הקרב על התיכוניסטים החרדים - והמבוי הסתום של צה"ל

ב-7 באוקטובר התכנסו באולם בבני ברק כמה מאות בחורי ישיבות ורבנים לטקס באווירה של "חירום" • הנושא היה לשכנע את בוגרי הישיבות התיכוניות שלא להתגייס • הרבנים החרדים מגייסים את בחורי הישיבות ה"תיכוניסטים" ובחורי הישיבות מהפריפריה למאמץ והופכים אותם לשכפ"ץ • התקווה שלהם היא שאם אותם לא יצליחו לגייס, אף אחד לא יחשוב להתקרב לישיבות המיינסטרים

ישיבת פוניבז. צילום: גרי אברמוביץ

ביום שני בערב, כשטקסי 7 באוקטובר משודרים בטלוויזיה, התכנסו באולם בבני ברק כמה מאות בחורי ישיבות ואיתם כמה רבנים לסוג של טקס נוסף, גם הוא באווירה של "חירום", רק אחר לגמרי.

כנס גיוס חרדים

אולם השמחות הבני ברקי, שרגיל להגיש את מנות הדגל החרדיות הקלאסיות כמו בורקס עם מי פטריות או סיגרים ספוגים בשמן עמוק, החליף את התפריט ברוגלך יבש כשר למהדרין סגור בשקיות אטומות ופחיות פפסי.

האוכל הוחלף אבל להקה הייתה ובכירי הרבנים היו גם היו – הנושא: "ביצור עמידתנו האיתנה לנוכח אתגרי השעה". ובמילים פחות מכובסות - לשכנע ולחזק את בוגרי הישיבות התיכוניות החרדיות שלא להתגייס.

בשבועות האחרונים מתרחשת דרמה של ממש בקרב על גיוס החרדים. צווי גיוס נשלחו במספרים גבוהים לבוגרי הישיבות התיכוניות החרדיות, בוגרי מוסדות הנחשבים "פתוחים" יותר מחבריהם בישיבות המיינסטרים החרדי.

"אין להתייצב בלשכת הגיוס". מחאת החרדים בבקו"ם, צילום: יוסי זליגר

בצבא אומרים שמדובר היה ב"טעות אנוש" ואפילו ביטלו את הצווים. החרדים לא קונים את זה. לטענתם, באורח פלא הגיעו מספר צווים קטן לישיבות המיינסטרים ואילו לישיבות תיכוניות הגיעו מספרים גדול. כלים משפטיים הופעלו, טענה לאכיפה בררנית הועלתה, והצבא כאמור התקפל וביטל.

אבל הרבנים החרדים לא נחים על זרי הדפנה. הם מבינים שהקרב בעיצומו. מה עושים? מגייסים את בחורי הישיבות ה"תיכוניסטים" ובחורי הישיבות מהפריפריה למאמץ והופכים אותם לשכפ"ץ. הרעיון הוא שאם אותם לא יצליחו לגייס, אף אחד לא יחשוב להתקרב לישיבות המיינסטרים כמו פוניבז' חברון ודומיהם.

הטקטיקה היא לקרב אותם, לחבק אותם. באולם בבני ברק נשמעו טקסטים מדהימים, ראשי ישיבות שלא מעלים בדעתם לקבל את הבחורים הללו לישיבות שלהם ולא היו מעזים לחתן אותם עם בנותיהם, מספרים פתאום ש"כל עולם התורה הוא אחד" וש"אנחנו מאחוריכם נחבק ונחזק אתכם".

ישיבת חברון בירושלים, צילום: דודי ועקנין

ראשון הדוברים היה הרב מנחם שטיין, שהסביר בכריזמטיות איך "מנסים להשמיד אותנו משבע חזיתות, כמו כבשה בין 70 זאבים. במצב כזה צריך לחזק את עולם התורה, זה הזמן לחייל? זה הזמן לגייס?!"

הרב שטיין הגדיר את היושבים באולם כ"קבוצות המתחזקים בצורות שונות", "התיכונסיטים" ולדבריו, בהם הצבא רוצה "לזנב" וחשוב שהם ידעו - "אתם ואנחנו אחד. אחינו. אין קרע. אתם נבחרתם להיות בחזית, אל תרגישו לבד. אנחנו מאחורה, עם כל אחד ואחד יחבקו אותו, יחזקו אותו, ונזכה לקדש שם שמיים".

בהמשך דיבר הרב דוד הכהן, ראש ישיבת חברון, אחת הישיבות החשובות בעולם המיינסטרים החרדי, וגם הוא הרעיף מחמאות על ה"תיכוניסטים" ובחורי הפריפריה.

ישיבת פוניבז', צילום: נתי שוחט

"מבחינתנו אין חותמת מיוחדת וייחוד מיוחד לבני התורה בוגרי הישיבות התיכוניות. עולם התורה הוא אחד, כולנו בחורי ישיבות, כולנו נמצאים במורשת של המשכיות התורה", הוא אף טען כי "ההפרדה שנוצרה היא עקב נסיבות של מישהו שניסה לעשות הפרדה וחיץ בין עולם התורה של עולם הישיבות ושל עולם התורה של בוגרי הישיבות התיכוניות אבל המגמה היום אחרת".

לדבריו, "התאספו רבותינו להגיד 'כולנו יחד ואין חילוק והבדלה בין בחורים'".

הרב חיים פיינשטיין אפילו הפציר בבחורים: "אל תשימו לב, תעמדו בניסיון, אנחנו מבקשים ממכם, תעמדו בניסיון האחרון שלכם. אם תעמדו בניסיון ייפסקו כל הניסיונות".

מחאת חרדים נגד הגיוס (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

הכנס הזה ממחיש את הבעיה הגדולה שעומדת בפני הצבא. התיכוניסטים הם האנשים שהצבא יכול לגייס, חלקם לא נטועים עמוק מאד בעולם החרדי, בכנס ישבו תלמידים שלא מכירים קודים חרדיים ידועים - חלקם עם סמאטרפון, חלקם ללא חולצות לבנות, כאלה שאפילו מוחאים כפיים לרבנים בניגוד למקובל. אנשים שרשומים בישיבות אבל רחוקים שנות דור מהיכולת ללמוד 18 שעות ביממה, 15 שעות ביממה או אפילו חמש שעות.

אם הצבא התקפל מולם בלחץ חרדי הוא לא יצליח להגיע למיינסטרים החרדי, הצבא במבוי סתום. הסיכוי שיעמוד ביעדים הפומביים שהציב על 4,800 חרדים מגויסים בשנה הולך ומתרחק. חקיקת חוק בכנסת תשחרר תקציבים אבל לא תביא בחורים לבקו"ם.

המחיר כבד מאוד. לאחרונה גויסו ארבע חטיבות מילואים לסבב נוסף. לפי גורמים צבאיים גדוד חרדי לוחם אחד שווה ערך לעשרה גדודי מילואים בשנה. הקרב שמתרחש בציבור החרדי גם על אלו שיכולים להתגייס מרחיק עוד יותר את השיוויון בנטל ואת המחיר משלמים המוני חיילי המילואים.

מחאה נגד גיוס חרדים בירושלים, צילום: איי.פי

דובר צה"ל מסר בתגובה כי "בניגוד לטענות, לא בוטלו זימונים למיועדים לשירות בטחון בשל פניות של גורמים חיצוניים. צה''ל פועל על פי חוק ובהתאם להנחיות הדרג המדיני. צה"ל מרחיב את מגוון אפשרויות השירות למתגייסים מהציבור החרדי ומקיים בחודשים האחרונים תהליך זימון להשלמת צו ראשון".

גורמים בצה"ל מסבירים כי "ייתכן ומלש״בים מסויימים נחשפו למידע בנוגע לזימונים הקשורים אליהם באתר המתגייסים אך לא נשלחו אליהם זימונים בפועל, בדואר או בהודעת זימון רשמית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר