פריקת האוניה באיחור של חודשיים שלמים. צילום: דוד לקס חברת קוראל שירותי ים

נזק של מיליונים: פריקת אונייה שנושאת 42 אלף טון חלבון התעכבה בחודשיים

באיחור של 59 ימים - הסתיימה פריקת המטען מהWORLD RUBY בנמל אשדוד • הקנס עומד על כ-90,000 שקלים לכל יום המתנה מבוזבז • יו"ר איגוד יבואני התבואות: "קורא לממשלת ישראל להתערב בכשל הניהולי" • נמל אשדוד: "מחסור באספקת נהגי משאיות, כפי שעלה בוועדת הכלכלה, הינו משמעותי מאוד בסוג מטען זה, שלא יכול להיות משונע במסוע החדש"

לא ייאמן: האונייה WORLD RUBY, סיימה היום את פריקת מטענה בנמל אשדוד. כלי השייט הגדול הגיע לארץ בראשון במאי  - עם מטען שגרתי של 42,000 טון חלבון סויה. אולם במקום לפרוק את המטען תוך שבעה ימים כפי שמקובל ברוב העולם, האונייה שהתה בנמל 59 ימים.

אחרי 59 יום, סוף סוף פורקים את המטען,

גורמים בענף ההובלה מסבירים כי מדובר בנזק עצום ליבואן. לדבריהם "אונייה - היא כמו מונית. המונה דופק", ובמקרה כזה והקנס עומד על כ-90,000 שקלים לכל יום המתנה מבוזבז. במילים אחרות, מדובר בקנס של מיליוני שקלים שהיבואן יצטרך לשלם לחברת הספנות של האונייה המדוברת. באיגוד יבואני התבואות טוענים: "זה ממש כסף שנזרק לים".

יפגע בכיס של כולנו

באיגוד מציינים את ההשלכות של קנס כזה ומסבירים כי היבואנים הם אינם היחידים שיספגו את הנזק הכספי האדיר, אלא הציבור הישראלי כולו, שכן הדבר יביא, בין השאר, להתייקרות מחירי המזון.

שיא ישראלי (שלילי) בפריקת מטען, פריקת האוניה בנמל אשדוד, צילום: דוד לקס חברת קוראל שירותי ים

באיגוד מנסים להמחיש לציבור את כמות הימים ומציינים כי ביום הגעת האונייה לנמל אשדוד, נועה קירל בדיוק ערכה את החזרה הראשונה שלה לקראת האירוויזיון, מ.ס. אשדוד ומכבי נתניה קיימו מסיבת עיתונאים משותפת לקראת חצי גמר הגביע בכדורגל, חברי הכנסת התכנסו לישיבה ראשונה של מושב הקיץ, ומזג האויר היה עדיין אביבי ונעים.

אם רק היו די עובדים

יו"ר איגוד יבואני התבואות, איתי רון מזכיר: "לו רק היה מגייס נמל אשדוד די עובדים כדי שתהיה היענות סבירה לצורך בידיים פורקות לאוניות התבואות והגרעינים, היינו חוסכים את אירועי הקיצון הללו, פעם אחר פעם, של המתנות ממושכות".

עובדי נמל אשדוד משחקים כדורגל בזמן שהסחורה מחכה לפריקה | איגוד יבואני התבואות

עוד הוסיף כי "זה לא סביר, ונוגד כל הגיון, שבגלל מחסור בעובדי נמל - הציבור כולו ישלם. מאות מיליוני שקלים הושקעו בהקמת מסוע, וקיווינו שהנהלת נמל אשדוד תשלים את המהלך על ידי גיוס עובדים מאסיבי - מה שלא מתרחש. אני קורא לממשלת ישראל להתערב בכשל הניהולי בדחיפות".

תגובת נמל אשדוד: "על האוניה עבדו 43 צוותי עבודה (6 אנשים בכל צוות) במשך כ30 יום בלבד. מרגע הגעתה, הנמל פרק ושחרר שבע אוניות גרעינים ומוצרי גרעינים בהיקף של כ 204 אלף טון.תקנות איכות הסביבה מחייבות לפרוק מטען זה במשפך ירוק, כאשר במקביל חלק מהמטען נפרק במשפך כחול המותאם לאישור המשרד לאיכות הסביבה וכתוצאה מכך ממוצע צוותי העבודה ליום הגיע ל 1.7.יש להדגיש כי מחסור באספקת נהגי משאיות, כפי שעלה בוועדת הכלכלה, הינו משמעותי מאוד בסוג מטען זה, שלא יכול להיות משונע במסוע החדש.מסוע הגרענים החדש שינע השנה כ 600 אלף טון, פי חמש ביחס לתקופה מקבילה אשתקד. תלונת איגוד יבואני התבואות על אוניה ספציפית זו נועדה להסיח את הדעת מתהליך צמצום ימי הפטור מתשלום, המתנהל כיום ברספ״ן בהמלצת הנמל".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו