בקואליציה מאיימים: "במושב הזה נגלה אפס סבלנות לייעוץ המשפטי"

הכנסת תפתח מחר את מושב החורף שבו יעסקו הח"כים בשלל נושאים שנויים במחלוקת • התקציב, גיוס החרדים וחוקים שיעסקו בטרור הם רק חלק מהם • באשר לחקיקת חוקים הקשורים למשפחות מחבלים, בקואליציה מבהירים כי ימשיכו בהליכי חקיקה גם במקרה של התנגדות הייעוץ המשפטי

מליאת הכנסת. צילום: אורן בן חקון

שדרני כדורגל מכירים את המצב הזה היטב: המשחק משעמם, תיקו אפס, אין שערים, קבוצות עייפות שלא מגיעות למצבים מול השער, ועדיין - כדי להחזיק את הצופים הם מייצרים דרמה בכוח. כל מסירה תדווח בלהט, כל התקרבות לרחבה תעלה את הטון, כל בעיטה לשער תתואר כדרמה של ממש.

פתיחת כנס החורף דומה קצת למשחק משמים עם דרמות מאולצות: לקואליציה יש 68 אצבעות, האופוזיציה חסרת אונים, הדרמות הגדולות מתרחשות בשדות הקרב שבעזה ובלבנון.

הכניסה של ח"כ גדעון סער לממשלה מזרימה שקט לעורקי הקואליציה. היא שוללת מהמפלגות, ובמיוחד מאיתמר בן גביר, את כוח־העל הפוליטי המשמעותי - כוח האולטימטום. כשאין למפלגות את היכולת להצביע נגד או לאיים, הוויכוחים סביב חוק התקציב, כמו גם ויכוחים על חוק הרבנים וחוק התקשורת שהסעירו את הקואליציה בכנס הקודם, יידחקו הצידה.

חומר הנפץ הפוליטי של הכנס הקרוב, כידוע, הוא חוק הגיוס. החרדים מתעקשים - בלי חוק גיוס אין תקציב מדינה, וכידוע, בלי תקציב מדינה אין ממשלה, אין קואליציה, ויש בחירות.

אלא שאיומי החרדים הפכו ל"זאב־זאב". בשנתיים האחרונות הם איימו שאם לא יעבור התקציב הם יפרקו את הממשלה, וזה לא קרה. גורמים פוליטיים שמשוחחים עם הנציגים החרדים בימים האחרונים שומעים מהם שוב רצינות באיומים, ואפס סובלנות לוויתור או לדחייה נוספת בהעברת חוק הגיוס. מבחינתם זה לא צחוק, כי כל עוד אין חוק גיוס תקציב הישיבות וסבסוד המעונות נעצרים, נזק כלכלי משמעותי למשפחה חרדית - אך למרות זאת, ההערכה היא שבסופו של דבר יימצא הפתרון. לחרדים אין לאן ללכת. פירוק הממשלה לא ייתן להם כלום. במקרה הטוב הם יוכלו לחזור לאותה ממשלה בדיוק - ובמקרה הרע, עם התקוממות ציבורית רחבה בעניין הגיוס, פירוק הממשלה יכול להביא מדבר אופוזיציוני רב־שנים.

עתידו של גלנט

הדרמה הגדולה סביב חוק הגיוס קשורה להמשך כהונתו של יואב גלנט במשרד הביטחון. כפי שפרסמנו ביום שישי, גלנט לא מתכוון לתמוך בחוק. ההערכה היא שאם פלונטר הגיוס יגיע למבוי סתום בשבועות הקרובים - גלנט יפוטר ויוחלף. גדעון סער ממתין על הקווים.

ערוץ הכנסת

אמנם הגיוס והתקציב תופסים את רוב תשומת הלב, אבל דרמה גדולה במיוחד צפויה להגיע דווקא ממקום אחר - שבירת הכלים הצפויה מול היועמ"שית בחוקים הקשורים לסוגיות ביטחון. הקואליציה רוצה לחוקק חוקים הנחשבים ביטחוניים, כגון גירוש משפחות מחבלים ושלילת זכויות סוציאליות. אלה חוקים שכבר החלו תהליכי חקיקה בעניינם, אך אלו נעצרו בחוות דעת של הייעוץ המשפטי.

גורמים בכירים בקואליציה אומרים שבכנס הקרוב תהיה "אפס סבלנות לייעוץ המשפטי", ושבמקרים בולטים מתכוונים להתעלם ממנו לחלוטין, ומקסימום להגיע לבג"ץ, שיצטרך להתמודד גם עם ביקורת ציבורית נרחבת.

"בכל סוגיית ביטחון הלכנו יד ביד והקשבנו לייעוץ המשפטי", אמרו הגורמים. "היו מקרים שבהם רצינו להעלות משהו, אבל הייעוץ המשפטי התנגד ונבהלנו. זה נגמר. בכל דבר הם הערימו קשיים, וככה שום דבר לא מתקדם. נגמרה הסבלנות שלנו. הציבור דורש את התשובות מאיתנו, ולא מהייעוץ המשפטי. אנחנו אחראים. נשנה כיוון ונחוקק חוקים ביטחוניים עד הסוף, שלוש קריאות. אם לייעוץ המשפטי יש בעיה - שיפנה לבג"ץ. השופטים יצטרכו להסביר לציבור מקרים שבהם הם מונעים גירוש מחבלים ושלילת קצבאות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר