עוקף רמטכ"ל: סמוטריץ' דורש לשמוע בקבינט עוד דעות בצה"ל ביחס לצפון

שר האוצר טוען שהקבינט מצונזר מדעות אחרות בצבא • ביקש לשמוע את אלוף פיקוד הצפון שתומך במתקפה קרקעית בהקדם • וכן את אלוף פיקוד הדרום בקשר ללחימה בעזה • שיקלי: "מקווה מאד שיאפשרו לאלופים להשמיע את עמדתם ולייצר דיון פתוח"

סמוטריץ' והרמטכ"ל . צילום: אורן בן חקון

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' דורש מרה"מ נתניהו לזמן לקבינט המדיני־ביטחוני בכירים אחרים בצה"ל ולא לשמוע רק את הרמטכ"ל ביחס להמשך המערכה בגזרות השונות, בטענה שכך מצונזרות מהדרג המדיני תפיסות אחרות בצה"ל. כך נודע ל"ישראל היום".

הרקע לדרישה של סמוטריץ' הוא העובדה שיש דעות אחרות ביחס לצעדים הנדרשים במלחמה בצפון ובדרום, שלטענת גורמים בדרג המדיני לא מקבלות ביטוי מספק מול השרים שרוצים לשמוע חלופות נוספות שהרמטכ"ל לא מציג.

ביחס להמשך המערכה בצפון, סמוטריץ' מבקש לשמוע את אלוף פיקוד צפון, אורי גורדין, שנחשב התקפי וקורא לצאת להתקפה קרקעית מיידית בלבנון כדי לתפוס שם רצועת ביטחון, וכן מפקדי אוגדות ובכירים אחרים. גם ביחס לדרום סמוטריץ' רוצה לשמוע את אלוף פיקוד דרום בקבינט בשאלות על המשך המערכה.

התקפי, מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, צילום: דובר צה"ל

בתגובה לפרסום אמר השר עמיחי שיקלי כי "דרישה אלמנטרית וחשובה מאד של השר סמוטריץ׳. אני מקווה מאד שיאפשרו לאלופים להשמיע את עמדתם ולייצר דיון פתוח. לשבעה באוקטובר כמו גם לשישה באוקטובר הגענו הרבה בזכות מונוליטיות מחשבתית".

שינוי שיטת חלוקת הסיוע בעזה

בתוך כך, בגזרה הדרומית ראש הממשלה נתניהו אמר לצה"ל כי הוא צריך להיערך לשינוי שיטת חלוקת הסיוע ההומניטרי כדי שלא יגיע לידי חמאס. נתניהו מבקש שהסיוע יחולק באחריות צה"ל באזורים מוגדרים בלבד אשר נמצאים בשליטת הצבא ולא בכל הרצועה. כך יימנע מצב שבו הסיוע מגיע לידי חמאס.

בישיבת הממשלה האחרונה אמר נתניהו: "אני משוכנע שאנחנו מסוגלים לטפל בזה, אני מצפה מצה"ל להתארגן לכך, והמקום להתחיל בזה הוא צפון הרצועה".

נתניהו קורא להיערך לשינוי השיטה, משאית סיוע הומניטרי בעזה (ארכיון), צילום: Getty Images

נתניהו הגביר את הטון בשבועות האחרונים ביחס לדרישתו מצה"ל להציג תוכנית להשתלטות על הסיוע ההומניטרי. מקורות בממשלה אומרים כי הרמטכ"ל הרצי הלוי מסתייג מהמהלך, ולטענת שרים בממשלה לא מציג את כל החלופות כפי שמבקשים השרים ורה"מ. בצה"ל ובמערכת הביטחון אומרים כי מהלך שכזה ידרוש כוח אדם רב שאין לצה"ל.

שר האוצר סמוטריץ' דוחף כבר חודשים ארוכים למהלך יחד עם שרים נוספים כמו השר קרעי, שאמר כי צריך להתחיל מצפון הרצועה. השרים סטרוק, שיקלי, ברקת וסילמן הביעו תמיכה במהלך.

בישיבת ממשלה שנערכה בתחילת השבוע שעבר אמר נתניהו: "אנחנו במאמץ לגדוע את הזרוע של חמאס. ביכולות הצבאיות אנחנו מתקדמים, יכולת הפעולה שלהם מוגבלת אבל לא נעלמה. מכיוון שגם חיסול היכולת השלטונית הוא ממטרות המלחמה, 'תוכנית החלוקה' שאנחנו דנים בה בימים אלה ממש היא הכי חשובה".

"מאמץ לגדוע את הזרוע של חמאס", ראש הממשלה בנימין נתניהו, צילום: חיים גולדברג/פלאש90

השר סמוטריץ' השיב: "דנים כבר תשעה חודשים, מתי יחליטו?", רה"מ נתניהו ענה לו: "אני אפתיע אותך".

למעשה, יש כמה תוכניות בנושא שמועלות על ידי פיקוד דרום ובכירים לשעבר בצה"ל.

הרעיון המוביל של כולם הוא לייצר אזורים סטריליים שבהם שולט צה"ל ומאפשר רק לאוכלוסייה אזרחית להיות בהם על ידי הנעת האוכלוסייה דרך נקזים כדי לבדוק שאנשי חמאס לא מסתננים ולהביא לשם את הסיוע ההומניטרי באבטחה צה"לית.

הסיוע עצמו לא יחולק על ידי צה"ל, אלא על ידי ארגוני סיוע, אבל הוא יאובטח על ידי צה"ל ויהיה במקומות מוגדרים ברצועה ולא בכל מקום, כך שכדי לאסוף אותו תידרש האוכלוסייה להגיע אליו במקומות ספציפיים, ולמעשה ימנעו מחמאס להשתלט.

הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה (ארכיון), צילום: רויטרס

שטח צבאי סגור בצפון הרצועה

אחת התוכניות שעל הפרק היא תוכנית האלופים שמוביל גיורא איילנד, לפנות את האוכלוסייה שנשארה בצפון רצועת עזה ולהכריז על המקום שטח צבאי סגור.

אתמול גם פרסמנו כי 27 ח"כים ושרים חתמו על מכתב שיזם ח"כ אביחי בוארון, הקורא לנתניהו לאמץ את תוכנית האלופים להכרזה על צפון הרצועה כשטח צבאי סגור ופינוי אוכלוסייה משם.

כאמור, ראש הממשלה נתניהו דורש מהצבא להיערך לכך ולהציג תוכניות, אך לא התקבל עדיין אישור לתוכנית סדורה כדי להוציא לפועל את המהלך.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר