נתניהו וגלנט. נתפס כגורם מעכב (ארכיון). צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מקורבים לראש הממשלה:"או שגלנט יתיישר - או שיוזז"

פיטורי שר הביטחון עשויים להתרחש בשבועות הקרובים, בהתאם לעמדתו לגבי חוק הגיוס • בסביבת נתניהו מאשימים את גלנט בכך שלא הסכים להביא חוק גיוס מטעם מערכת הביטחון • בנוסף, לדבריהם, התנגדותו הפומבית ודרישתו לתמיכת גורמים מהאופוזיציה יוצרת אווירה ציבורית שתגרום לח"כים נוספים בקואליציה להתנגד לחוק ולטרפד אותו

[object Object]

מקורבים לראש הממשלה ששוחחו עימו טענו אתמול (שלישי) שחרב האיום בפיטורים עדיין מונפת מעל לראשו של שר הביטחון יואב גלנט, על רקע הבאת חוק הגיוס להצבעה. לדבריהם, "או שגלנט יתיישר - או שיוזז". עוד אמרו, שהחלפתו של גלנט לא ירדה מהפרק ויכולה להתרחש בשבועות הקרובים, במהלך הכנס ותוך כדי ניסיון לחוקק את חוק הגיוס.

*שר הביטחון גלנט למזכיר המדינה בלינקן: ״עמידתה המשותפת של ארה״ב לצד ישראל לאחר תקיפתנו באיראן תחליש את ציר הרשע״* // שחר יורמן

כנס החורף של הכנסת שייפתח בשבוע הבא יעמוד בסימן שני חוקים משמעותיים: חוק הגיוס והעברת התקציב. סוגיית הגיוס הפכת להיות דרמטית במיוחד, שכן ברקע מרחף האיום של החרדים לא להצביע על התקציב, אם לא יוסדר חוק הגיוס.

בקואליציה ובסביבת נתניהו יש מי שטוען שגלנט הוא הגורם המעכב. הם מאשימים אותו בכך שלא הסכים להביא חוק מטעם מערכת הביטחון (החוק שנידון בימים אלה יובא מטעמו של ראש הממשלה) וגם שהתנגדותו הפומבית ודרישתו לתמיכת גורמים מהאופוזיציה לפני חודשים ספורים יוצרת אווירה ציבורית שתגרום לח"כים נוספים בקואליציה להתנגד לחוק ולטרפד אותו.

פינוי מפגינים נגד חוק הגיוס בירושלים (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

חוק הגיוס מנוסח בימים אלה בידי יועצים המשפטיים של ועדת חוץ וביטחון עם חוות דעתו של היועץ המשפטי למשרד הביטחון וגורמים נוספים וצפוי לעלות לדיונים בכנס הקרוב בתדירות גבוהה יותר. בצד החרדי נשמעים נחרצים בסוגיית הגיוס, אך משתדלים שלא לעלות את הטונים. מצד אחד הם לא יכולים לוותר על העברת חוק הגיוס שהחזרת תקציבי הישיבות וסבסוד המעונות תלויים בו. מצד שני הם לא רוצים להגביה את הלהבות ולעורר ביקורת ציבורית חריפה עוד יותר.

הח"כים החרדים בזמן הדיון בכנסת על חוק הגיוס (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

הנציגים החרדים לא מרגישים בנוח עם הביקורת המוצדקת על סוגיית הגיוס בזמן מלחמה, ומלבד הרגשת אי הנעימות הציבורית הם חוששים שביקורת ציבורית ארסית תגרום לח"כים נוספים מהקואליציה לא לתמוך בחוק ובכך להסתבך יותר. עזיבת הממשלה ופירוק הקואליציה עשויים לשמש ככלי איום פומבי - אך בחדרי חדרים ההנהגה הפוליטית החרדית יודעת היטב ששום אופציה לא מחכה לה מחוץ לממשלת נתניהו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו