היועמ"שית לבג"ץ: מינוי רפ"ק סויסה כמפקד תחנת דרום תל אביב נעשה שלא כחוק

גלי בהרב מיארה מסרה תגובה מקדמית לבג"ץ שהגיש נגדה השר בן גביר בנוגע למינוי סויסה לתפקיד הבכיר למרות כתב האישום נגדו • "המינוי התבצע במחטף, תוך הפרה חמורה של כללי המינהל התקין" • היועמ"שית גם סירבה להתיר ייצוג נפרד לשר

בהרב-מיארה ובן גביר. צילום: גיל אליהו/ג'יני והרצי שפירא

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הגישה תגובה מקדמית לבג"ץ שאותו הגיש נגדה השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר סביב התערבותה במינוי רפ"ק מאיר סויסה לתפקיד מפקד תחנת משטרת דרום תל אביב.

בתגובתה, היועמ"שית טוענת כי החלטת השר למנות את סויסה, נעשתה באופן "לא-חוקי": "המינוי התבצע במחטף, תוך הפרה חמורה של כללי המינהל התקין, בניגוד להליכי המינוי הנהוגים במשטרת ישראל ותוך מידורם של גורמים מקצועיים שהיו אמורים להיות מעורבים בתהליך".

קצין המשטרה מאיר סויסה, צילום: גדעון מרקוביץ

עוד הוסיפה כי: "המקרה דנן אינו מסוג אותם המקרים הנדירים והחריגים ויוצאי הדופן שבהם יש מקום להתיר ייצוג נפרד לשר".

כזכור, סויסה, שהיה מועמד לקידום לתפקיד מפקד תחנת דרום תל אביב, עומד במרכז סערה ציבורית ומשפטית. נגד סויסה תלוי ועומד כתב אישום בגין רשלנות בשימוש ברימוני הלם במהלך הפגנה בתל אביב, אירוע שהוביל לפציעת מפגינים. על פי כתב האישום, סויסה השליך רימוני הלם לעבר קבוצת מפגינים במהלך הפגנה, ובין הנפגעים הייתה אישה שפיתחה הפרעת פוסט-טראומה כתוצאה מהפגיעה.

השר בן גביר והמפכ"ל הנכנס דני לוי. לא יקבל ייצוג נפרד, צילום: יונתן זינדל//פלאש90

היועצת המשפטית לממשלה ציינה בתגובתה כי הליך המינוי של סויסה נעשה בניגוד מוחלט לנהלי משטרת ישראל ולמשרד לביטחון לאומי, תוך התעלמות מכוונת מהחובה לשתף גורמים מקצועיים ומשפטיים בתהליך. בנוסף, הודגש כי זהו המקרה היחיד בשנים האחרונות שבו קודם קצין בכיר במשטרה למרות כתב אישום תלוי ועומד נגדו.

ההפגנות בקפלן (ארכיון), צילום: רעיה ברקן

לפי התגובה, מינויו של סויסה התבצע ביום האחרון לכהונתו של ממלא מקום מפכ"ל המשטרה דאז, ניצב אבשלום פלד, בהמלצתו של פלד ובהתעלמות ממלוא התשתית המשפטית הנדרשת, ובפרט מכתב האישום החמור נגד סויסה.

"המינוי נעשה כמחטף"

היועצת המשפטית לממשלה הדגישה כי אין מקום לייצוג נפרד עבור השר לביטחון לאומי במקרה זה, שכן אי החוקיות של המינוי היא ברורה ומובהקת. לטענתה, מדובר בפגמים מהותיים שנעשו בתהליך המינוי, ולכן אין מדובר במקרה חריג המצדיק ייצוג משפטי עצמאי עבור השר בן גביר.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. נגד המינוי של בן גביר, צילום: אורן בן חקון

עוד ציינה היועצת כי מינויו של סויסה לתפקיד מפקד תחנת דרום תל אביב נעשה כמחטף, תוך דחיקת גורמים מקצועיים ומשפטיים שהיו אמורים להיות שותפים להחלטה. היא הדגישה כי כללי המינהל התקין הופרו בצורה חמורה, וההליך כולו מבוסס על שיקולים זרים שאינם עולים בקנה אחד עם עקרונות המשפט המינהלי.

בהרב מיארה הזהירה בתגובתה כי מינוי סויסה לתפקיד כה רגיש בעודו נושא כתב אישום פוגע באמון הציבור במשטרת ישראל. לדבריה, אי הקפדה על כללי המינהל התקין עלולה להוביל לפגיעה מהותית באמון הציבור במערכת אכיפת החוק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר