דקות ספורות לפני הישיבה בנושא הדחתה, שלחה הבוקר (ראשון) היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, מכתב לממשלה בו היא מתנגדת לדיון. "סיום כהונת היועצת המשפטית לממשלה הוא צעד חריג ביותר", כתבה והוסיפה כי הדיון ההצהרתי המתוכנן "אינו חלק מההליך הסדור, אין לו תוקף משפטי והוא עוקף את הכללים שנקבעו" על פי דוח ועדת שמגר.
"לצד זאת, הצעת ההחלטה הנוכחית הופכת את היוצרות. מקרים שבהם הממשלה ביקשה לפעול באופן לא חוקי, גם תוך פגיעה בציבור, מוצגים כ'חילוקי דעות' המהווים עילת פיטורים, והיעד ברור: הפיכת מוסד היועצת המשפטית לממשלה לכזה הנדרש להחריש מול פעולות לא חוקיות, או אף לתת להן יד, אחרת תיווצר עילה לסיום הכהונה". לדבריה, "לא שהדיון בממשלה עוקף את כללי סיום הכהונה, אלא שגם מדובר בניסיון לשבש את יכולתנו למלא את תפקידנו".
השר בן גביר על הדחת היועמ"שית: "ממשלת ימין נמדדת במעשים לא בדיבורים"
בהרב מיארה דוחה את הטענה המרכזית בהצעת ההחלטה לפיה ישנם חילוקי דעות מהותיים המונעים שיתוף פעולה יעיל. "האמת שונה", כתבה. "מאז הקמת הממשלה אני ומערך הייעוץ המשפטי לממשלה כולו עובדים יחד עם הממשלה לקידום מדיניותה. הנתונים והעובדות מדברים בעד עצמם". לדבריה, בתקופת הממשלה הנוכחית סייע הייעוץ המשפטי בקידום למעלה מ-650 החלטות ממשלה ומאות דברי חקיקה ממשלתית. "מניעה משפטית ביחס להחלטות ממשלה נקבעה במקרים ספורים בלבד", הדגישה.
בהרב מיארה פירטה כי הייעוץ המשפטי פעל לקידום נושאים מרכזיים במדיניות הממשלה, כולל הגנה על הביטחון, גיבוש תפישת הפעולה מול רצועת עזה, מלחמה בטרור, הרחבת ההתיישבות, נושאי דת ומדינה והתמודדות עם השלכות מלחמת "חרבות ברזל". לדבריה, "המקרים בהם הייעוץ המשפטי הצביע על כך שלא ניתן מבחינה משפטית לקדם את רצון הממשלה הם ספורים ובגדר חריג, ומכאן לתפישה המוטעית שבבסיס הצעת ההחלטה".
"לא ניתן לטעון כי מדובר בחילוקי דעות"
במכתב התייחסה גם לתפקיד הייעוץ המשפטי, אשר לדברייה לסייע לממשלה תוך הקפדה על החוק וכי "מקום בו הייעוץ המשפטי מציג בפני הממשלה את גבולות הדין הוא ממלא את תפקידו, ולא ניתן לטעון כי מדובר בחילוקי דעות המהווים עילת סיום כהונה. גם אם הדבר אינו לרוחה של הממשלה, זוהי חובתו המקצועית של הייעוץ המשפטי לעמוד על חוקיות פעולותיה".
לדבריה לפי הצעת ההחלטה "יועץ משפטי לממשלה שיקפיד על גבולות הדין ייחשב למי שאינו משתף פעולה עם השלטון וניתן לפטרו", וכך למעשה הופכת "הממשלה לפרשנית הדין וקובעת החוק וגבולותיו עבור עצמה".
"הממשלה מבקשת להיות מעל החוק, ולפעול ללא בקרה ואיזונים, גם בתקופות רגישות ביותר - שעת חירום, מחאות נגד השלטון ותקופת בחירות. לא התבקשתי מראש להתייחס בישיבת הממשלה לדברים. התייחסות מפורטת לטענות שהועלו בהצעת ההחלטה, לתקינות המהלך, לעיתויו, לשיקולים הזרים הכרוכים בו ולהשפעתו על הליכים פליליים - תימסר במסגרת המתאימה. קרי, הליך סיום כהונה, אם יוחלט על קיומו כסדרו, בהתאם לכללים, ועל פי שלביו. אנו בייעוץ המשפטי לממשלה נמשיך לבצע את תפקידנו ללא מורא - נסייע לממשלה לקדם את מדיניותה בגבולות הדין".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו