בנט על העימותים בכותל: "מתנהל קמפיין פוליטי יזום שמטרתו לנגח את הממשלה"

ראש הממשלה פרסם פוסט ובו התייחס לאירועים החריגים שאירעו בכותל המערבי בשבוע שעבר, ולעימותים בין נציגי התנועה הרפורמית ונשות הכותל, לבין תנועת ש"ס והציבור החרדי • "מישהו העריך שזה יתפוס, ואולי זה באמת יתפוס, אבל הנזק - יהיה ענק"

בנט בכותל, ארכיון, צילום: נועם ריבקין פנטון

המאבקים על תקציב המדינה דעכו וכעת מסתמן כי סלע המחלוקת הבא שיאתגר את הממשלה - מתווה הכותל. ראש הממשלה נפתלי בנט פרסם היום (שישי) פוסט בפייסבוק ובו התייחס למתיחות שהצטברה לאחרונה סביב הכותל המערבי בכלל, ומתווה הכותל בפרט, שכבר גרמה לעימותים חריגים בכותל המערבי בין החרדים בהובלת ש"ס לבין התנועות הליברליות.

בפוסט שכתב רה"מ לקראת כניסת השבת הוא פנה לעוקביו ואמר: אני רוצה להקדים תרופה לפייק ולספר לכם מה אתם רואים פה בעצם, באמצעות דוגמה: הכותל המערבי, המקום האהוב כל כך, החשוב כל כך לכל יהודי, המקום שמאחד אותנו, דור אחר דור, ובפרט לאחר ששוחרר על ידי לוחמי צה“ל במלחמת ששת הימים. הכותל הזה, משמש בימים אלה לקמפיין פוליטי יזום, שגויס אליו כסף רב, במטרה לנגח את הממשלה".

בהמשך דבריו הסביר בנט שהסיבה שבגינה הכותל נוכס לצורך מטרות פוליטיות היא "כי מישהו העריך שזה יתפוס. ואולי זה באמת יתפוס. אבל הנזק - יהיה ענק. גם בתקופות של מחלוקת סוערת, אנחנו חייבים לשמור על איים של קדושה. דברים שבהם לא נוגעים. יש בעיה - פותרים אותה מתוך דיאלוג. לא עושים סקרים ומחליטים ללכת בכל הכוח על קמפיין מפלג על הכותל המערבי. פשוט לא. אני מבקש מכם - לפני שאתם נסחפים בסערת רגשות על משהו, תבדקו - מהן העובדות? האם מישהו מפעיל אתכם פה בעצם?".

בתגובה לדברים אלו של בנט, תנועת ש"ס פרסמה תגובה ומסרה: "בנט כתב עכשיו על הכותל: 'חייבים לשמור על איים של קדושה - דברים שבהם לא נוגעים'.מסכימים איתו במאה אחוז. אין שום בעיות בכותל ולא צריך שום 'דיאלוג'. הכותל הוא לא שוק הכרמל והוא לא פתוח למו"מ. בנט, עם כל הקושי שלך, תנסה לעמוד במה שכתבת. אל תיגע בכותל הקדוש. אל תשנה כלום. אתה תגלה פתאום שאין קמפיין יזום, אין סקרים, אין גיוס כספים, ואין פארנויות קשות".

בד בבד, רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית התייחסה גם כן לדברי רה"מ בנוגע לכותל המערבי ואמרה: "התנועה המסורתית קוראת לרה"מ לאשרר בהקדם את מתווה הכותל שהוא עצמו יזם ודחף לפני שנים מספר. הדרך היחידה להילחם בקמפיין מסית ומפלג היא לא לתת לאלימים את מבוקשם, ולעשות הכל על מנת לקדם את ההסדר המבטיח כי כל יהודי בעולם יוכל להתפלל בדרכו בכותל המערבי".

הדברים האלו של בנט לא מגיעים בחלל הריק, כזכור, בשבוע שעבר תפילת ראש חודש כסלו בכותל המערבי הפכה למוקד של עימותים בין נציגי התנועה הרפורמית ונשות הכותל, לבין תנועת ש"ס והציבור החרדי.

עימותים בתפילת נשות הכותל לכבוד ראש חודש // קרדיט: דוברות התנועה המסורתית

יצוין כי בשבוע שעבר אלפים הגיעו לתפילת שחרית המונית ברחבת הכותל המערבי, וכן מחו נגד הרפורמים, הקונסרבטיבים ונשות הכותל. המוחים במקום טענו כי קבוצת נשות הכותל פעלה בניגוד להחלטת היועץ המשפטי לממשלה והחלטת בית המשפט, ולמרות שהחוק אוסר על קיום הפגנות ומחאות ברחבת הכותל המערבי, הן פעלו בניגוד לתקנות וניסו להבריח אל תוך הרחבה ספרי תורה ושילוט מחאה בתוך מעילים שנשאו עימהן. בנוסף, אותר ניסיון להכנסת ספר תורה בניגוד לנהלי המקום.

המחאה בכותל תתקיים בכל ראש חודש? // צילום: שלו שלום,

באותה העת, ח"כ גלעד קריב ויו"ר ש"ס ח"כ דרעי בסופו של דבר נמנעו מלהגיע לרחבת הכותל לבקשת נשיא המדינה הרצוג, שנדרש לסוגיה בטענה כי מטרתה  "למנוע התגוששות ושנאת חינם מיותרת בין נבחרי ציבור מול שריד מקדשנו" והודיע לח"כ קריב כי הנחה במקביל את מנכ"ל בית הנשיא אייל שויקי לפתוח בשבוע הבא בשיחות עם כל הגורמים הנוגעים בנושא התפילה ברחבת הכותל, זאת במטרה לשמוע את עמדותיהם ולנסות ולאתר פתרונות אפשריים למשבר.

הרצוג מסר: "האפשרות שנבחרי ציבור יתעמתו ברחבה של שריד בית המקדש, המקום הקדוש ביותר ליהדות והמקום שאליו נשואות עיני כל היהודים בעולם, מעוררת אצלי חלחלה עמוקה - במיוחד כשאנו זוכרים כיצד הסתיים העימות במקום זה לפני כאלפיים שנה. שונאי ישראל רק מייחלים לתמונות מסוג זה, ואני קורא לכולם לנהוג באיפוק ובכבוד הדדי בתקווה למצוא נתיבות שלום בעמנו".

יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי אמר: "‏אני מודה לנשיא המדינה יצחק הרצוג שנרתם למאמץ לשמור על קדושת הכותל המערבי - שריד בית מקדשנו. ערב ראש חודש כסליו שבו העם היהודי מציין את הנצחון האור על החושך, תנועת ש"ס תמשיך להיאבק בכל כוחה כנגד אלו הרוצים לחלל את קדושת הכותל, ולפגוע בזהות היהודית של המדינה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר