זירה מבית: המערכה החרדית נגד הגיוס לצה"ל

במדינה יש עתה שני צדדים - צד אחד שנלחם להתגייס וצד אחד שנלחם להשתמט • בצד המשתמט בנו החרדים "תוכנית קרב" שמשאירה את הצבא חסר סיכוי • השוויון בנטל בינתיים רק מתרחק

נבנו אסטרטגיות. הכנס של החרדים נגד הגיוס, צילום: יהודה שלזינגר

מדינת ישראל מנהלת מלחמה. כולם חיים ונושמים אותה. מלחמה עיקשת מול אויבים רבים. בינתיים, בתוך מדינת ישראל מתנהלת עוד מלחמה, שקטה, רחוקה מהתקשורת, אבל עיקשת לא פחות. מלחמת עולם הישיבות במה שהם מכנים "גזירת הגיוס". זה מתנהל כמו מלחמה - יש אסטרטגיה, טקטיקה, קבינט, כלי נשק, ביטחון שדה וגם חיזוק הרוח.

הקבינט שמנהל את הקרב הוא ועד הישיבות. החיילים הם בחורי הישיבות, והאסטרטגיה היא לעמוד כחומה בצורה מול צווי הגיוס שנשלחים בשבועות האחרונים ולחזק את הבחורים שלא להגיע, לא להתייצב, להתיש את הצבא עד שיתייאש. אם אין מספיק חיילים ושוטרים להגנה על חיים בלבנון ובעזה, לא יהיו מספיק חיילים ושוטרים להוציא בחורים מישיבות - זו התפיסה.

הפגנות של חרדים קיצוניים בלשכות הגיוס בירושלים ובקריית אונו \\ דוברות המשטרה

זירת הקרב מתנהלת כרגע בעיקר בתוך הישיבות. ראשי הישיבות מקבלים תדריכים מדויקים מה לעשות במקרה של הגעת צווים לבחורים. מוקדי חירום טלפוניים שזמינים 24 שעות ביממה נפתחו עבור מקבלי הצווים, שם מנחים אותם מה לעשות. עורכי דין שמתמחים בנושא עריקות מצה"ל מסתובבים בין הישיבות השונות ועונים לבחורים על שאלות.

ויש גם טקטיקה. לחזק את בחורי הישיבות התיכוניות וישיבות הפריפריה שלא ייכנעו ללחץ הצווים והגיוס. אם הצבא לא יצליח מולם, אין סיכוי שהוא יגיע לישיבות העילית ולאנשי המיינסטרים החרדי. כפי שפורסם ב"ישראל היום", בשבוע שעבר כנס "חירום" נערך ל"תיכוניסטים" ואנשי הפריפריה, שבו שכנעו הרבנים "לעמוד בניסיון" ומבטיחים להם גב חזק, תמיכה וחיבוק.

למערכה החרדית יש אפילו "ביטחון שדה" - בכנס בבני ברק הונחו הרבנים שלא לדבר על הפרקטיקה, לא לדבר בפומבי על מה בדיוק אמורים לעשות בחורים שקיבלו צו, מחשש למצלמות או לשיח ציבורי מיותר. את ההנחיות, כך הודיעו בכנס, יקבלו ראשי הישיבות והם יעבירו אותן לבחורים בתוך הישיבות.

זאת מלחמה שפלה במיוחד. לא מלחמה על תורה, אלא מלחמה על השתמטות. 24 שעות לפני כנס ההשתמטות בבני ברק הובא למנוחות הלוחם ניר חדד ז"ל. חדד ניהל שתי מלחמות -  כמעט ארבעה חודשים הוא נלחם על חייו אחרי פציעה קשה בציר נצרים. עוד לפני זה הוא ניהל מלחמה לצאת לקרב ולהילחם. חדד לא היה חייב להתגייס למילואים, הוא נלחם להתגייס. עשה טלפונים, הפעיל קשרים, חיפש, בדק, מצא גדוד שריון שבמסגרתו יוכל לצאת ולהילחם. שני עמים במדינה אחת - צד אחד נלחם להתגייס, צד אחד נלחם להשתמט.

זירת הקרב מתנהלת כרגע בעיקר בתוך הישיבות, צילום: אורן בן חקון

שעות לפני יום כיפור הובאו למנוחות עוד שלושה בוגרי ישיבות הסדר שמשלבים תורה וצבא. הם מצטרפים לעשרות נופלים מישיבות ההסדר במלחמה האחרונה. אי אפשר לספר סיפורים, אפשר לשלב תורה וצבא.

צבא הגנה לישראל יכול מול האויבים הגדולים. הוא פירק את הצורה לעזה, מכה את חיזבאללה קשות בביצועים הרואיים, פורש מטריית הגנה נגד טילים מתימן ומעיראק ומוכן לקרב מול איראן הגדולה והעשירה. לעומת כל אלה, בקרב מול תלמידי הישיבות הוא מפסיד. המערכת החרדית המשומנת שנלחמת בגיוס משאירה את הצבא חסר סיכוי. הוא לא מקבל עזרה מהדרג המדיני. ההפך - ח"כים ושרים חרדיים נלחמים בו. בלי שינוי דרמטי הצבא לא ינצח במלחמה הזו. בוודאי לא ככה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר