מליאת הכנסת דנה באישור צירופו של סער לממשלה: "אתה מוכר את הביטחון"

הצטרפותו המחודשת לממשלה של יו"ר הימין הממלכתי יצרה סערה ועימותים במליאה • יאיר לפיד: "סידור עבודה בזוי תמורת חוק ההשתמטות" • סער תקף בחזרה: "אם היו מקבלים את עמדתך - נסראללה היה חי" • מרב מיכאלי: "אם הייתי מאמינה לרגע שהצטרפותו לממשלת החורבן משרתת את הניצחון והאחדות, הייתי מצביעה בעד, אך הוא עושה ההפך" • שרן השכל: "גדעון נכנס לקבינט על מנת להשפיע על המדיניות הביטחונית"

גדעון סער במליאת הכנסת: "אומרים שבאתי להעביר את חוק ההשתמטות - שקר מהרגע הראשון". צילום: אורן בן חקון

מליאת הכנסת התכנסה היום (שני) לדון באישור צירופו של גדעון סער לממשלה כשר. הצטרפותו המחודשת לממשלה של יו"ר הימין הממלכתי יצרה סערה במליאה, כשחלק מהנוכחים תוקפים מעל הבמה את המינוי. יו"ר האופוזיצה לפיד טען: "סידור עבודה פוליטי מהסוג הכי נמוך". סער תקף בחזרה: "אם היו מקבלים את עמדתך - נסראללה היה חי". טלי גוטליב מהליכוד קראה: "סער הוא סוס טרויאני בתוך הממשלה". 

מליאת הכנסת, היום, צילום: אורן בן חקון

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף: "איזה עולב. כל מה שאנחנו רואים כאן היום. כל ההצגה הזו. איזה עולב. שני אנשים ששונאים ומתעבים אחד את השני, שלא מאמינים לאף מילה אחד של השני, מעמידים פנים שמדובר במעשה פטריוטי. הפטריוטיות היא אפילו כבר לא מפלטו של הנבל. היא מפלטו של המבוהל. מבוהל מזה שהוא לא עובר את אחוז החסימה. מבוהל מזה שלא יהיה לו נהג ולשכה ואנשים שיקראו לו "כבוד השר" ואז יגחכו בלעג מאחורי גבו".

גדעון סער לחברת הכנסת רייטן: "אותך יזכרו בעיקר מערוץ הילדים" // ערוץ הכנסת

"אלא שמעבר לעולב, מעבר לציניות הגמורה, מי שיפגע מהעסקה הזו הם הלוחמים שלנו. מטרתו היחידה של סידור העבודה העלוב הזה, היא העברת חוק ההשתמטות. באמצע מלחמה, בזמן שיש לנו אלפי פצועים, מעל 700 חיילים שנהרגו, דרעי וגולדקנופף כפו על נתניהו עסקה: כסא מרופד לסער, תמורת הפקרת לוחמינו. המחנה הליברלי הרגיש אתמול כאילו הוא קיבל בעת-ובעונה אחת סכין בגב וחץ בלב. אני אומר לכם מפה, אני מבין לגמרי את ההרגשה, אבל אתם טועים. העסקה הזו לא תאריך את ימי הממשלה, היא תקצר אותם".

יאיר לפיד במליאת הכנסת, היום, צילום: אורן בן חקון

לדבריו: "נתניהו לא רצה את המהלך הזה. הוא נכפה עליו בידי החרדים בשביל חוק ההשתמטות. המהלך הזה רק יכניס כאוס לתוך הממשלה שלו. אתם תראו את זה מגיע מהר מאוד. במקום 64 מאוחדים, יהיו לו 68 שלא מפסיקים לריב ביניהם. המהלך הזה כולו פוליטיקה מגעילה, אבל האתגרים של הממשלה הזו הם לא פוליטיים, הם נמצאים בעולם האמיתי. אלקין לא יודע להביא 60 מיליארד שקל שחסרים בתקציב. סער לא יודע להביא 25 גדודים שחסרים לצה"ל. שרן השכל לא תעצור את משפט נתניהו".

לפיד המשיך והדגיש: "הבעיות של הממשלה הזו לא יפתרו בגלל המהלך הזה. הם יחמירו. אני קורא מפה לציבור הליברלי. אני יודע שזה קשה. אני יודע שהיה אתמול יום מייאש, אבל הייתם אתמול בצד הצודק של ההיסטוריה, ואתם נמצאים בו גם היום. אנחנו נסתכל אחורה על התקופה הזו והכל יהיה ברור. מי נאבק על עקרונותיו ומי נכנע. מי היה שם בשביל החטופים, ומי העדיף את הכסא. מי אהב את מדינת ישראל, ומי אהב רק את עצמו. אנחנו נמשיך להלחם נגד הממשלה הכושלת וההרסנית בתולדות המדינה. התקווה תנצח את הייאוש".

גדעון סער (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ

גדעון סער עלה לנאום ואמר בתקיפות: "יש לי מסר לאנשים שחיים ב-6 באוקטובר. תתקדמו! אתם יכולים להביא הקלטות שלי מפני שתי מערכות בחירות, עמדתי בהם במלואן. מ-7 באוקטובר הקו של עקבי, לשים בצד את מלחמות היהודים. הצטרפתי לממשלה עם גנץ ב-12 באוקטובר, עשיתי את זה כבר. אז אתם מביאים ציטוטים מלפני שנים? התפטרתי במרץ כי היו גורמים שמנעו ממני להצטרף לקבינט המלחמה".

הוא המשיך וטען: "אני מצטרף אחרי הרבה שיחות עם ראש הממשלה, כשיש לי אפשרות להשפיע. נגמר עידן הפסילות. זה מאחורינו. אומרים שבאתי להעביר את חוק ההשתמטות, שקר מהרגע הראשון. מיד עברתם להשמצות ולשקרים. המשכתם את השקר הזה גם כשאמרתי שאין לי שום הסכם קואליציוני", תקף את חברי הקואליציה. 

ברגע שגרם לכל חברי המליאה להגיב בסערה, תקף סער את חברת הכנסת אפרת רייטן, ואמר: "שאלת אותי מה יזכרו ממני - אותך יזכרו בעיקר מערוץ הילדים". רייטן הגיבה: "אענה לך מה שאלמוג כהן אמר לי: 'גזגז'". 

אפרת רייטן במליאת הכנסת, היום, צילום: אורן בן חקון

בהמשך, כשעלתה לנאום, אמרה רייטן: "כמה נלחץ השר גדעון סער אחרי שזחל על גחונו לחזור חזרה למקום ששונא אותו, אל המקום שהוא מתעב. כמה נלחץ מהנאום שלי, שעמדתי בו והטחתי את האמת. עד כדי כך נלחץ. באופן שוביניסטי ומיזוגני, הפך פרק בקריירה שלי שאני גאה בו - לגנאי. זה לא הלך לו. לשמחתי אין לי שום כתם או תהיות לגבי איפה הייתי ומה עשיתי בשנים מסוימות. שום דבר לא רודף אחריי ושום דבר לא ימחה את הכתם, גם לא ההומור הרדוד הזה. זה היה עלוב, כשנהלתי את השיחה האחרונה עם הבן שלי לפני שסוגר טלפונים, כשאני שומעת מה קורה באולם הזה, זה משפיל, זה מזעזע, אתם צריכים חשבון נפש נוקב".

מרב מיכאלי, יושבת ראש מפלגת העבודה לשעבר וחברת הכנסת מטעמה, תקפה את המינוי: "זה לא על היחסים ביניהם, הם בכלל לא חשובים, מה פתאום? ממש לא חשובים, הכל על אחדות ועל הניצחון", אמרה בציניות, והמשיכה: "אם הייתי מאמינה לרגע שהצטרפות של סער לממשלת החורבן הלאומי משרתת את הניצחון והאחדות, הייתי מצביעה בעד, הייתי שותפה להקמה של ממשלה עם סער, למרות שאלוהים עדה כמה עמדותיי רחוקות מעמדותיו".

מרב מיכאלי (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

"סער עושה ההפך. אתה מדבר על ניצחון ואחדות, אתה מוכר מילואמיניקים, משפחות, המאבק בהפיכה המשטרית, מוכר את היועמ"שית שאתה מינית. אתה מוכר את הביטחון, תהיה שותף לחוק השתמטות. על איזה אחדות וניצחון מדברים?, לא כולנו צופי ערוץ 14, רואים לך. לא רק בסקרים אתה יוצא אפס".

שרן השכל, ממפלגתו של סער, הגנה על המהלך: "קשה לי לשבת כאן לשמוע את הצביעות מפי כל כך הרבה אנשים. באוקטובר היה קשה לנו להיכנס לממשלה הזאת, עמדותנו האישיות, השקרים שמפיצים על מהלכים שסגרנו עם חרדים הם שקר מוחלט, העמדות שלנו לא השתנו. בגלל זה לא נכנסים עם הסכם קואליציוני. גדעון נכנס לקבינט על מנת להשפיע על המדיניות הביטחונית, לקחת חלק בזמן מלחמה", טענה.

היא המשיכה והוסיפה: "אנחנו עדיין בתוך מלחמה, פרשנו בגלל מדיניות שלא תוביל לניצחון, חודשיים לאחר מכן הפלא ופלא כל המדינה אומרת מה שאמרנו. אנחנו נכנסים בגלל יכולת השפעה ושינוי מדיניות".

שרן השכל (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

זאב אלקין, גם הוא חבר סיעת הימין הממלכתי: "כל עוד העמדות שלנו התאימו לצורף הפוליטי שלכם היינו מעולים, שיבחתם אותנו על ימין ושמאל. פעם אחת עשינו משהו שלא מתאים לכם תראו איך איבדתם את העשתונות. היה כאן לפני שנה אירוע נוראי של 7 באוקטובר. אחריו אמרו כמה מראשי אופוזיצה - לא משנה מה אמרנו קודם, מה המחלוקות הקשות קודם, בעקבות האירוע הדבר הנכון זה להיכנס מתחת לאלונקה, זה היה הדבר הנכון לעשות. נכנסנו לממשלה. כשגנץ עושה משהו זה בסדר, שסער עושה זה פחות".

ח"כ זאב אלקין (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

"מה נשתנה עכשיו? יש מישהו היום שחושב שהמדיניות של השבועות האחרונים יותר אקטיבסטית? זמן הפוליטיקה של מי מיצה את עצמו. המדיניות תואמת את מה שאמרנו שצריך לעשות. כשרה"מ פנה אלינו והציע השפעה על המדיניות הזאת - נכנסנו פנימה. כשצה"ל הכין מבצע חיסול לנסראללה, יו"ר האופזיציה קרא להפסקת אש. אם הצעתו הייתה מתקבלת לא היה חיסול. אנחנו חולקים עליו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר