התוהו ובוהו התעבורתי בתל אביב יצא מזמן משליטה. המדרכות כבר לא שייכות להולכי הרגל, הצמתים נחסמו לצורך עבודות של הרכבת הקלה, התחדשות עירונית חוסמת רחובות אחרים, ועוד ועוד כלי תחבורה להשכרה נכנסו לפעילות בעיר.
התוצאה היא אולי קטסטרופה תחבורתית, אך בו בזמן גם הכנסות מנופחות. מאז ינואר 2021 ועד סוף יוני השנה, זאת אומרת בשנה וחצי האחרונות, זרמו לקופת העירייה כ־12 מיליון שקלים מחלוקה של 49 אלף דו"חות לרוכבי כלים חשמליים. עוד כ־3 מיליון שקלים הגיעו מ־8,445 קנסות לרוכבי אופנועים.
במצב כזה, האם לראש העיר רון חולדאי ולסגניתו מיטל להבי, שאחראית לתחום התחבורה, יש אינטרס אמיתי לעצור את הכאוס במדרכות העיר הלבנה?
שומרים על המגמה
מהנתונים שהגיעו לידי "ישראל היום" עולה כי בשנת 2021, שהיתה שנת קורונה וכללה גם סגר, חילקה העירייה 33,947 דו"חות שסיפקו לה סכום של 8,286,300 שקלים.
לעומת זאת, במחצית הראשונה של 2022 חולקו פחות ממחצית הדו"חות של השנה שקדמה לה - 15,204 דו"חות שהניבו לעירייה הכנסה של 3,657,250 שקלים.
הדגש בקרב פקחי העירייה שמחלקים את הדו"חות מושם כנראה פחות על רוכבי האופניים, ובעיקר על אנשי הקורקינט. מתוך 33 אלף דו"חות שניתנו בגין נסיעה על המדרכה - 21 אלף מהם יועדו לרוכבי קורקינטים והשאר לרוכבי אופניים.
עבירות אחרות פחות מעניינות את הפקחים. בשנת 2021 חולקו רק 56 דו"חות על שימוש בטלפון נייד, 18 דו"חות על הפרעה לתנועת הולכי הרגל, 802 קנסות בגלל רכיבה על המדרכה בזמן שקיים שביל אופניים, 25 על הרכבת נוסע נוסף, 16 דו"חות בגין נסיעה במעבר חציה, ו־2 דו"חות על רכיבה עם אוזניות.
בחצי השנה האחרונה לא השתנתה המגמה. עד סוף יוני ניתנו רוב הדו"חות על נסיעה במדרכה. ליתר דיוק, 15,135 דו"חות (9,409 מהם לקורקינטים והשאר לאופניים) שהכניסו 3,619,400 שקלים.
גם השנה חיי הרוכבים לא היו בראש מעייני הפקחים - על שימוש בטלפון נייד חולקו 29 דו"חות, 17 על הרכבה, 4 דו"חות על נסיעה במעבר חציה ודו"ח אחד על נסיעה עם אוזניות.
בשנת 2021 ניתנו 6,335 דו"חות לאופנוענים בגין רכיבה על המדרכה שלא לשם חצייתה (3,111 דו"חות), רכיבה על שביל אופניים או שביל הולכי רגל (3,224 דו"חות).
250 כלים הוחרמו
במחצית הראשונה של 2022 מדובר כבר בכשליש ממספר הדו"חות שניתנו בכל השנה שעברה - 2,110 כאלה, שכבר העשירו את קופת העירייה ב־776,500 שקלים. מתוכם, 1,114 היו בגין רכיבה על המדרכה שלא לשם חצייתה ו־996 דו"חות בגין רכיבה על שביל אופניים או שביל הולכי רגל.
ראש העירייה חולדאי סבור, כך על פי הודעת העירייה, כי יש לתת סמכויות אכיפה נוספות לפקחים העירוניים ולדרוש חובת ציות להם, כמו גם חובת התקנת לוחיות רישוי על כלים חשמליים.
בתקופה האחרונה החרימו פקחים יותר מ־250 כלים חשמליים לנהגים שביצעו עבירות תנועה ברחבי העיר.
כעת גם הסיירת לביטחון עירוני, שאמורה להוות השלמה למשטרה באירועים פליליים וחבלניים ולהגביר את תחושת הביטחון האישי של תושבי העיר ובעלי העסקים, הופכת להיות חלק ממכונת הדו"חות המפלצתית של עיריית תל אביב.
מעיריית תל אביב-יפו נמסר: הלוואי ולא היינו נדרשים לאכיפה, אולם מיותר לציין כי בלעדיה היה כאוס ציבורי ברחובות העיר. המטרה היחידה באכיפה היא לא העשרת קופת העירייה, אלא שמירה על איכות החיים, הסדר הציבורי וביטחון הולכי הרגל והרוכבים בדרך. מה גם שהכנסות העירייה מאכיפה מהוות אחוז מזערי מתקציב העירייה וזאת בהשוואה להשקעות העתק לפעולות למען התושבים בתחומי הרווחה, החינוך, החינוך התחבורה והחינוך.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו