"הסרטון של ערוץ 14 - פגיעה בביטחון הלאומי": התגובות במערכת הפוליטית לסערה

לאחר מכתב דובר צה"ל בעקבות הלעג לרמטכ"ל, במפלגות השונות לא נותרו אדישים • גנץ: "לא מאוחר להתנצל" • בקואליציה בחרו דווקא לתקוף את צה"ל: "אדוני הרמטכ"ל התבלבלת" • הרשות השנייה: "מכתב התלונה ייבדק בכובד ראש"

הרמטכ"ל הלוי כפי שהוצג בסרטון בערוץ 14. צילום: צילום מסך מתוך ערוץ 14

"ערוץ שמפיץ תיאוריות קונספירציה": ערוץ 14 עומד היום (רביעי) בלב הסערה לאחר פרסום הסרטון הלועג לרמטכ"ל הרצי הלוי. (צפו בסרטון בציוץ)

באופוזיציה תקפו בחריפות את הסרטון בזמן המלחמה, בעוד בקואליציה היו מי שבחרו דווקא לתקוף את דובר צה"ל שהגיב על הסרטון.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד), צייץ בחשבון ה-X: "התנהלות ערוץ 14, הזרוע המרכזית של מכונת הרעל, כלפי לוחמי צה״ל והרמטכ״ל בעת מלחמה היא פגיעה בביטחון הלאומי שלנו ועלבון למדינת ישראל. הסרט שהוקרן אתמול הוא עוד חציית קו ערכית שפוגעת בערכי היסוד שלנו".

יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ: "הסרטון המביש שמכפיש ומסית כנגד הרמטכ״ל וצה״ל בזמן מלחמה הוא חציית כל הקווים האדומים. על כולנו לזכור, יש לנו מספיק אויבים מבחוץ ואין ולא יהיה לנו צבא אחר. אסור לנו לחצות את הגבולות. הרמטכ"ל צריך לממש ולשמר עקרונות משמעתיים ולא צריך להתערב לו בעשייתו זו. ביקורת קשה ועניינית - כן. הסתה פרועה - לא. ערוץ 14 - לא מאוחר להתנצל ולגנוז את הסרטון המביש".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד): "ערוץ התעמולה של מפלגת השלטון מציג סרטונים שמבזים את הרמטכ״ל ומסיתים כנגדו ועוד בזמן מלחמה. אחר כך חברי הקואליציה ינאמו וייכתבו עוד על הרצון לאחדות ועל ״ביחד ננצח״. ממשלה כושלת, מסיתה ומפלגת".

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) קראה לראש השב"כ להתערב. לזימי טוענת כי "בהתאם לסעיף 7 (א), לחוק שירות הביטחון הכללי, הארגון מופקד על שמירת ביטחון המדינה, סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו, ועליו לפעול כנגד איומים שונים, לרבות ניסיונות חתרנות".

היא הוסיפה: "״מדינת ישראל מתמודדת עם לא מעט מקרים של הסתה, סילוף המציאות וגילויי אנטישמיות מחוץ לכותלי הבית, התעלמות מהתנהלות כזו שמגיעה דווקא מערוץ תקשורת ישראלי, פירושה נרמול התופעה".

בקואליציה כאמור בחרו לתקוף דווקא את צה"ל. שר התקשורת שלמה קרעי (הליכוד) עם מסר לדובר צה"ל: "חזור בך ממכתבך. דומה שהכלי שבחרת להתמודדות עם ביקורת נוקבת הוא כלי ההשתקה. מושכלת יסוד היא כי לשר התקשורת ולשר הבטחון את כל סמכות להתערב בשידוריו של גוף תקשורת פרטי. ביקורת איננה הסתה. הסתה היא עבירה פלילית בחוק העונשין. בשנתיים האחרונות, שתקת ואף גיבית מסיתים לסרבנות שעברו על סעיף 109 לחוק העונשין. ביקורת על הרמטכ״ל אינה ביקורת על חיילי צה״ל ומפקדיו. הוצא את צה״ל מהויכוחים הפוליטיים".

ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) פרסמה סרטון: "אשכרה מהמקפצה!! אדוני הרמטכ"ל התבלבלת. ביקורת עליך היא לא הסתה נגד צה"ל ולא הסתה נגד לוחמינו. העובדה שהורית לדו"צ הגרי לשלוח מכתב לערוץ 14 ובו התקוממת על הסתה נגד הצבא היא שערורייה שאין לתאר. 

"אין לך שום סמכות לפנות לגורם תקשורת באופן הזה ולהביע עמדה שהיא כה פוליטית ואגב כך להעמיק את השיסוי בחברה. אין לנו כל טענות לחיילנו ולוחמינו ולכל הדרג הטקטי שמשיבים לישראל את החוסן והביטחון! לעומת זאת יש לנו טענות קשות מאד נגדך וכנגד צמרת המטכ״ל שפועלת ממניעים פוליטיים זרים ואישיים וזה כשעוד לא נגענו באשמתך לאפס מוכנות הצבא עובר לאירועי תופת אוקטובר. רות סוף".

ח"כ אריאל קלנר (הליכוד): "שלום לרמטכ״ל ולדובר צה"ל. עפ״י התגובה לסרטון בערוץ 14, אני מבין שסיימתם את החקירה בנוגע להדלפת הסרטון משדה תימן (אמנם לוקח לכם 100 שנה לחקור עבירה פלילית חמורה שפגעה בצה״ל, במדינה ובהסברה פי מיליון מכל סרטון סאטירה, אבל העיקר שסיימתם). אני גם בטוח שכבר זרקתם את כל מחוללי הסרבנות מצה״ל. אלה שנתנו לאויבינו את התחושה שלא יהיה צבא כשהם יפרצו את גבולות המדינה. אז תודה על הכל וחג שמח!". 

איש הערוץ, יותם זימרי, צייץ: "מזכיר לכם, כשהשתולל פה קמפיין סרבנות מטורף בכל הערוצים הגרי והרצי סתמו את הפה ופה ושם זרקו איזו הערה מתנצלת, ואז יצא איזה סרטון של אדם פרטי שהציג טייסים שלא עוזרים לחיילים בשדה הקרב ופתאום הגרי מצא את המילים. הכל קמפיין, אל תיסחפו ל-'תראו ציפור' שלהם".

מהרשות השנייה נמסר לגבי המכתב של דובר צה"ל: "המכתב התקבל במשרדי הרשות והנושא ייבדק בכובד ראש. נדגיש כי באחריות כלי התקשורת להפעיל רגישות ושיקול דעת בשידוריהם וביתר שאת כאשר מדובר בחיילי צה"ל בעת הזאת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר