עלייה של 6.6% בתאונות דרכים קטלניות, לצד ירידה של 15% במספר התאונות הכללי

דוח הלמ"ס לשנת 2023 מציג: ירידה של 13.9% בסך כל הנפגעים, אך עם זאת, עלייה במספר ההרוגים והפצועים קשה • שני שליש מהתאונות התרחשו בשעות היום, וברבע מהן נגרמה פגיעה בהולכי רגל • מספר התאונות בהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים ודווחו למשטרה, גדל ב 4.9% מ-1,103 נפגעים ל-1,157

תאונת דרכים (ארכיון). צילום: דודו גרינשפן

בשנת 2023 חלה ירידה של 15.1% במספר התאונות לעומת 2022. מדובר ב-8,832 תאונות לעומת 10,404 תאונות ב-2022. עם זאת, במספר התאונות הקטלניות והקשות, חלה עלייה לעומת שנת 2022.

כאמור, לצד הירידה בכמות הכללית של תאונות הדרכים חלה עלייה מדאיגה במספר התאונות הקטלניות שזינק ב-6.6%, מ-319 ל-340 תאונות. מספר התאונות הקשות עלה ב-2.2%, מ-2,320 ל-2,372 תאונות. כך עולה מדוח תאונות דרכים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המסכם את שנת 2023.

כזכור, דוח מבקר המדינה על סוגיית תאונות הדרכים התפרסם בשבוע שעבר. הדו"ח בדק את השנים 2023-2021 תחת שרות התחבורה מירי רגב ומרב מיכאלי. כמו כן, בתחקיר "המקור" עלו טענות על אי טיפול מספק לכאורה של השרה רגב בתוכנית נגד תאונות הדרכים.

בסך כל הנפגעים, חלה ירידה של 13.9%, אך עם זאת, חלה עלייה במספר ההרוגים והפצועים קשה. מספר ההרוגים גדל ב 3.4% ומספר הפצועים קשה עלה ב 2.3%. מספר התאונות בהם היו מעורבים קורקינטים חשמליים ודווחו למשטרה, גדל ב 4.9% מ 1,103 נפגעים ל 1,157.

הקורקינטים מצטרפים לסטטיסטיקה

מספר הנפגעים בתאונות, בהם היו מעורבים קורקינטים חשמליים, שלא דווחו למשטרה, עלה ב-35.2% מ-443 תאונות ל-599, כך לפי נתוני בתי החולים.

קורקינט חשמלי בתל אביב, צילום: יהושע יוסף

על פי הנתונים, מקום המדינה ועד סוף שנת 2023, נהרגו בתאונות דרכים ברחבי הארץ 32,997 בני אדם. מספר ההרוגים ירד משיא של 756 הרוגים בישראל בשנת 1975 ל-344 הרוגים בממוצע לשנה בין 2013 ל-2023. שיעור ההרוגים ל-100,000 תושבים ירד מ-4.6 בשנת 2009 ל-3.7 בשנת 2012, בשנת 2016 עלה השיעור ל-4.4 ובשנת 2023 הגיע ל-3.7.

על אף הירידה במספרים מוחלטים בסך כל התאונות בשנים האחרונות, אחוז התאונות החמורות (קטלניות וקשות) מכלל התאונות, עולה. כך למשל בעשור האחרון עלה אחוז מספר התאונות הקטלניות והקשות מ 15.1% ב 2013 ל 30.7% ב 2023.

על אף הירידה במספרים מוחלטים בסך כל הנפגעים בשנים האחרונות, בשיעור הנפגעים באופן חמור (הרוגים ופצועים קשה) ל-100,000 תושבים כמעט ולא חל שינוי בשלוש השנים האחרונות.

הכי מסוכן: שעות היום

לגבי אופי התאונות עולה כי שני שליש מהתאונות בשנת 2023, התרחשו ביום, כ 66%. בנוסף, שני שליש מהתאונות היה בשל התנגשויות בין שני כלי רכב. 25% מהתאונות גרמו לפגיעה בקרב הולכי רגל.

תאונת דרכים בכביש 899. הכי מסוכן בשעות היום, צילום: תיעוד מבצעי מד"א

בשנת 2023 חלה עלייה של 7.1% במספר ההרוגים היהודים וירידה של 14% במספר הרוגים הערבים, לעומת שנת 2022. עם זאת, חלקם של הערבים מבין הנפגעים (28.2%) ומבין ההרוגים (27.0%) בתאונות דרכים גבוה מחלקם באוכלוסייה (21.1%).

על אף הירידה הכללית במספר ההרוגים הערבים, חלה עלייה במספר הילדים הערבים שנהרגו. 22 ילדים ערבים, עד גיל 14, נהרגו בשנת 2023 (14 ילדים ב-2022), שהם 62.9% מכלל הילדים שנהרגו (48.3% בשנת 2022).

15.2% מכלל הנפגעים היו הולכי רגל. מדובר ב 28.4% מכלל ההרוגים ו-23.9% מכלל הפצועים קשה. חלקם של בני 65 ומעלה בקרב הולכי הרגל שנפגעו, גבוה פי שניים מחלקם בכלל האוכלוסיה. אחוז זה עומד על 25.3% לעומת 12.6% בקרב האוכלוסיה.

מעבר החצייה אינו מבטיח חצייה בטוחה. בשנת 2023, 42.3% מהולכי הרגל שנהרגו בעת חציית כביש נהרגו במעבר חצייה, לעומת 38.0% בשנת 2022, 41.3% בשנת 2021 ו-60.0% בשנת 2020.

הולכי רגל. 18.5% נפגעו במעבר חצייה עם רמזור., צילום: יהושע יוסף

בקרב הנפגעים בעת חציית כביש, 79.5% (1,515 בני אדם) נפגעו במעבר חצייה, מתוכם, 18.5% נפגעו במעבר חצייה עם רמזור. בקרב ילדים עד גיל 14 שנפגעו בעת חציית כביש (426 ילדים), 76.3% נפגעו במעבר חצייה, ובקרב בני 65 ומעלה שנפגעו בעת חציית כביש (472 בני אדם), 76.1% נפגעו במעבר חצייה.

מעורבותם של נהגים גברים בתאונות דרכים עמד על פי שלושה מנהגות ואילו חלקם בקרב המורשים לנהוג, גבוה פי 1.2 מחלקן של המורשות לנהוג. חלקם של נהגים צעירים (עד גיל 24), המעורבים בתאונת דרכים עם נפגעים גבוה מחלקם בכלל המורשים לנהוג ועמד על פי 1.3.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר