היועמ"שית במכתב חריף לנתניהו: "הקבינט אינו עיר מקלט להחלטות לא תקינות"; לשכת רה"מ: "טענות סרק"

בהרב-מיארה שיגרה לראש הממשלה מכתב בעקבות החלטה שנוגעת למיגוניות בהתיישבות הצעירה ביו"ש • "להחלטה לא צורפה התייחסות להיבטים התקציביים, או חוות דעת משפטית כנדרש" • בלשכת נתניהו הגיבו: "צר לנו שהיועצת המשפטית לממשלה בוחרת לעסוק בטענות סרק במקום שיש בו פיקוח נפש של ממש" • סמוטריץ': "אנחנו נמשיך לתקן, להסדיר ולעשות ריבונות דה פקטו והייעוץ המשפטי ימשיך להפריע"

נתניהו ובהרב מיארה. צילום: אורן בן חקון והרצי שפירא

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שלחה הערב (שני) מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו בו הזהירה לדבריה מפני "שיבוש בתהליכי העבודה" בקבינט המדיני-ביטחוני. היועמ"שית כיוונה במכתבה להחלטה בעניין הצבת מיגוניות בהתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון שהתקבלה בקבינט.

הקבינט מתכנס (ארכיון), צילום: חיים צח/לע"מ

"מאז פרוץ המלחמה לא התקבלה פנייה פרטנית לבחינה משפטית של הנושא. אין כל מניעה לקדם פניות כאלה במהירות על בסיס צורך מקצועי", כתבה בהרב-מיארה והוסיפה כי הנושא כלל לא הוזכר בסדר היום של הקבינט ולא צורפה לה התייחסות מקצועית של גורמי הביטחון. עוד לטענתה ההצעה הוקראה לאחר שהתסיים זמן הישיבה וההצבעה נערכה תוך דקות מבלי שהנושא הוצג לשרים בהרחבה. לטענתה מדובר ב"החלטה ריקה" שאיננה נשענת על עמדת גורמי הביטחון וללא היבטים תקציביים ומשפטיים נדרשים - מה שיוביל כעת לעיכוב ביישום.

מיגוניות (ארכיון), צילום: דוד גנרינשפן

על אותה החלטה כתבה בהרב-מיארה: "להחלטה לא צורפה התייחסות להיבטים התקציביים, או חוות דעת משפטית כנדרש. ההצעה הוקראה לאחר שהודעת שתם הזמן שהוקצב לישיבה - ונערכה הצבעה תוך דקות ספורות. בשל השיבוש בתהליך העבודה - נדרש להבהיר כי הקביעה אם והיכן תציב מערכת הביטחון רכיבי ביטחון אינה החלטה פוליטית". 

לסיום כתבה כי "הקבינט אינו עיר מקלט לקבלת החלטות באופן בלתי תקין או לעקיפת דרכי העבודה הקבועות בתקנון הממשלה. האחריות לוודא שהתנהלות לא תקינה זו לא תישנה - היא אחריות ראש הממשלה".

רה"מ נתניהו, צילום: עומר מירון / לע״מ

בלשכת ראש הממשלה הגיבו למכתב: "מכתבה של היועמ״שית רצוף טענות שאינן קשורות למציאות. מדובר בהצבת מיגוניות ניידות בהתיישבות הצעירה, בה מתגוררים אלפי מתיישבים ללא ממ״דים או מקלטים, ובכך חשופים לסכנת חיים. יודגש כי במתקפות האחרונות שוגרו מאות רקטות וטילים לכיוון יו״ש. האם לאזרחי ישראל אלה אין זכות למיגון?". 

עוד הוסיפו: "בניגוד לדברי היועמ״שית, תהליך קבלת ההחלטה בקבינט היה תקין לחלוטין.הצעת ההחלטה נידונה בקבינט שהתקיים ב-1 באוקטובר. לאור הערות שר הביטחון, ראש הממשלה הנחה להשלים את עבודת המטה מול שר הביטחון עד ישיבת הקבינט הבאה, וכך היה. ההצעה עלתה להצבעה בתיאום עם המל״ל ושר הביטחון בישיבת הקבינט האחרונה שהתקיימה ב-10 באוקטובר. צר לנו שהיועצת המשפטית לממשלה בוחרת לעסוק בטענות סרק במקום שיש בו פיקוח נפש של ממש". 

גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב להתנגדותה של היועצת המשפטית לממשלה להצבת מיגוניות בהתיישבות הצעירה: "אנחנו נמשיך לתקן, להסדיר ולעשות ריבונות דה פקטו והייעוץ המשפטי ימשיך להפריע. הזכות הבסיסית ביותר היא הזכות לחיים. היא מגיעה לכל אזרחי ישראל ויחד איתם כמובן גיבורי וחלוצי ההתיישבות הצעירה. אני מודה לשרי הקבינט על ההצבעה פה אחד בעד ההחלטה ולמשרדים השותפים בה. ממשיכים ביחד ובכל הכוח למען ההתיישבות ולמען הביטחון". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר