מהגדולות במזרח התיכון: זו תחנת הרכבת שתעבור מהפכה דרמטית

אושרה התוכנית להפיכת 'מרכזית המפרץ' למרכז התחבורה המשולב הגדול בישראל ומהגדולים במזרח התיכון • במסגרת התוכנית יגדל שטח המתח"ם מ-20 דונם כיום ל-45 דונם • בין היתר יתווספו למרכז חניון תפעולי, חניון לילה וחניון "חנה וסע" מצדו הצפוני. במסגרת הליך התכנון כולל הוספת מיליוני מ"ר של שטחי מסחר, תעסוקה, מגורים ופנאי

תחנת רכבת. צילום: צילום: משה שי

הוועדה הארצית לתכנון ובניה של תשתיות לאומיות (ות"ל) נתנה היום (יום שני) אור ירוק למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לקדם תוכנית להרחבת מרכז התחבורה מרכזית המפרץ בחיפה והפיכתו למרכז תחבורה משולב (מתח"ם) הגדול ביותר בישראל ומהגדולים במזרח התיכון.

התוכנית היא חלק מתוכנית אב ארצית למתקני תשתית לתפעול תחבורה באוטובוסים לשנת 2040, שבמסגרתה אושרו עד כה שלוש תוכניות הכוללות 19 מתחמי תחבורה משולבים (מתח"מים) במטרופולין תל אביב, ומקודמים עשרות מתחח"מים נוספים ברחבי הארץ. ייחודה של התוכנית הנוכחית הוא בכך שהיא עוסקת במתח"ם בודד, עקב גודלו וייחודו. מתח"ם 'מרכזית המפרץ' הוא כבר היום מרכז התחבורה הגדול והעמוס ביותר בישראל, מחבר מגוון גדול במיוחד של אמצעי תחבורה ומשרת אזור רחב ביותר. במסגרת התוכנית יגדל שטח המתח"ם מ-20 דונם כיום ל-45 דונם.

רכבת בישראל, צילום: צילום: מלי קוך, ויקיפדיה

הרחבת מתח"ם מרכזית המפרץ נדרשת בדחיפות, על מנת לאפשר לו לתפקד ביעילות נוכח הביקושים הגוברים. בין היתר יתווספו למרכז חניון תפעולי, חניון לילה וחניון "חנה וסע" מצדו הצפוני. במסגרת הליך התכנון כולל הוספת מיליוני מ"ר של שטחי מסחר, תעסוקה, מגורים ופנאי.

בעתיד הקרוב מתוכננים לפעול במתחם גם קו הרכבת הקלה 'נופית' לנצרת. כמו כן, מתוכננים קווי מטרונית נוספים, ושביל אופניים במסגרת תוכנית 'מטרופן' הכוללת 25 קילומטרים של שבילי אופניים המרשתים את כל חלקי חיפה. במתח"ם יוקם גם מרכז ניהול תנועה מטרופוליני. תוכנית מתח"ם לב המפרץ היא חלק מתוכנית אב ארצית למתקני תשתית לתפעול תחבורה באוטובוסים לשנת 2040. בתוכנית זו קבע משרד התחבורה יעד פיצול בין כלי רכב פרטיים לתחבורה ציבורית ביחס של 60% לרכב פרטי ו-40% לתחבורה ציבורית עד שנת 2040.

בשנה החולפת התבצעו בישראל 853 מיליון נסיעות בתחבורה הציבורית, מהן 87% באוטובוסים – כ- 740 מיליון. כיום קיים מחסור חמור במתח"מים ומתקני תשתית נוספים כמו חניוני לילה, בעיקר במטרופולינים. לכן מקודמת תוכנית רחבת היקף להקמת מתקני תשתית חדשים בפריסה ארצית ובסמוך למוקדי הביקוש, ובהם מרכזי תעסוקה, לימודים, בריאות ופנאי. המתח"מים יפעלו תוך תיאום זמנים בין אמצעי התחבורה השונים ומעבר נוח ומהיר ביניהם, ופיתוח מסחרי ונדל"ני בסביבה הקרובה.

שרת התחבורה מירי רגב: "תכנית להכפלת מרכז תחבורה משולב במרכזית המפרץ בחיפה, הוא שלב חשוב במימוש חזון התחבורה הציבורית שבו אנו מחברים את ישראל באמצעות רשת של מרכזי תחבורה מתקדמים, 'האבים', המציעים חיבוריות וקישוריות מלאות. באמצעות 'האבים' אלה נוכל כבר בשנים הקרובות להציע לכל תושבי מדינת ישראל את האפשרות להשאיר את הרכב הפרטי בבית או בחניון, ולהגיע בתחבורה ציבורית מתקדמת ונוחה אל מחוז חפצם – לעבודה, לקניות, ולמרכזי השכלה, רפואה ותרבות, כמקובל בערים המובילות בעולם."

מירי רגב, צילום: אורן בן חקון
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר