אלפי ישראלים תקועים בחו"ל

אנשי מילואים רבים הוקפצו לקראת החג - וגילו שאין להם כיצד להגיע, לאור השבתת קווי התחבורה הציבורית • משרד התחבורה מגלגל את האשמה על משרד הביטחון שהשיב: "עסוקים במאמצי המלחמה והכרעת האויב, מצופה ממשרד התחבורה לסייע במסגרת אחריותו" • בינתיים: ישראלים רבים תקועים בחו"ל, השרה רגב לא הורתה על הפעלת קווי אל על

לוחמי מילואים בצפון הארץ. צילום: דובר צה"ל

עם הרחבת התמרון בלבנון, אנשי מילואים רבים נקראו לצו 8 - וגילו שאין להם דרך להגיע לשטחי הכינוס ולבסיסים - משום שהתחבורה הציבורית לא פועלת מכניסת החג ביום רביעי ועד מוצאי שבת. כמו כן, רבים תקועים מחוץ לארץ בשל ביטולי טיסות מצד חברות תעופה זרות והעובדה שחברות ישראליות לא פועלות בחג. 

בעוד המונים תקועים ללא דרך להגיע לבסיסים, שרת התחבורה מירי רגב לא הורתה על הפעלת אוטובוסים, רכבות או מערכי היסעים אחרים, או על הפעלת טיסות ישראליות, של חברת אל על, על מנת להשיב אנשי מילואים, וקרב האשמות מתנהל בין משרד התחבורה והביטחון. 

מירי רגב (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

מצב דומה התרחש בתחילת המלחמה באוקטובר 2023, כאשר ביום שבת 7 באוקטובר המונים שרצו להגיע לסייע בלחימה בדרום, לא יכלו להגיע בשל אי-הפעלת התחבורה הציבורית. כך גם כאשר אנשי מילואים ששהו בחו"ל תכננו לשוב לארץ על מנת להילחם ביישובי העוטף ולא מצאו טיסות בשל העובדה שטיסות אל על לא פעלו בשבת. 

היום (שישי) משרד התחבורה טען כי העמיד לבקשת צה"ל עשרות אוטובוסים בלבד וכי לא התקבלו בקשות נוספות מטעם משרד הביטחון. "עד עתה לא נתקבלה דרישה נוספת ממשרד הביטחון/צה״ל. צה״ל/משרד הביטחון אחראי על הסעות חיילי המילואים. משרד התחבורה עומד לרשות משרד הביטחון על פי דרישותיו. כל תלונה ואו טענה לגבי הסעת חיילי מילואים יש להפנות למשרד הביטחון/צה״ל בלבד".

במכתב אחר שנשלח על ידי עידן מועלם, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית למנהל מערך ההיסעים במשרד הביטחון נכתב: "נבקשכם לעדכנננו בהקדם האם להבנתכם נדרשים במהלך חג ראש השנה והשבת הקרובה שירותי תחבורה ציבורית המוצעים על ידי המשרד".

חיילי מילואים (אילוסטרציה), צילום: משה שי

משרד הביטחון שלל בתגובתו את הטענות לפיהן הנושא הוא באחריותו. "הפעלת תחבורה ציבורית בשבת וטיסות לישראלים הינה בסמכות משרד התחבורה, כחלק ממימוש אחריותו. מצופה כי משרד התחבורה יקיים הערכות מצב שוטפות באשר לצורך הציבורי בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת ו/או בטיסות חילוץ".

עוד נכתב מטעם משרד הביטחון: "צה״ל ומשרד הביטחון עסוקים במאמצי המלחמה והכרעת האויב. מצופה ממשרד התחבורה להירתם בהתאם להערכת המצב ולסייע במסגרת אחריותו".

מטוסי אל על, צילום: EPA

עדיין תקועים בחו"ל

כאמור, בעקבות הביטולים הרבים של חברות התעופה הזרות ואיהפעלתן של טיסות אל על בימי החג והשבת, ישראלים רבים, כולל אנשי מילואים תקועים בחו"ל.

יעל, שתקועה בלרנקה, סיפרה ל"ישראל היום" על רגעי התסכול: "הזמנו טיסה ביום חמישי בחברת טוס והיא בוטלה, הזמנו למחרת וגם היא בוטלה. טיסות של ארקיע/אל על/ישראייר - יש רק ליום שני. 7 באוקטובר, לך תדע מה יהיה".

מ"יש עתיד" נמסר בתגובה: "38 שרים בממשלה ואין שר אחד שלוקח אחריות. אין תחבורה ציבורית או הסעות אז הם צריכים לחפש דרכים להגיע למילואים. אנשי המילואים משלמים את מחיר המלחמה הזו בגופם, בכספם, בחוסן המשפחתי שלהם. יש מישהו בממשלה הזו שבאמת אכפת לו מאנשי המילואים"?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר