הפרויקט השאפתני שמבקש להקטין את כמות הרכבים הפרטיים שייכנסו לגוש דן

משרדי התחבורה והאוצר הודיעו שהם מוציאים לדרך פרויקט נתיבים מהירים ו"האבים" תחבורתיים • יוקם נתיב מהיר לאורך כביש 5, ושלושה מתחמי תחבורה משולבים עם חניוני "חנה וסע" ובהם כ-11,000 מקומות חניה • בנוסף, יופעל מערך היסעים חינמיים למרכזי התעסוקה בגוש דן באמצעות אוטובוסים חשמליים

שלושה מתחמי תחבורה משולבים (מתח"מים) סמוך למחלפים קסם, תקווה ומורשה . צילום: באדיבות נתיבי איילון | ארקאפקט עדי בואנו

משרדי התחבורה והאוצר הודיעו היום (חמישי) כי הם מוציאים לדרך את פרויקט הנתיבים המהירים וה"האבים" (מרכזי תחבורה משולבים) בכביש 5. המיזם כולל הקמת שלושה האבים תחבורתיים גדולים בסמוך למחלף קסם, מחלף תקווה ומחלף מורשה, וזאת כדי להקטין את כמות התחבורה הנכנסת לגוש דן.

הנה באה הרכבת: הנסיעה הראשונה של הקו האדום יצאה לדרכה // משה בן שמחון

הפרויקט כולל הקמה והפעלה של נתיב מהיר לאורך כביש 5, בין מחלף קסם לגלילות מזרח בשני כיווני הנסיעה, שלושה מתחמי תחבורה משולבים (מתח"מים) סמוך למחלפים קסם, תקווה ומורשה, הכוללים חניוני "חנה וסע" ובהם כ-11,000 מקומות חניה, וכן מערך היסעים חינמיים למרכזי התעסוקה בגוש דן שיופעלו באמצעות אוטובוסים חשמליים.

המתח"מים יקשרו בין מגוון אמצעי תחבורה, בהם רכבת ישראל בתוואי המסילה המזרחית, קווי הרכבת הקלה, ומערך שבילי אופניים. בעלי רכב פרטי יוכלו להשאיר את רכבם מחוץ לגוש דן ולהגיע ליעדם במהירות ובנוחות. הפרויקט מאופיין בשילוב של טכנולוגיות מתקדמות ובדגש על בנייה ותחבורה ירוקה, לרבות שימוש באוטובוסים חשמליים, עמדות טעינה חשמליות, מערכות ניהול חניונים מתקדמות, אפשרות לשילוב מערכות חניה אוטומטיות וייצור אנרגיה סולארית על גגות המתח"מים לקידום אנרגיה ירוקה ומתחדשת.

מערך הנתיבים בכביש 5, יתחבר לפרויקט מערך הנתיבים המהירים בכביש 20 ו-2, שצפוי להיפתח במהלך שנת 2025, צילום: כ

מערך הנתיבים בכביש 5 יתחבר לפרויקט מערך הנתיבים המהירים בכביש 20 ו-2, שצפוי להיפתח במהלך שנת 2025, בתוואי שבין ראשון לציון דרך תל אביב ועד מחלף 57 הסמוך לנתניה, לצד שני מתח"מים הנמצאים בשלבי הקמה מתקדמים בראשון לציון ובשפיים. כך תיווצר רשת של נתיבים מהירים, הצפויה להקל משמעותית על הגודש בכבישים במטרופולין תל אביב.

תיווצר רשת של נתיבים מהירים הצפויה להקל משמעותית על הגודש בכבישים במטרופולין תל אביב, צילום: ל

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "ככל שנקים יותר מרכזי תחבורה כאלה, נעודד יותר נהגים להשאיר את רכבם בבית או בחניון הנתיב המהיר, ולהגיע לעבודה בנסיעה רגועה בשאטל חשמלי, וכמובן שכך גם בדרך חזרה הביתה". מנכ"לית חברת נתיבי איילון, אורלי שטרן: "מארג הפרויקטים האלה נותן אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי וישנה את המציאות התחבורתית במטרופולין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר