לפיד: "להחליף שר ביטחון באדם בלי נסיון בתחום?" סער: "את מה שאני מבין בביטחון אין לו סיכוי לדעת"

יו"ר האופוזיציה נאם בכנס "הצדק החברתי לשיקום ישראל" ומתח ביקורת נוקבת על המגעים לצירוף גדעון סער לממשלה • סער תקף באופן חריף: "אפס תובנות, אפס עומק, אפס הבנה אסטרטגית - הוא אפילו לא מבין מה זה להבין בביטחון" • השותפים לשעבר המשיכו להחליף עלבונות ברשת X

סער נגד לפיד: "הקמת מדינה פלשתינית תסכן את בטחון ישראל". צילום: אלעד גוטמן, אורן בן חקון

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, נשא הערב (חמישי)  דברים בכנס ״הצדק החברתי לשיקום ישראל״, ואמר: "אנחנו צריכים להעביר סדרה קצרה של חוקים שמגינים על הפוליטיקה משחיתות: 'חוק הנאשם', 'חוק הקלון', הגבלת קדנציות לראש הממשלה, חקיקה שמונעת סחטנות של מפלגות קטנות".

יאיר לפיד בכנס "הצדק החברתי לשיקום ישראל", צילום: המרכזים לצדק חברתי בישראל

"אנחנו צריכים להיות הרבה יותר תקיפים בהגנה על הדמוקרטיה שלנו. אם בן גביר מנצל את חוקי הדמוקרטיה בשביל לפרק אותה מבפנים, אז משהו דפוק בשיטה. אם שר עבריין ממפלגה ניאו-פשיסטית יכול להשתלט מבפנים על המשטרה בחסות החוק, אז נשנה את החוק", הוסיף לפיד.

איתמר בן גביר. "משהו דפוק בשיטה", צילום: אורן בן חקון

יו"ר יש עתיד התייחס בדבריו להמשך ניסונות הרפורמה המשפטית ולמגעים בין הליגוד לגדעון סער בנוגע להצטרפות לממשלה: "יריב לוין יצא להפיכה המשפטית המסוכנת שלו מפני שהוא האמין שהיא אפשרית. הוא האמין שהדמוקרטיה שלנו כל כך חלשה מבפנים, שאפשר לפרק אותה באגרוף אחד. התברר שהוא טעה, אבל אנחנו צריכים לוודא שזה לא יקרה שוב. אם אריה דרעי מסוגל באמצע מלחמה, לנסות להחליף שר ביטחון מקצוען כמו יואב גלנט, ולהחליף אותו באדם שאין לו שום נסיון בתחום, זה אומר שהפוליטיקה שלנו איבדה את השפיות".

גדעון סער. "אין לו ניסיון בתחום", צילום: .אורן בן חקון

"זה שדרעי וגולדקנופף מעלים בדעתם שהם יכולים להחליף שר ביטחון בזמן מלחמה שהבוחרים שלהם משתמטים ממנה, בזמן שיש לנו כבר עשרת אלפים פצועים ושבע מאות הרוגים, רק כדי שגדעון סער יעזור להם להעביר חוק השתמטות, זו פשיטת רגל מוסרית, זו שבירת אמון מוחלטת", אמר עוד לפיד. "זו הסיבה שבכל פעם שבודקים את מדדי אמון הציבור, הממשלה והכנסת הם במקום האחרון. זו לא אנקדוטה. אי אפשר לנהל ככה מדינה".

יריב לוין (ארכיון). "חושב שהדמוקרטיה שלנו חלשה", צילום: אורן בן חקון

"ישב בשני קבינטים"

יו״ר הימין הממלכתי, ח״כ גדעון סער, מיהר להגיב לדברי לפיד אחרי פרסומם בתקשורת: "שמעתי שזה שנושא בתואר 'יושב ראש האופוזיציה' מדבר על ניסיון ביטחוני. הוא תמיד מספר על עצמו שהוא יושב עשור בקבינטים ביטחוניים. האמת? הוא ישב בשניים בלבד - שלוש שנים במצטבר. אני השתתפתי בחמישה קבינטים ביטחוניים במשך שנות דור, שלושה מהם כשר. בנוסף לכך - עוד שנים ארוכות בועדת החוץ והביטחון ובוועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים. גם כשלקחתי פסק זמן מהחיים הפוליטיים הייתי עמית בכיר במכון למחקרי בטחון לאומי. כל חיי הבוגרים עסקתי בנושאים האלה. את מה שאני מבין בנושאי הביטחון הלאומי - אין ללפיד שום סיכוי לדעת גם אם היה תלמיד חרוץ. והוא לא - כידוע".

"את עיקר הניסיון שלו צבר לפיד כמגיש טלוויזיה (מטעמים ידועים - אני מכבד מקצוע זה)", הוסיף סער. "כל מי ששמע את מה שהיה ויש ללפיד להגיד בשנה האחרונה במהלך המלחמה הקשה בתולדות ישראל נדהם. אפס תובנות, אפס עומק, אפס הבנה אסטרטגית. הוא אפילו לא מבין מה זה להבין בביטחון. מצד שני, מה הוא הבין בכלכלה כשמונה לתפקיד שר האוצר? לפיד הציע את עצמו להצטרף לממשלה הנוכחית מספר פעמים בתנאים שנדחו".

סער לא עצר כאן והמשיך את המתקפה על לפיד: "‏גם בנט וגם לפיד הציעו שאקח את תיק הביטחון במגעים להקמת ממשלת השינוי. אני משוכנע שבנט גם ישר מספיק כדי לאשר זאת. יתרה מכך: לפיד עצמו בפגישה בביתי הציע לי להיות ראש ממשלה ברוטציה איתו. זה היה במהלך מבצע 'שומר החומות', כשבנט לזמן מה פרש מהמו״מ הקואליציוני. דחיתי מיד את הצעתו שמשמעותה היתה הקמת הממשלה בקולות הרשימה המשותפת. במהלך השנים האחרונות חזר ואמר לי לפיד במספר שיחות אישיות שאני אחד משלושת הפוליטיקאים היחידים בישראל שכשירים לתפקיד ראש הממשלה - שני האחרים, לדעתו, הם ליברמן והוא עצמו".

המהלומות הכתובות בין שני השותפים לשעבר המשיכו כאשר לפיד השיב להאשמות של סער: "גדעון, כל הדיבורים על ביטחון לא יעזרו. המינוי שלך הוא נסיון של המפלגות החרדיות למנות מטעמן שר ביטחון, באמצע מלחמה, כדי שיכשיר להם את חוק ההשתמטות אחרי שצה״ל ספג כבר כעשרת אלפים פצועים ומעל 700 הרוגים (כולל שניים היום).

"אם תסכים לזה מדובר בפשיטת רגל ערכית ומוסרית שלא היתה כמותה בכל תולדות הפוליטיקה הישראלית (והיו הרבה), וזה לפני שאמרתי מילה על ההבטחות שנתת לבוחרים ולעם ישראל.

"במקום לריב, חזור בך, תודיע שלא תשב בממשלת החורבן הזו, ונשלב כוחות במאמץ להפיל אותם למען עם ישראל ולוחמי צה״ל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר