מבקר המדינה, רו"ח מתניהו אנגלמן, פרסם דו"ח בתחום תחזוקת הדרכים שנעשית על ידי הרשויות המקומיות. לשם כך בדק המבקר את גבעתיים, חולון, זיכרון יעקב, כפר ברא ולב השרון.
בהקשר לתחזוקת הדרכים התברר שאין גורם ממשלתי אחראי בתחום, לכן כל אחת מהרשויות קובעת לעצמה את אופן תחזוקת הדרכים בתחומה. גם תחום המיסעות נבדק, חלקי הכביש המיועדים לרכבים, שעליו נכתב כי "גבעתיים, חולון, זיכרון יעקב וכפר ברא לא ביצעו סקר מיסעות בעשור האחרון. בגבעתיים, חולון, זיכרון, יעקב, כפר ברא ולב השרון לא קיים בסיס נתונים על מצב הדרכים".
בתחום אגירת מידע על הדרכים "בגבעתיים, חולון, זיכרון יעקב, כפר ברא ולב השרון לא קיימת מערכת ניהול מיסעות, ואין מחשוב של הנתונים על מצב הדרכים". לגבי תכנון ארוך טווח בתחום תחזוקת הדרכים "גבעתיים, חולון, זיכרון יעקב, כפר ברא, ולב השרון לא קבעו תוכנית עבודה. חולון לא הכינה תוכנית המגדירה באילו מקטעים תהיה תחזוקה; גבעתיים תכננה לבצע עבודות בשבעה רחובות אולם ביצעה בארבעה, ובוצעו עבודות בשני מקטעים לא מתוכננים, זיכרון יעקב תכננה לבצע תחזוקה בארבעה רחובות אולם העבודות בוצעו בשבעה רחובות אחרים".
בנוגע לתלונות הציבור "בגבעתיים, אגף תשתיות אינו עומד בתקן הטיפול בתקלות. עם זאת, ב-2021 חל שיפור בעירייה בעמידה בזמני התקן, בחולון - שיעור העמידה בתקן היה כ-87%. אך לא צוין איך טופלו התקלות, בזיכרון יעקב לא צוין אופן הטיפול בתקלות, בכפר ברא אין מוקד עירוני, ובלב השרון אין התייחסות לזמני התקן לטיפול בתלונות".
בתחום תחזוקת הדרכים בגבעתיים, חולון, זיכרון יעקב, כפר ברא ולב השרון בוצעו עבודות רק בכ-16 ק"מ מסך כ-695 ק"מ הכבישים בתחומן". בנוגע לאיכות העבודות בגבעתיים - נמצאו ליקויים בשניים משלושת הפרויקטים שנבדקו; בחולון - נמצאו ליקויים באחד מחמשת הפרויקטים; בזיכרון יעקב, העבודות לא בוצעו בהתאם להוראות הדין, בכפר ברא, נמצאו ליקויים בתיקונים בשני רחובות; בכמה רחובות נעשה שימוש בפסי האטה מפלסטיק; בלב השרון בוצעו עבודות ב-881 מטרים מכבישי הרשות".
בתחום ההוצאות על תחזוקת הדרכים "נמצאו פערי השקעה של מאות עד אלפי אחוזים של הוצאות תחזוקה ל-1 ק"מ כביש". מעבר לכך ברשויות המקומיות שנבדקו שיעור תקצוב ההוצאות על תחזוקת הדרכים מהתקציב השוטף הוא שולי עד אפסי". גם בתחום השימוש בקרנות לפיתוח של הרשויות השיעור הממוצע של השקעה בתחזוקה נע בין היעדר השקעה ועד לכדי חמישית מסך הכספים.
דרכים לא סלולות ומוקדי תאונות
בדו"ח מבקר נוסף, נבדק מצב הפעילות להגברת הבטיחות בדרכים ברשויות המקומיות הערביות, בין היתר, אם הליקויים שעליהם הצביע המבקר, בדו"ח הקודם ב-2020, תוקנו.
בפועל מתברר שרוב הנקודות שצוינו בדו"ח לא תוקנו והמצב נותר קשה. כבר בתחילה בנוגע למעברי חציה, נמצא כי בתחום ג'יסר א-זרקא, ג'ת, כפר קאסם ותל שבע, מצבם של המעברים עדיין גרוע מאוד, כאשר צבעם של חלק גדול מהמעברים דהה, ולעיתים לא ניתן לזהות שהיה במקום מעבר חציה. גם תאורת הרחובות לא השתפרה, ורחובות שלמים עדיין לא מוארים כראוי, כשבחלקם אין תאורה כלל. בנוגע לפסי האטה נמצא כי ברשויות שנבדקו עדיין קיימים אזורים שבהם אין פסי האטה או שקיימים פסי האטה שלא נצבעו או שצבעם דהה.
מצב חמור דומה קיים עדיין גם בתחום המדרכות ונמצא כי בג'יסר א-זרקא, ג'ת, כפר קאסם ותל שבע המדרכות צרות בדרך כלל ולרוב גם חסומות על ידי מפגעים שונים. בתחום התמרורים נמצא כי בתחום השיפוט של הרשויות שנבדקו יש עדיין תמרורים שנשחקו, תמרורים עקומים ומקומות בלי תמרורים כלל, כמו כן עדיין קיימים קטעי דרך רבים, באורך של 18 ק"מ ומעלה, שאינם סלולים.
בתחום משמרות הזה"ב עלה כי במוסדות החינוך בחברה הערבית המצב בהפעלת משמרות אלו, כמעט לא השתנה, ובתשפ"ב, הוא עמד על 10% לעומת 56.7% בחברה היהודית.
כמו כן, בכל הקשור למידע על מוקדי תאונות דרכים, נמצא כי הרשויות המקומיות שנבדקו - ג'יסר א-זרקא, ג'ת, כפר קאסם ותל שבע, מקבלות דיווחים מהמשטרה בתחום זה רק אם הן מבקשות זאת, ובפועל הן לא ביקשו זאת. המבקר עוסק גם במידע שיש במשטרה על מוקדי תאונות דרכים ביישובים ג'יסר א-זרקא, בג'ת, בכפר קאסם ובתל שבע, וכאן הוא מציין כי למרות תיקון קל במשטרה עדיין אין נתונים על מקומן המדויק של רוב תאונות הדרכים ומשכך הרשויות אינן יכולות לטפל במפגעים תחבורתיים ככל שגרמו לתאונות אלו.
בכל הקשור למנהלי מטה בטיחות בדרכים נמצא כי עדיין כי מנהלי מטה הבטיחות ברשויות המקומיות שנבדקו שימשו גם בתפקידים אחרים באותן הרשויות, ורק חלק קטן משעות עבודתם (כ-10%) הוקדש לניהול מטה הבטיחות. גם בכל הקשור ליצירת תוכנית אב לתחבורה לא חל שינוי והרשויות שנבדקו לא גיבשו תוכנית אב לתחבורה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו