ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שבת) לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שתחייב את הקמתו של שדה תעופה בינלאומי בנבטים, בסמוך לבסיס חיל האוויר הקיים. החוק מאחד שתי הצעות פרטיות של ח"כ רם בן ברק וח"כ אלמוג כהן, אליהן מוזגה גם הצעה דומה של ח"כ נעמה לזימי.
>>רגע ההכרעה מגיע: איפה יוקם שדה התעופה הבא בישראל<<
לפי החוק שאושר בוועדה, הקמת השדה תושלם תוך שבע שנים, כאשר המועצה הארצית לתכנון ובנייה מחויבת להגיש תכנית מפורטת לאישור הממשלה תוך שנה וארבעה חודשים מפרסום החוק.
"אנחנו רוצים שהליכי התכנון והביצוע יסתיימו כמה שיותר מהר. שבע שנים זה הרבה זמן", אמר יו"ר הוועדה ח"כ ביטן בסיכום הדיון. הוא הוסיף כי "יש פה הצהרה של הכנסת ששדה התעופה יהיה בנבטים, וזה אפשרי במועדים שנקבעו".
הדיון בוועדה התאפיין בעימותים חריפים בין חברי הכנסת לנציגי משרדי הממשלה. ח"כ אלמוג כהן, אחד מיוזמי החוק, התפרץ במהלך הדיון בעקבות אמירתו של נציג משרד התחבורה, עופר שלייפר שאמר שבשביל להקים את הדה תוך 7 שנים צריך את עזרת משרד הביטחון וחיל האוויר. כהן ענה בתגובה: "כנראה שלא נפל האסימון ושדה התעופה יקום בנבטים. חלאס עם המשחקים". הוא אף הוסיף איום: "כל משרד שיעז לשים רגליים נפרק לו את העצמות", אמירה עליה התנצל בהמשך הדיון.
ח"כ רם בן ברק, יוזם החוק השני, התייחס לחסמים שהציב משרד הביטחון ואמר כי הוא רוצה "שמשרד התחבורה לא ירכין ראש בפני משרד הביטחון". בנוסף התייחס להצעה הנוספת להקים שדה תעופה בעמק יזראעל והדגיש כי דבר כזה לא יקרה. "צריך להפנים את זה".
מנגד, נציג צה"ל, יעקב לאנין, טען בדיון כי "מבחינה ביטחונית קיימת היתכנות לרמת דוד ולא קיימת היתכנות להקמה בנבטים". הוא סירב לפרט את השיקולים הביטחוניים בפורום הוועדה ואמר כי הצבא יציג את עמדתו בקבינט. בתגובה לכך, אמר ח"כ בן ברק כי בוועדת חוץ וביטחון כבר התקיימו שני דיונים בהם הוצגו כל השיקולים הביטחוניים והם לא התקבלו. "בתהליך נכון עם השקעה כלשהי אפשר לעמוד בזה", הדגיש.
נציגת מנהל התכנון, רונית מזר, הזהירה כי יש חשש שהמועצה הארצית לא תעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו בחוק, בין היתר בשל עיכובים מצד משרד הביטחון. "עד היום משרד הביטחון לא מעביר נתונים, לכן חברת נתיבי ישראל לא יכולה לסיים את התסקיר ואי אפשר לקיים דיון במועצה הארצית"..
בהתייחס לחלופות האפשריות, ח"כ נעמה לזימי התנגדה להקמת שדה בעמק יזרעאל ואמרה כי הדבר "יגמור את העמק ואת ביטחון המזון ויחריב חבל ארץ יפייפה". ח"כ כהן אף הזהיר כי "שדה בעמק יזרעאל כולל פינוי יישובים וזה טירוף הדעת".
הוועדה הוסיפה להצעת החוק סעיף מטרה, לפיו הממשלה ומוסדותיה יתנו העדפה לתכנון השדה בנבטים, וכן סעיף שיחייב דיווח לוועדה על ההתקדמות אחת לחצי שנה בשלוש השנים הראשונות. לפי הצפי של מינהל התכנון, בשנת 2050 צפויים לעבור בישראל כ-80 מיליון נוסעים בשנה, כאשר שדה נבטים יוכל לספק מענה ל-12 מיליון נוסעים בלבד. נציגת אגף התקציבים באוצר, ספיר איפרגן, אמרה כי עובדים במקביל על שני שדות תעופה חדשים, שכן "נבטים לא יענה על כל הצרכים וחייבים את שני שדות התעופה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו