אחרי תחקיר מירי רגב: דרישה לבזר את סמכויות משרד התחבורה

קואליציה של עמותות וארגונים דורשת להקים רשויות מטרופוליניות שיקדמו פיתוח ושיפור של התחבורה הציבורית בישראל • עשרות ראשי ערים ומועצות חתמו על עצומה בנושא

שרת התחבורה מירי רגב בנסיעת מבחן לרכבת הקלה בפתח תקווה. צילום: גדעון מרקוביץ'

הזחילה המתמשכת בפרויקט המטרו של גוש דן לצד התחקיר שפורסם באחרונה על התנהלות משרד התחבורה תחת השרה מירי רגב הוליד קריאה גוברת מצד ראשי רשויות וארגוני החברה האזרחי לביזור סמכויות משרד התחבורה והעברה של חלק מהן לידי השלטון המקומי בישראל.

הנושא של רשויות מטרופוליניות עלה כמה פעמים במהלך השנים האחרונות בכנסת ובממשלה. ארבע החלטות ממשלה התקבלו בנושא והצעת חוק אחת הוגשה, אך היא לא קודמה בשל מאבקי כוח בתוך הממשלה עצמה. 

כעת, יוזמה חדשה של כמה ארגונים קוראת ליצירת "רשויות מטרופוליניות", גופים שיעמדו בתווך בין הרשויות המקומיות למשרד התחבורה בתחום התחבורה הציבורית, וידאגו לתחבורה ציבורית יעילה יותר ולצמצום הבזבוז בפרויקטים גדולים.

האמנה עליה חתמו ראשי הרשויות להקמת רשויות מטרופוליניות, צילום: ללא

ביוזמה, שנקראת "מנתבים מחדש", משתתפים כמה ארגונים של החברה האזרחית בישראל, בהם ארגון 15 דקות, תנועה ישראלית, התנועה לאיכות השלטון, תחבורה בדרך שלנו, מגמה ירוקה, מועצת התלמידים והנוער הארצית וישראל 2050. על האמנה שיצרה הקואליציה חתמו עשרות ראשי רשויות בכנס מוני אקספו שהתקיים לפני החג, ובניהם ראש עיריית בת ים צביקה ברוט, ראש עיריית גבעתיים רן קוניק וראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן. גם יו״ר השלטון המקומי בישראל חיים ביבס נרתם לנושא והביע תמיכה במהלך, ואפילו שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף חתם על האמנה הקוראת לביזור הכוח בתחבורה והקמת רשויות מטרופוליניות. כמו כן, בנוסף לאמנה, הופצה גם עצומה שקוראת לציבור לתמוך במהלך ולהצטרף למאבק.

יו״ר השלטון המקומי חיים ביבס עם פעילי קואליציית ״מנתבים מחדש״, צילום: ללא

סיון שמואלוביץ׳, מנכ״לית ארגון 15 דקות, אמרה על היוזמה: "האינטרסים הפוליטיים משאירים אותנו בפקק. אמרנו זאת מזמן, ואחרי תחקיר מירי רגב וחשיפת התנהלותה במשרד התחבורה זה הפך להיות ברור כשמש - ממשלת ישראל חייבת להעביר סמכויות ותקציבים לרשויות המקומיות. צריך לשנות את השיטה - הפתרון הוא רשויות מטרופוליניות לתחבורה. הריכוזיות עושה לנו נזק ומעניקה כוח רב מידי בידיים של אדם אחד, ששיקוליו לא בהכרח מקצועיים. לשרי התחבורה לדורותיהם היה נוח שראשי הערים צריכים לשרת את האינטרסים הפוליטיים שלהם כדי לקבל תחנה, אוטובוס וכביש. המצב הזה חייב להשתנות. לממשלה יש משימות לאומיות חשובות, היא צריכה לתת למטרופולינים לנהל את התחבורה כמו כל מדינה מפותחת בעולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר