לאחר לחץ התושבים: העתקת התחנה המרכזית בת"א למתחם פנורמה נדחית

תוכניתה של שרת התחבורה הקודמת מיכאלי להעביר את המטרד הסביבתי לצד שכונות נווה עופר וקרית שלום בדרום תל אביב - נבחנת מחדש • משרד התחבורה בודק מתחמים חלופיים • המפסידים הגדולים: תושבי נווה שאנן, שככל הנראה יישארו עם הזיהום והרעש לעוד שנים

התחנה המרכזית החדשה בתל אביב. צילום: יהושע יוסף

התוכנית של שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי להעביר את התחנה המרכזית למתחם פנורמה בדרום תל אביב - נדחית. באוקטובר האחרון התקבל פסק דין כנגד משרד התחבורה ועיריית תל אביב בנוגע למסוף פנורמה - צו החנייה שהוציאה עיריית תל אביב בוטל תוך חיובה, ביחד עם משרד התחבורה, בהוצאות של עשרות אלפי שקלים.

כעת, במשרד התחבורה הודיעו כי לאור המורכבות המשפטית והעיכובים שחלו בהעתקת הפעילות של התחנה המרכזית למתחם פנורמה, בוחנים חלופות נוספות להעתקת פעילות התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית למתחמים חלופיים.

"נבחנות חלופות". השרה מירי רגב, צילום: הרצי שפירא

תושבי השכונות נווה עופר, קרית שלום ותל כביר, חוששים מההשלכות של העברת התחנה סמוך לבתיהם: על פי נתונים של משרד הבריאות, אחוזי התחלואה בסרטן, סיבוכי ריאות ואסטמה גבוהים עד פי שניים בנווה שאנן (מיקום התחנה הנוכחי) מהממוצע העירוני בתל אביב. בנוסף, התושבים בנווה עופר מלינים על כך שאיש לא פנה אליהם או יידע אותם בכוונה להקים תחנה מרכזית למטרופולין הגדול במדינה דווקא בצמוד לבתיהם.

בתוכנית העירייה הקובעת מתחמי תחבורה ראשיים, עולה כי התכנון הוא להקים מסוף תחבורה עתידי בצומת חולון. בעבר דובר גם על מסוף בגלילות. "פיזור" התחנה למספר מסופים יקטין את העומס והזיהום, במקום שיתנקזו למקום אחד.

אוטובוסים במתחם תחנה מרכזית בישראל, צילום: אורן בן חקון

נושא פינוי התחנה המרכזית נבחן מחדש כאמור, לאור טיוטת דו״ח שהעבירה עיריית תל אביב במסגרת מענה שלה להכרזת המשרד להגנת הסביבה על התחנה המרכזית כמוקד סיכון סביבתי. לעת עתה, לא עלה מקום אחר להעברת התחנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר