גם בנושא רגיש כמו מינוי שר ביטחון: בחרתם ביבי קיבלתם שרה

אנחנו כבר מכירים את דמותה של שרה נתניהו והטענות עד כמה היא בוחשת לאורך השנים בנושאים לא לה ללא כל מנדט ציבורי או ידע מקצועי • אבל עיסוקה בקודש הקודשים, מינוי האיש שאחראי יחד עם רה"מ על הביטחון בשעה כה מורכבת, היא שבירת שיא חדש של ציניות

שרה נתניהו וגדעון סער. צילום: יוסי זליגר/אורן בן חקון

ביקורת גדולה נשמעת משורות מתנגדי הממשלה בציבור וברשתות על כוונתו של רה"מ בנימין נתניהו לפטר את גלנט ולמנות במקומו את גדעון סער.ברור שהמהלך נעשה משיקולים פוליטיים ואישיים גרידא.

״אנחנו לא נפקיר אותם״: מפגינים חוסמים את צומת נמיר מתחת לחלון ביתו של גדעון סער | קרדיט וידאו ישראל גבירצמן Israel Gvirsman

אך כמי שחושב שהקריאה להחלפת ממשלה וקיום בחירות בזמן מלחמה, ברקע האחריות של נתניהו וחברי ממשלתו על המחדל וניהול המלחמה עד כה היא לגיטימית, קשה להבין מדוע אנשים שחושבים גם הם כך זועקים שוד ושבר נגד חילופי שר ביטחון בזמן מלחמה. ברור לכל שהם לא חוששים מחוסר הניסיון של סער בניהול מערכת הביטחון אלא מהנשמת ממשלת נתניהו והארכת ימיה ככל הנראה עד שנת 2026 אם המהלך אכן ייצא לפועל ברקע האירועים הביטחוניים שמעכבים את השלמתו.

גלנט ונתניהו (ארכיון) ביקורת גדולה מצד האופוזיציה על הכוונה להחליף את שר הביטחון בעת מלחמה, צילום: אורן בן חקון

אבל על דבר אחר כן צריך לכוון את זרקור הביקורת - מעורבותה החריגה והדרמטית של אשת ראש הממשלה שרה נתניהו בהחלטה אם למנות את סער לשר הביטחון. בטח נחשפתם לדיווחים שנשמעים הזויים ולפיהם "שרה נתניהו התנגדה למינוי סער אך לאחרונה הסירה את התנגדותה". כן, כן - כמו שאתם שומעים, אשת רה"מ היא ציר מרכזי בשאלת זהותו של שר הביטחון במדינת ישראל בזמן מלחמה ורגע לפני אפשרות פתיחה במערכה כוללת רב־זירתית.

אמנם אנחנו כבר מכירים את דמותה של שרה נתניהו שהיא בוחשת לאורך השנים בנושאים לא לה ללא כל מנדט ציבורי או ידע מקצועי. הבחישה במדמנה הפוליטית נעשית מצידה בעיקר בסוגיות של ניסיון קבלת הטבות מטעם המדינה למשפחתו של רה"מ. לדוגמה, היא לחצה על בכירים בקואליציה לקדם בכנס החורף אשתקד את חוק המתנות אשר היה מאפשר לנתניהו לקבל את התרומות מהציבור שנאספו לטובת מימון ההליך המשפטי נגדו, או עיסוק בסוגיות של קידום ומינויי מקורבים על פי נאמנות לרה"מ.     

גם אלה נגועים וראויים לכל גינוי, אך עיסוקה בקודש הקודשים, מינוי האיש שאחראי יחד עם רה"מ על ביטחון ישראל בשעה כל כך מורכבת וקשה, הוא שבירת שיא חדש של ציניות.

אז נכון, כפי שקורה תדיר בזוגיות, אשתו של רה"מ היא האדם הקרוב אליו ואדם שהוא סומך כי תראה את טובתו, וזה בסדר שהיא תחווה דעה, אך האם אתם מתארים לעצמכם שאשתו של הרמטכ"ל הרצי הלוי, שמבקרת מאז תחילת המלחמה פצועים במחלקות השיקום בשקט ובלי יח"צ, תשפיע על החלטותיו? אשת שופט עליון תשפיע על פסיקותיו? 

שרה וביבי נתניהו. אשת ראש הממשלה היא האדם הקרוב אליו ביותר, צילום: גיל יוחנן

לשרה נתניהו אין כל מנדט ציבורי לקבוע מי יהיה פה שר הביטחון, ואם או מתי יהיה חילוף שכזה. כל הסתכלותה היא נאמנות לבעלה ואינטרסים אישיים וצרים שלא מן העניין, אין לה כל סמכות מקצועית לקבוע האם סער מתאים לתפקיד ולבחון האם אפשר לעשות בכלל את החילוף נוכח האתגרים הביטחוניים. איש לא בחר בה לתפקיד ציבורי.

אין למעורבותה אח ורע אצל ראשי מפלגות אחרות בזירה הפוליטית, אין לזה אח ורע בזירת השירות הציבורי, ובטח שלא בעסקי. אין ספק כי הדבר לא ישתנה בעקבות הטור הזה, אך הביקורת חייבת להישמע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר