הדנקל, הרכבת הקלה בגוש דן נפתחה לפני שנה בקול תרועה רמה, כקו הראשון של מערכת להסעת המונים בהיסטוריה של גוש דן. הרכבת פועלת בקו אחד, הקו האדום, שאורכו 24 קילומטרים, עם 34 תחנות, רבות מהן תת קרקעיות והוא משמש חמש רשויות שונות בהן מתגוררים מיליוני תושבים.
בניית הקו נמשכה קרוב ל-13 שנים, למרות שבשנת 2009, כשהחלו העבודות, ההערכה הראשונית הייתה כי בנייתו תושלם עד שנת 2013. עלותו המוערכת של הקו עומדת על 18 מיליארד שקלים, סכום גדול לפרויקט מסוג זה במדינה מערבית. תהליך הבנייה היה קשה, בעיקר עבור הדיירים ובעלי העסקים סביב הצירים בהם נבנתה הרכבת וסיוט עבור הנהגים במרכזים העירוניים הפקוקים גם ככה.
אבל שיטוט קצר בתחנת הרכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו מוכיח עד כמה הפוטנציאל של כלי התחבורה החדש גדול עבור הנוסעים. ליה, תושבת יפו, מספרת: "אני משתמשת ברכבת הקלה די הרבה. לפחות כמה פעמים בשבוע. התדירות מצוינת, הרכבת נוחה, המיזוג חזק. היום אנחנו נוסעים עם התינוק לרופא בתל אביב, לפעמים אנחנו גם נוסעים לטייל, לפארק המסילה. בשבילנו זה שירות מצוין שעונה על הצרכים".
שמחה, תושבת בת ים, עושה את דרכה חזרה לביתה, ומספרת: "מאז שיש את הרכבת הפסקתי לנסוע עם האוטו לקאנטרי או ליפו. נעים לנסוע ברכבת, יש מיזוג טוב, התדירות היא כל כמה דקות. לא עומדים בפקקים. אמנם בבת ים היא נוסעת קצת יותר לאט, אבל זו עדיין חוויה מצוינת". שמחה לא לבד במועדון המעריצים של הרכבת. צביקה גרינגליק, שעובד ברמת גן, נוהג לטייל בתל אביב וביפו לאורך הקו. "אחת הבנות שלי גרה ביפו, ואחרת גרה ליד תחנת אלנבי. אני לא מזיז את האוטו, אני חונה במשרד ברמת גן, וככה אני יכול לבקר אותן ולהסתובב בעיר. מקווה שיהיו עוד קווים בקרוב, זו אחלה רכבת".
גם בקרב ציבור חובבי הרכבת עולות בקשות לשיפור השירות, חלקן אף טעונות פוליטית. שחר, תושבת יפו, בדיוק יורדת מהרכבת מיום עבודה בתל אביב. "מזל שהרכבת קיימת, היא שינתה פה את החיים באזור לגמרי. אבל בשביל שהשינוי יהיה כזה שנוגע בכולם, היא חייבת לפעול גם בשישי ובשבת", אומרת הצעירה.
גרישה קמרז, תושב תל אביב, מסביר עד כמה שימושי הקו האדום: "אני עובד הרבה ברמת גן ופתח תקווה, אני גר סמוך לאחת התחנות בתל אביב והרכבת הקלה קיצרה את ההגעה לעבודה בכמעט חצי. פתאום גיליתי מקומות חדשים, את הקניות של שישי בבוקר אני עושה ביפו, פשוט כי קל ונוח לי להגיע לשם".
לא עומד בתחזיות
אבל לא הכל מושלם, למעשה, בהרבה מובנים, הנתונים שמספקת שנת הפעילות הראשונה של הרכבת הקלה נופלים מתחת לציפיות. בעוד הצפי של נת"ע, החברה הממשלתית האחראית על פרויקט הרכבת הקלה, עבור הקו האדום היה 230 אלף נסיעות יומיות, נתון שסיפק הארגון בחודש פברואר מצביע על בערך 60 אלף נסיעות יומיות. למרות זאת, נת"ע מסרבת לספק נתונים על מספר הנוסעים הכולל בשנה האחרונה. מקורות בחברה מסרו כי הנתונים נשמרים לקראת מסיבת עיתונאים מתוכננת עם שרת התחבורה מירי רגב. בנת"ע ציינו כי מספר הנוסעים נמצא בעליה מתמדת וכי מלחמת חרבות ברזל גרמה לירידה גדולה בנתונים, אך ברור כי הפרויקט עדיין רחוק מהגשמת היעדים שהוצבו לו.
"נפח השימוש בקו האדום עדיין לא עומד בתחזיות, כשאחת הסיבות העיקריות לכך היא מהירות הנסיעה האיטית בחלק העילי בבת ים, בשל היעדר העדפה ברמזורים וריבוי תחנות, ברמה כזאת שבפעמים רבות הנסיעה באוטובוס משתלמת יותר," מספרת עדן רונן, דוברת ארגון 15 דקות, ארגון צרכני התחבורה הציבורית בישראל. "לפי נתונים שיש בידינו, רק כ-5% מהתיקופים בקו הם בבת ים (באפליקציות), למרות ש-28% מהמסלול עובר בשטח העיר. הכלל הוא פשוט - ברגע שהשירות טוב, מהיר ויעיל - הציבור יבחר בו," היא מסבירה.
"חייבים להעניק עדיפות ברמזורים בבת ים ולהגביר מהירות, כך שיהיה משתלם לכולנו לבחור ברכבת הקלה על פני אמצעי תחבורה אחרים. בנוסף, היעדר רשת של רכבות קלות פוגע גם הוא בשימוש. מי שגר או עובד קרוב לתוואי, הנסיעה כדאית עבורו, אבל רוב הציבור עדיין זקוק צריך אוטובוס ומשם להחליף לרכבת. ברגע שתהיה רשת של כמה קווים, השימוש יזנק ויהיה ניתן להחליף בקלות ויעילות," אומרת רונן.
נסיעה קצרה בדנקל מספיקה בשביל לראות את הפוטנציאל האדיר של המערכת. הנסיעה התת קרקעית מהירה, נעימה ויעילה, באופן שתושבי גוש דן לא חוו אף פעם.
אך על מנת לשכנע את תושבי הערים הגדולות של גוש דן לוותר על הרכב הפרטי, יידרשו שינויים משמעותיים במערך התחבורה הציבורית. אלה כוללים קווים נוספים, אוטובוסים משלימים שיסעו על נתיבי תחבורה ציבורית וכן שירות אמין ויעיל בכל ימות השבוע.
אך כששרת התחבורה עסוקה באיום לבטל את נתיבי התחבורה הציבורית בשל סכסוך עם האוצר, מגלה עניין מועט בקידומו של פרויקט המטרו הקריטי ומתנגדת ליוזמות שיקלו על הפקקים כמו אגרת גודש, קשה לראות כיצד הרכבת הקלה תממש את מלוא הפוטנציאל שלה בשנים הקרובות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו