ברוב מדינות אירופה מספר ההרוגים בתאונות יורד - בישראל הוא מזנק

מדינות אירופה הצליחו להוריד את מספר ההרוגים בשיעור ממוצע של 10% בעשור האחרון, כך קובע דוח בינלאומי • בישראל לעומת זאת, מספר ההרוגים רשם עליה של 17.5% • למרות הזינוק, מספר ההרוגים לכל מיליון תושבים עדיין נמוך מהממוצע האירופי • עד כה בשנת 2024 נהרגו 217 אנשים בתאונות דרכים, לעומת 182 בתקופה המקבילה בשנה הקודמת • עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הכשלון - תוצאה של הצמצום בתקציבים והאדישות הממשלתית"

זירת התאונה בכביש 6 // תיעוד מבצעי מד"א

המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) פרסמה את הדוח השנתי שלה וחושפת עד כמה מצב הבטיחות בהדרכים בישראל גרוע בהשוואה למדינות האיחוד. הדו"ח מצטרף לעלייה החדה במספר ההרוגים בכבישים בשנה האחרונה: עד כה בשנת 2024 נהרגו 217 אנשים בתאונות דרכים, לעומת 182 בתקופה המקבילה בשנה הקודמת.

במועצה האירופית בחנו את השינוי בהיקף ההרוגים בתאונות דרכים שכל מדינה בעשור האחרון, בניסיון להבין עד כמה הצליחה כל מדינה לצמצם את התופעה. ישראל משתרכת כמעט מאחורי כל מדינות אירופה. מדינות אירופה הצליחו להוריד את מספר ההרוגים בשיעור ממוצע של 10% באותן שנים. בישראל לעומת זאת, מספר ההרוגים בשנים 2023-2013 לא רק שלא ירד אלא רשם עליה של 17.5%.

שרת התחבורה מירי רגב, עלייה החדה השנה בקטל בכבישים, צילום: אורן בן חקון

רק סלובקיה (עליה של 19.7%) והולנד (עליה של 20%) הציגו תוצאות גרועות יותר מישראל. פולין (ירידה של 43.6% בהרוגים) נמצאת במקום הראשון, לוקסמבורג (ירידה של 42.2%) ונורבגיה (ירידה של 41.2%) מובילות את טבלת המדינות המצליחות בעשור האחרון. בנוסף, המועצה האירופית לבטיחות בדרכים העניקה לפינלנד פרס בעבור השיפור בבטיחות בדרכים וזאת בשל התוכנית הרב שנתית שהפעילה המדינה.

בין השנים 2023-2019 הצליחו מדינות אירופה לצמצם את מספר ההרוגים בתאונות דרכים בשיעור ממוצע של 10.3%. בישראל לעומת זאת נרשמה עליה בהרוגים בשיעור של 2.3% נתון אשר מציב אותה במקום ה-24 מתוך 32 מדינות אירופה. במועצה האירופית לבטיחות בדרכים בדקו גם את השינוי בשנה שחלפה לעומת השנה שקדמה לה, 2023-2022. גם בקטגוריה זו ישראל נמצאת בתחתית המדינות הבטוחות. מדינות אירופה רשמו ירידה ממוצעת של 1.3% בהרוגים בתאונות דרכים. בישראל לעומת זאת, נרשמה עליה של 3.4% בהרוגים בתאונות דרכים, נתון אשר מציב את ישראל במקום ה-26 מתוך 32 מדינות.

במועצה האירופית לבטיחות בדרכים בדקו גם את השינוי שעשתה כל מדינה בתחום הפצועים קשה בתאונות דרכים. ישראל ניצבת במקום ה-27 מתוך 30 מדינות אירופה בשינוי במספר הפצועים קשה בתאונות דרכים בשנים 2023-2019. מדינות אירופה צמצמו את הפצועים קשה באותן שנים בשיעור ממוצע של 9.5% ואילו בישראל לא רק שלא נרשמה ירידה אלא נרשמה עליה חדה בפצועים קשה בשיעור ממוצע של 23.7%. בבחינת ההרוגים בתאונות דרכים לכל מיליון תושבים ישראל ניצבת במקום ה-10 מתוך 32 מדינות אירופה.

האירופים נותנים למדינת ישראל ציון נכשל בכל הקשור למאבק בקטל בדרכים", עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, צילום: אור ירוק

בישראל נהרגו 37 תושבים בתאונות דרכים לכל מיליון תושבים בשנים 2023-2019, מתחת לממוצע האירופי הנאמד ב-46 הרוגים לכל מיליון תושבים. בבחינת ההרוגים לכל מיליארד ק"מ נסועה ניצבת ישראל במקום ה-14 מתוך 22 מדינות אירופה. הממוצע האירופי נאמד ב-5.7 הרוגים לכל מיליארד ק"מ נסועה וישראל נמצאת מעט מתחת לממוצע עם 5.5 הרוגים לכל מיליארד ק"מ נסועה (שנים 2023-2021).

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק אמר בתגובה לדו"ח: "האירופים נותנים למדינת ישראל ציון נכשל בכל הקשור למאבק בקטל בדרכים וזה מתחבר גם לדוח הקשה והחמור שמבקר המדינה שפורסם לאחרונה. ישראל משתרכת מאחורי כמעט כל מדינות אירופה בצמצום ההרוגים בתאונות דרכים בעשור האחרון. מדינות אירופה מוכיחות שנה אחר שנה כי תאונות הדרכים הן לא גזירה משמים אלא מלחמה שאפשר לנצח בה.

"הכשלון הגדול הוא תוצאה ישירה לצמצום בכסף שהמדינה משקיעה בעשור האחרון במאבק בקטל בדרכים, להפחתה במשאבים ובעיקר לאדישות הממשלתית לנוכח המצב הקשה בכבישים. אסור שהדו"ח החשוב הזה יעלה אבק במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. יש ללמוד את הממצאים וליישם תכנית לאומית רב שנתית אשר תעצור את מגמת העלייה בהרוגים שמתרחשת השנה ביתר שאת והיא הקטלנית והמדממת בשערים השנים האחרונות, תחזיר את ישראל למצב בו מספר התאונות והנפגעים יורד משנה לשנה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר