כדי שהמילואימניקים יראו בית זה מספר החרדים שצריכים להתגייס - וזה האיש למשימה הבלתי אפשרית

על כתפיו של תא"ל שי טייב מוטלת המשימה שעל פניו לא נראית ריאלית • התקציב כבר קיים, ובבסיס שאליו מיועדת החטיבה החרדית הושקעו 170 מיליון שקלים • הוא אמור לכלול ארבעה גדודים, תשע פלוגות, 4000 משרתים, ארבעה בתי כנסת ואוכל כשר למהדרין • תאריך הפתיחה הוא דצמבר הקרוב, עכשיו רק נשאר שהחרדים יבואו

מילואימניקים בגבול הצפון (ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה). צילום: משה שי

התמונות המרגשות של 48 השעות האחרונות שייכות, איך לא, לחיילי המילואים האדירים. החיבוקים, הקיטבג, מספרות את סיפור של העם המופלא. שתי חטיבות מילואים קיבלו קריאה, החיילים עזבו משפחות, ילדים, ויחליפו את בתי הכנסת וארוחות החג המפנקות במדים ואוכל צבאי תפל. חלקם בסבב שלישי, רבים מהם סוגרים מאתיים ימים ויותר. צריך להקל עליהם, צריך כח אדם, אין פתרון באופק מלבד אחד - גיוס חרדים.

בסערת הביפרים והצפון הנושא נדחק לשולי החדשות אבל בצבא לא מרפים. לא מעט תלוי על כתפיו של בחור צנום, צנוע, העונה לשם תא"ל שי טייב.

שי טייב בועדת חוץ וביטחון על חוק הגיוס. , צילום: חיים גולדברג/פלאש90

טייב, ראש חטיבת תכנון ומנהל כח אדם בצבא מוכר בעיקר לחברי הכנסת כנציג צה"ל שצריך לספק תשובות באשר להתקדמות סוגיית גיוס החרדים. טייב מתאים לטיפול בנושא כמו כפפה ליד, מלבד בקיאות בנתונים ורצון עז להצליח יש לו גם סיפור אישי קסום מבית - הוא בן 50, לפני 15 שנה חזר בתשובה, אשתו וילדיו לא. הוא מנהל בית דתי וחילוני. ביחד. זה אפשרי.

לציבור הישראלי הוא אנונימי למדי אבל הצלחתו מכריעה - כדי שבחגים הבאים לפחות חטיבת מילואים אחת תשוחרר הוא חייב להצליח במשימה שלו - לגייס 4800 חרדים בשנה הקרובה.

ריאלי? לא בטוח

אחוזי ההצלחה שלו קטנים, כמעט בלתי אפשריים. רק כדי לסבר את האוזן, לפני עשר שנים התגייסו לצה"ל כ-500 לוחמות בלבד. הצבא עבר תהליך, והיום, עשר שנים אחרי, מתגייסות כ-4500 לוחמות. את מה שעשו עם הנשים במשך עשר שנים, צריך לעשות עם החרדים ובתוך שנה אחת בלבד (!!) לגדול מ 1800 חרדים מתגייסים בשנה ל-4800. ריאלי? לא בטוח.

על פי היעד של הצבא, מיולי ועד אוקטובר הוא אמור לגייס 1300 חרדים. מנובמבר ועד פברואר- 1900, ומפברואר ועד יוני עוד 1600. הצבא עובד בזה, בשקט בשקט הופך בסיס אימונים בבקעה לבסיס לחרדים בלבד שבו תוקם החטיבה החרדית הראשונה.

יש 'פרוייקטור' שישמש כמח"ט - אל"מ אבינועם אמונה. ויש גם תקציב, שעוד לפני שהגיע לשם חייל חרדי הושקעו בו 170 מיליון שקלים. הוא אמור לכלול ארבעה גדודים, תשע פלוגות, 4000 משרתים, ארבעה בתי כנסת ואוכל כשר למהדרין. תאריך הפתיחה הוא דצמבר הקרוב. עכשיו רק נשאר שהחרדים יבואו.

חרדים מתגייסים לצה"ל במסגרת מלחמת חרבות ברזל, צילום: יוסי זליגר

אם זה יצליח זו תהיה בשורה ענקית לחיילי המילואים, לפי גורמים צבאיים בכירים גדוד לוחם כזה, שווה עשרה גדודי מילואים בשנה. האם יצליחו? האם החרדים יבואו? עד כה הנתונים לא מעודדים.

אמרו נבוא - לא באו

בצבא שלחו 1000 צווים בכל 'שלישון' וביקשו לבחון את ההיענות, אחרי שליחת 2000 צווי גיוס, כדי לנסות להצליח הם צלצלו למקבלי הצווים והתעניינו לדעת אם הם באים.

446 אמרו "נבוא". בצבא לקחו בחשבון שכמו באישורי חתונות, גם המאשרים לא תמיד מופיעים ברגע האחרון, הם רק לא שיערו שזה יהיה כל כך הרבה - התייצבו 120 בלבד.

מחאת חרדים נגד חוק הגיוס, צילום: אורן בן חקון

למה? את זה מתחקרים בימים אלה, ישנן מספר השערות, הפגנות הקיצונים מחוץ לבקו"ם, הוויכוח הציבורי שגורם לחרדים להתכנס, ועתידו הלוטה בערפל של חוק הגיוס. החוק מנוסח בימים אלה בוועדת חוץ וביטחון, אם ינוסח חוק שיגרום לפטור חרדים, למה להם לרוץ ולהתייצב כעת בבקו"ם?

בעוד שליחת הצווים מדשדשת, בסוגיית הגיוס עצמו אפשר למצוא שביב אופטימיות, במחזור הגיוס הנוכחי התגייסו כבר 550 חרדים, נשארו עוד שלושה ימי גיוס עד סוף אוקטובר. במקביל נפתחו עוד כמה ישיבות הסדר לחרדים ומשם גם יש פוטנציאל גיוס חרדי.

הבעיה היא שבעוד תא"ל שי טייב, ראש אכ"א והרמטכ"ל 'אול אין' אל תוך המשימה (תשעה דיונים נערכו בסוגיה תוך כדי לחימה אגרסיבית בשבע חזיתות) ההנהגה החרדית רחוקה מהנושא שנות דור. הפשקווילים זועקים, הרבנים חותמים נגד, הפוליטיקאים רוצים חוק גיוס רק כדי לחדש את קצבאות הישיבות והמעונות ולתת לצבא לשבור את הראש. ככה לא תישבר חומת הגיוס והמילואימניקים יהיו אלו שישלמו את המחיר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר