"אסור לתת זמן לאויב להתאושש": ביקורת במערכת הפוליטית על ההצעה להפסקת אש בלבנון

שר האוצר: "כניעה של חיזבאללה או מלחמה, רק ככה נחזיר את התושבים והביטחון לצפון" • "לא נקבל שום הצעה שאינה כוללת הרחקת חיזבאללה מגבולנו הצפוני", כתב יאיר לפיד, שתומך בקבלת ההצעה האמריקנית-צרפתית • אורית סטורק: ''אין מנדט מוסרי להפסקת אש"

פיצוץ ליד כפר בדרום לבנון. צילום: אי.אף.פי

הפוליטיקאים בישראל, מימין ומשמאל, מיהרו להגיב על הדיווחים הראשוניים בנוגע לאפשרות להשגת הפסקת אש בלבנון במהלך השעות הקרובות. 

בנוסף, על רקע הדיווחים על מגעים להסכם, הודיעה סיעת "עוצמה יהודית" כי היא תתכנס בשעות הקרובות לישיבה דחופה.

יו״ר הימין הממלכתי, ח״כ גדעון סער, כתב בחשבון ה-X שלו: "מיתון תקיפות חיל האויר בלבנון בימים האחרונים וההמנעות מתקיפות לגריעת יכולות חיזבאללה במרחב ביירות באותו אופן שנעשה בדרום לבנון ובבקאע - טעויות. רציפות ושיטתיות הפעילות חיונית להשמדת עיקר יכולות חיזבאללה לאיים על העורף הישראלי. המנעות מכך - מאפשרת לחיזבאללה לנקוט בפעולות שיכבידו על המשימה בהמשך".

בישראל לא הגיבו עד כה להצעה האמריקנית-צרפתית להפסקת אש שהוצגה בלילה על ידי הנשיאים ביידן ומקרון, ושזכתה לתמיכה בינלאומית נרחבת. גורם מדיני אמר ל"ישראל היום" כי מבחינה מבצעית, ההצעה להפסקת אש מגיעה מוקדם מדי מבחינת ישראל. יחד עם זאת, ישראל אינה מעוניינת להתעמת על ארה"ב ולכן האינטרס המדיני הוא להיענות להצעה.

פרטי ההצעה האמריקנית-צרפתית, צילום: אי.אף.פי

שר התרבות והספורט מיקי זוהר פירסם כי: "הפסקת אש בלי כל תמורה משמעותית מצד חיזבאללה - שגיאה חמורה שמסכנת הישגים ביטחוניים גדולים של ישראל בימים האחרונים. ‏אני מאוד מקווה שהדיווחים אינם נכונים, אנחנו חייבים להמשיך בכל הכוח עד להכרעה ברורה בצפון".

יו"ר האופיזציה יאיר לפיד הביע תמיכה בהצעה האמריקנית-צרפתית וכתב: "ישראל צריכה להודיע הבוקר שהיא מקבלת את הצעת ביידן-מקרון להפסקת אש, אבל רק ל-7 ימים כדי לא לאפשר לחיזבאללה לשקם את מערכות הפיקוד והשליטה שלו. לא נקבל שום הצעה שאינה כוללת הרחקת חיזבאללה מגבולנו הצפוני". 

סער הגיב לציוץ של לפיד וכתב לו: "הפוך, גוטה, הפוך! מהפסקת אש זמנית כמוצע - רק החיזבאללה ירוויח".

ציצוץ התגובה של סער ללפיד, צילום: צילום מסך X

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הסתייג גם הוא מהדיווח: "אסור לתת זמן לאויב להתאושש מהמכות הקשות שחטף ולהתארגן מחדש להמשך המלחמה אחרי 21 יום".

שרת ההתיישבות אורית סטרוק כתבה: ''אין מנדט מוסרי להפסקת אש.
לא ל-21 יום וגם לא ל 21 שעות. חיזבאללה הפך את לבנון לחבית חומר נפץ.
1701 הפך את תושבי הצפון לבני ערובה, ולגולים בארצם. לא חוזרים על טעויות עבר. לא עוצרים עד שמתקנים''.

‏השר עמיחי שיקלי אמר: ״אי אפשר להשלים את המערכה בצפון ללא מהלך קרקעי שתכליתו יצירת אזור חיץ והערכות מחודשת של כוחותינו על מנת להסיר איום פלישה לגליל והישנות של פינוי יישובים במערכה עתידית. ‏אסור לנו לעצור עכשיו״.

גם חבר ועדת החוץ והביטחון ח"כ זאב אלקין התנגד להפקסת אש על פי ההצעה הנוכחית: "אם הידיעות על הסכמות להפסקת אש זמנית ל-21 יום נכונות מדובר בטעות קשה של ישראל. זה רק יאפשר לחיזבאללה להתאושש מהמכות שקיבל ולהתארגן מחדש ללחימה.

 

ראש העיר קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, קרא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להמשיך את המערכה בצפון, "כדי לחסל את היכולת הצבאית של ארגון הטרור ולאפשר לתושבי הצפון לחזור לבתיהם".

גם יו"ר סיעת עוצמה יהודית, ח"כ יצחק קרויזר הגיב לדיווחים: "אחרי שנה שלמה שבה תושבי הצפון נודדים מעיר לעיר ומנהלים את חייהם בחדר של 12 מ"ר, בזמן שבתיהם נחרבים בזה אחר זה - הפסקת אש בעת הזו היא איוולת וחרפה מוסרית".

חבר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ דן אילוז (הליכוד): "הצעה להפסקת אש עם חיזבאללה היא טירוף מוחלט והפקרה של אזרחי ישראל. חיזבאללה נמצא בנקודת חולשה קריטית – זה הזמן להוריד את האיום, לא לתת לו חבל הצלה. מי שמקדם את הפסקת האש ומי שעלול להסכים לה, נותן לחיזבאללה בדיוק את מה שהוא צריך – זמן להתאושש, להתחמש ולהכות בנו שוב. לא למדנו מההיסטוריה? בכל פעם שעצרנו את הלחימה, קיבלנו טרור חזק יותר. הפסקת אש עכשיו היא כמו להניח את הנשק ולהגיד לחיזבאללה: 'תחזרו בעוד כמה שבועות, מוכנים יותר'. אין שום לגיטימציה לעצור ומי שמסכים להפסקה – נושא באחריות לדם שיישפך בסבב הבא".

יירוטים מעל טבריה, 23 בספטמבר, צילום: ללא

ראש עיריית טבריה יוסי נבעה אמר הבוקר: "מלחמת לבנון השנייה הסתיימה בהחלטה 1701 שאותה חיזבאללה רמס ועודנו רומס ברגל גסה. לאחר שנים בהם חיזבאללה לא מורתע, הגיע הזמן להגיע מולו להכרעה צבאית. לחתום מולו על עוד הסכם סרק זו תהיה מהלומה נוספת בפניהם של תושבי הצפון המפונים מבתיהם כבר 11 חודשים".

נבעה הוסיף: "כל ראשי הרשויות בצפון תמימי דעים ואיתנו גם התושבים שלנו - יש לנו אורך רוח להכיל את המצב הנוכחי, גם במחיר שאנחנו משלמים, ובתנאי שהמערכה תוכרע צבאית ולא בהתקפלות מדינית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר