המבקר: ישראל לא נערכת כראוי למעבר לרכבים חשמליים

דו"ח המבקר שבחן את פעולות הממשלה להקטנת זיהום האוויר מתחבורה, מעלה תמונה מדאיגה • מחסור במוסכים לרכבים חשמלייםף מעט מדי עמדות הטענה, ובירוקרטיה שמקשה על מעבר לתחבורה ציבורית ירוקה

תחנת טעינה של רכב חשמלי (להמחשה). צילום: ללא

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מפרסם דו"ח על פעולות הממשלה להקטנת זיהום האוויר בישראל שמקורו בכלי רכב. בדו"ח שלושה פרקים, הראשון עוסק בהשפעת זיהום האוויר בתחום התחבורה, השני בקידום המכוניות החשמליות בארץ והשלישי בתחום המיסוי בענף הרכב בכל הקשור לזיהום האוויר. בתחילת הדו"ח מצוין שעלות הזיהום מהתחבורה היא כ-7.2 מיליארד שקלים, שנייה בהיקפה רק לעלות הזיהום מיצור חשמל.

בנוגע לרמת זיהום האוויר מהתחבורה שיעורו בישראל גבוה יחסית לזיהום הממוצע במדינות האיחוד האירופי. גורם מרכזי בזיהום הוא כלי רכב כבדים (10% מסך הרכבים בארץ), עלות הזיהום מהם היא כ-61%. עוד נמצא ששיעור המשאיות שמשקלן מעל 3.5 טונות מסך הרכבים הוא 3.1% אך חלקן בזיהום הוא 29%. אולם מ-2003 לא ביצעו המשרדים להגנת הסביבה והתחבורה בדיקת כדאיות כלכלית לגריטת כלי רכב כבדים.

מעבר לכך על פי נתוני 2023, יש 42,402 כלי רכב שאינם "כלי רכב כבד ישן" המוגדרים "מזהמים". כלי רכב כבד ישן מטופל באמצעות התקנת מסננים, ולעומתו הטיפול ברכבים "מזהמים" מסתכם בסימונם במדבקה ואין בידי המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה תוכנית סדורה לטיפול בהם.
מעבר לכך בתחום הקמת אזורי אוויר נקי, באיחוד האירופי הכריזו על אזורי אוויר נקי ביותר מ-400 ערים. בישראל יש שני אזורי אוויר נקי בלבד.

בתחום הרכבים החשמליים, בסוף 2022, כ-408,000 (כ-10.3%) מהרכבים היו חשמליים או היברידיים, אבל רק 507 מוסכים מתוך כ-12,700 היו מוסמכים לטפל בהם. גם בתחום עמדות הטעינה הציבוריות התברר שמשרדי האנרגיה והתחבורה טרם סיכמו יעדים כמותיים לפריסת עמדות טעינה ומשרדי הפנים והאנרגיה טרם קבעו את האסדרה הנוגעת להקמת עמדות טעינה בבתים משותפים.

בנוגע להיערכות משק החשמל לכניסת רכבים חשמליים התברר שתוכניות הפיתוח של המערכת שהכינה חברת נגה לא עסקו בהשפעת כלי הרכב החשמליים, שעשויה להוסיף מאות אלפי או מיליוני משתמשים חדשים לרשת החשמל. כמו כן משרדי האנרגיה והגנת הסביבה לא הסדירו את הטיפול במחזור הסוללות הישנות של הרכבים החשמליים. עוד עלה שהכשרת עמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים עירוניים תקועה בחלק מהמקומות עקב חוסר הסכמה בין גורמי האחריות השונים.

בנוגע למיסוי ענף הרכב עלה ששיטת המיסוי שתעדפה רכבים ירוקים שהובילה לירידה משמעותית בייבוא שלהם, שונתה וגרמה לעלייה בייבוא הרכבים האלו. כן התברר שלכלי רכב מסוגים רבים נקבע שיעור מס קנייה קבוע שאינו תלוי בפליטות הזיהום מהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר