בדיון מיוחד שהתקיים היום בוועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, נחשף משבר חמור בטיפול בבטיחות בדרכים בישראל. הדיון, שיזם ח"כ בועז טופורובסקי, עסק בעלייה החדה במספר ההרוגים בתאונות דרכים, שהגיע לשיא של 20 שנה עם 255 הרוגים מתחילת השנה.
יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, בועז טופורובסקי, מתפטר מתפקידו - בשל מספרי ההרוגים בכבישים || ערוץ הכנסת
במהלך הדיון הודיע ח"כ טופורובסקי על התפטרותו מתפקיד יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים. "אין זכות קיום לוועדה הזו – ועדה שמפקחת ואף אחד לא מתייחס אליה. אני לא יכול להמשיך להיות חלק מההצגה הזו," אמר טופורובסקי. הוא הוסיף כי 95% מהמלצות ועדת הכלכלה של הכנסת, משנת 2016, לטיפול בקטל בדרכים לא יושמו: "ראינו את התחקיר בערוץ 13, על סדרי העדיפויות של משרד התחבורה, ואת דוח מבקר המדינה שמסביר איך כל משרדי הממשלה כשלו. אי אפשר להמשיך ככה".
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ ביטן, דחה את ההתפטרות והבטיח לטפל בבעיה מול משרדי הממשלה. ביטן הדגיש את הצורך בתוכנית לאומית מתוקצבת למאבק בתאונות הדרכים. "איך יכול להיות שיש 255 הרוגים בחצי שנה ולאף אחד לא אכפת ואין תוכנית לאומית", תהה.
מחסור חמור בכוח אדם
הדיון בוועדה חשף פערים משמעותיים בין הצהרות לבין מעשים בכל הנוגע לטיפול בבטיחות בדרכים בישראל, והדגיש את הצורך הדחוף בגיבוש תוכנית לאומית מקיפה ומתוקצבת להתמודדות עם המשבר.
יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), יורם הלוי, הביע תסכול מחוסר הסמכויות של הרשות. "קוראים לנו רשות לאומית, אבל בפועל אנחנו לא. הרשות נטולת סמכויות ושיניים, ולא מסוגלת לעשות הרבה כפי שמצפים ממנה," אמר הלוי והוסיף: "אני לא יכול להורות למשטרה לבצע אכיפה או לשום גוף אחר. תנו לנו את הסמכויות והכוח, ואם לא נעמוד במשימה - שימו מישהו אחר".
ראש אגף התנועה במשטרה, ניצב יהודה בן עטר, הצביע על מחסור חמור בכוח אדם ובתקציבים. "אנחנו חסרים היום 80 שוטרים מבצעיים. המדינה מפסידה 17 מיליארד שקל בשנה בגלל תאונות, תנו לנו תקציב ונטפל בזה," אמר.
נציגת משרד התחבורה, דלית רגב, חשפה מחסור חמור בפקחים, עם שלושה פקחים בלבד לכל ענף ההובלה ושלושה נוספים לכל חברות קציני הבטיחות.
ספיר איפרגן מאגף התקציבים באוצר טענה כי הבעיה אינה בתקציבים אלא בביצוע. "מי שאומר שאין תקציב אין לו מושג מה הוא מדבר. תקציבים יש, מה שאין זה ביצוע," אמרה. "המשטרה קיבלה אלפי תקנים חדשים, כמה תקנים הוקצו למשימה הזו? בשנים אחרונות קרה יותר מפעם אחת שתקנים ייעודיים ששילמנו עליהם עברו לצרכים אחרים וזו הבעיה".
ראש עיריית כרמיאל ויו"ר ועדת תחבורה ובטיחות ברשויות המקומיות, משה קונינסקי, הצביע על קשיים בהשגת מימון משלים ברשויות החלשות לטיפול בבעיות תחבורה. לדבריו הרשויות נדרשות להוסיף 40% מתקציב הטיפול בבעיות התחבורה, הן לא מסוגלות להביא את הכסף ולכן אין מימוש.
נציגי ארגוני בטיחות בדרכים קראו לפעולה מיידית. ליעד קייקוב מארגון "אור ירוק" ציינה כי אין אפילו יעד לצמצום מספר ההרוגים השנה. גל רייך מארגון "נתון לשינוי" קרא לשרת התחבורה, מירי רגב, לקחת אחריות: "זה קרה במשמרת שלה", הסביר.
בסיום הדיון ביקש היו"ר ביטן ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לרכז את תוכניות ה-OECD והרלב"ד למאבק בקטל בדרכים, ולבחון את עלות הטיפול הכוללת במוקדי הסיכון. כמו כן, הוא ביקש ממשרד האוצר לתת מענה ראשוני ולבחון אפשרויות לתגבור המשטרה בתקנים וטכנולוגיה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו