הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה היום (שני) לקדם את תוכנית משרד התחבורה להקמת שתי מסילות נוספות בנתיבי איילון, אשר יפתחו את "צוואר הבקבוק" המסילתי הקיים, ויאפשרו לפתח את רשת הרכבות בגוש דן ובכל רחבי הארץ, תוך הגברת מהירות ותדירות הנסיעה של הרכבות.
כיום, פועלות רק שלוש מסילות במקטע העובר בשדרת האיילון. המסילה הרביעית מצויה בשלבי ביצוע הכוללים אתגרים מורכבים של ניקוז וקירוי נחל האיילון. הוספת המסילה החמישית והשישית תאפשר את מימוש יעדי התכנית האסטרטגית לרשת מסילות הברזל לשנת 2040, החותרת להגיע ליעד שנתי של 350 מיליון נסיעות בשנה ברכבת - פי חמישה מהיום.
התוכנית מוציאה לדרך את תכנון המסילות במקטע שבין שפיים לנתב"ג, אשר ישתלבו ברשת המסילות המהירות של הרכבת. על פי התוכנית, המסילות יונחו בשתי מנהרות תת-קרקעיות מתחת לתוואי האיילון. הפרויקט צפוי להיפתח עד שנת 2040, ויאפשר חיבור מהיר בין באר שבע, ירושלים, תל אביב וירושלים.
התוכנית כוללת הקמת תחנות תת-קרקעיות של הרשת המהירה בשני מתח"מים (מתחמי תחבורה משולבים), גלילות והשלום, שבהם יעברו הנוסעים בין רשת הרכבות המהירות, שינועו במהירות של עד 250 קמ"ש, לרשת הרכבות הבינעירונית, הפרברית והעירונית.
במתח"ם גלילות ייפגשו המסילות המהירות את ארבע המסילות הפרבריות של הרכבת בתחנת גלילות דרום, את שני קווי המטרו M1 ו-M3, ואת הנתיבים המהירים באיילון.
המתח"ם יכלול את מסוף האוטובוסים הצפוני של המטרופולין.
המתח"ם השני המתוכנן על פי ההחלטה יהיה השלום, שם יפגשו המסילות המהירות את ארבע המסילות הפרבריות של הרכבת, את שני קווי המטרו M1 ו-M2, ואת הקו האדום של הרכבת הקלה.
הועדה קבעה כי בשלב הראשון תיבחן הישימות ההנדסית של הקמת תחנה תת קרקעית במתח"ם השלום. אם יימצא כי מבחינה הנדסית לא ניתן להקים את התחנה במיקום זה, תיבחן אפשרות להקמתה במתח"ם סבידור.
שתי המסילות החדשות צפויות לשנות מן הקצה את המציאות התחבורתית של ישראל בעשורים הבאים. מדובר במגה פרויקט הכולל מסילה כפולה מהרצליה ועד לנתב"ג, דרך תל אביב, באורך של כ-27 ק"מ, מהם 15 ק"מ במנהרות תת-קרקעיות.
הפרויקט משלש את מספר הרכבות הנעות בצוואר הבקבוק העיקרי של רכבת ישראל, המוגבל היום ל-13 רכבות בשעה לכל כיוון לשעה, ויאפשר להגיע עד 38 רכבות לשעה בכל כיוון. מבחינת מספר הנוסעים, הוספת מסילות 5 ו-6 תאפשר מעבר של כ-60 אלף נוסעים בשעה בשדרת האיילון, לעומת 15 אלף כיום – גידול של פי ארבעה.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים (תא"ל) מירי רגב: "החלטת הועדה הלאומית לתשתיות מאפשרת לנו להוציא לדרך את הפרויקט המורכב והחשוב הזה, של הקמת מסילה חמישית ושישית באיילון. כדי שמערכת תחבורה ציבורית תפעל בהצלחה".