העתיד כבר כאן: לראשונה בישראל - אוטובוסים אוטונומיים ללא נהג

משרד התחבורה אישר ניסוי ראשון מסוגו בנהריה, בו תופעל תחבורה ציבורית אוטונומית • בשלב הראשון האוטובוסים יפעלו ללא נוסעים ועם נהג מלווה שיפקח על הפרויקט • מנכ"ל משרד התחבורה: "זה העתיד - ואנחנו אלה שמובילים אותו"

אוטובוסים אוטונומיים בנהריה. צילום: חברת "אימג'רי"

הוועדה המקצועית לאישור ניסויים בכבישים ציבוריים של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אישרה היום (חמישי) לחברת אימג'רי הישראלית לצאת לניסוי ראשון מסוגו בישראל של אוטובוס אוטונומי בכביש ציבורי. המיזם פורץ הדרך משותף למשרד התחבורה ורשות החדשנות. הניסוי נערך בשיתוף חברת נתיב אקספרס, המפעילה קווי תחבורה ציבורית בצפון הארץ.

מדובר באבן דרך משמעותית ברמה עולמית, כאשר אוטובוס אוטונומי ייסע לראשונה בכביש ציבורי. השלב הראשון יתבצע עם נוכחות נהג בטיחות מלווה, שיוודא את תקינות התפקוד של המערכת האוטונומית. כמו כן, שלב זה יבוצע ללא נוסעים. בשלב מתקדם של הניסוי, יתאפשר לחברה להפעיל את הקו בנסיעה אוטונומית מלאה, עם נוסעים וללא נהג מלווה.

 
האוטובוס האוטונומי ברחובות נהריה, צילום: חברת "אימג'רי"

הניסוי, הנערך באמצעות חברת נתיבי איילון, החל בימים אלה בקו 5 של חברת נתיב אקספרס בנהריה. מדובר במסלול של כשמונה קילומטרים, המתחיל ומסתיים בתחנת "קניון נהריה". מסלול הקו עובר באזור מרכזי של העיר עם כיכרות רבות, הולכי רגל וכלי רכב הנוסעים בעיר.

האוטובוס האוטונומי מכיל עד 32 נוסעים וכולל רמפה חשמלית להעלאת נוסעים עם כיסא גלגלים. הניסוי יכלול התנסות בנהיגה במצבי דרך שונים, תנאי ראות ומזגי אוויר שונים וכן התמודדות עם אירועים לא צפויים בדרך. האוטובוס החשמלי מסוגל לנסוע עד 200 קילומטרים בהטענה אחת.

התחבורה הציבורית - יעד מועדף לניסוי

התחבורה הציבורית היא יעד מועדף על מפתחי תחבורה אוטונומית, מכיוון שהיא נעה במסלולים קבועים ובסביבה גיאוגרפית מוגדרת. בעוד חברות רבות בארץ ובעולם עוסקות בפיתוח רכב אוטונומי פרטי, כלי הרכב האוטונומיים הראשונים שאושרו לתנועה בכביש היו דווקא מוניות ("רובוטקסי") אשר כבר פועלות בשנים האחרונות במספר ערים בארה"ב ובסין. השלב הבא יהיה ככל הנראה אוטובוסים אוטונומיים, אשר נעים במסלול קבוע ולעתים בלעדי.

אימון רכבים אוטונומיים באמצעות עולמות וירטואליים, צילום: אנבידיה

שרת התחבורה מירי רגב: "משרדנו הפך להיות חממה לחברות טכנולוגיה והייטק ישראליות לצד חברות מהעולם, בתחומי התחבורה החכמה, המשדרגות את חווית הנסיעה, מסייעות להורדת הגודש בכבישים ומעל הכל תורמות משמעותית לבטיחות בדרכים ולשמירה על חיי אדם".

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "אין ספק כי רכב אוטונומי יוכל לענות על צרכי התחבורה הציבורית באופן אמין, יעיל ובטוח לא פחות, ואף יותר, מאשר עם נהג אנושי. זה העתיד - ואנחנו אלה שמובילים אותו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר