נתניהו פועל להזזת גלנט בשם היציבות הפוליטית

בליכוד וגם במפלגות החרדיות חושדים שגלנט מונע ממערכת הביטחון להגיע לדיונים על חוק הגיוס ב"נפש חפצה", ולכן החלפתו תסלול בהכרח את הדרך

מי יהיה שר הביטחון? גלנט, נתניהו וסער. צילום: אורן בן חקון, מיטל כהן ותומר נויברג/פלאש 90, יוסי זליגר

כבר חודשים מונחת לפתחו של נתניהו הצעתם של גדעון סער וזאב אלקין להצטרף לממשלה ולקבינט בראשותו. הוא לא מיהר לפתוח להם את הדלת, אף שהמתיחות בינו לבין שר הביטחון גלנט שברה שיאים חדשים בכל יום. אז מה קרה השבוע ש"הבשילו המגעים"? נתניהו סיים סבב שיחות עם שותפיו החרדים, שהבהירו - העברת התקציב תלויה בחוק הגיוס תחילה.

ערוץ הכנסת

הם לא הסתפקו רק באזהרות, אלא החלו לתפור ממשלת אחדות מתחת לאף - מהלך שחשף אתמול משה גפני בוועדת כספים בראשותו. גפני הודה שהמהלך כשל, אך לא ציין כי מי שניסה לקדם אותו הוא לא אחר מהשר לשעבר אריה דרעי, יו"ר ש"ס, שחבריו למפלגה רואים כעת בממשלת אחדות צורך חיוני למדינה, נוכח אתגריה.

נתניהו נועד עם גולדקנופף והזהיר שאחדות היא בלוף לקיצור ימי הממשלה, אך הכניס חיים ברעיון אחר: לא אחדות - אלא מיני־אחדות, עם הימין הממלכתי של גדעון סער. נתניהו מרוויח כאן שלוש פעמים: פעם אחת עם הזזתו של גלנט, שמנגח אותו בכל הזדמנות; שנית, מתקבל חוק גיוס בהסכמה לפי צורכי מערכת הביטחון; ולבסוף - הנמכת כוחו והשפעתו של בן גביר על ששת המנדטים שבידו (משום שסער מכניס ארבעה מנדטים משלו).

הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס (ארכיון), צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

מה לסער ולחוק הגיוס? בעוד הוא שב ואומר שיקדם אותו בתיאום עם צורכי מערכת הביטחון, גלנט שלח 1,000 צווי גיוס בשעה שוועדת החוץ והביטחון דנה בנוסח החוק. בליכוד וגם במפלגות החרדיות חושדים שגלנט מונע ממערכת הביטחון להגיע לדיונים על החוק ב"נפש חפצה", ולכן הזזתו תסלול בהכרח את הדרך לחוק. עד כמה החוק הזה ייתן מענה לצורכי המערכת? בליכוד הבהירו אתמול שלא ייתנו את ידם לישראבלוף, עם גלנט או בלעדיו. החרדים שחפצים בחקיקה יצטרכו למצוא יחד עם הליכוד נוסחה שתרצה את הצבא ואת השותפים.

אחרי חוק הגיוס נתניהו יקבל אור ירוק להעביר את התקציב, ותהיה יציבות פוליטית עד 2026. זה ייתן לממשלה אוויר, ויקטין את איומי בן גביר החוזרים ונשנים בכל הקשור להצבעות במליאה. בן גביר לא רק מטריד מאוד את ש"ס ואת שאר הסיעות החרדיות עם שלל ההתנגחויות שלו בעבודת החקיקה, אלא הוא גם מייצר משברים מדיניים על רקע הכרזותיו החוזרות על שינוי הסטטוס־קוו בהר הבית. זהו חומר נפץ לכל הדעות, שגם בליכוד דורשים מנתניהו לנטרל. אחרי שסער ייכנס לממשלה היא תגדל ל-68 מנדטים, וגם בלי האצבעות של בן גביר וחבריו לסיעה - עדיין יהיה רוב של 62 (ואולי 63, כשאלמוג כהן הוא די שחקן חופשי בקואליציה).

נתניהו גם לא מתכוון לתת לגלנט את הסיפוק שבפיטורי ניצחון, עם אפקט הרעש התקשורתי המיוחל, אלא להניח לפתחו את הרחבת הקואליציה עם המחירים הנדרשים - ויתור על משרד הביטחון, במקרה הזה. גלנט יכול לקבל הצעה לתפקיד אחר בממשלה, שספק אם יחפוץ בו - וכך יסלול נתניהו את דרכו החוצה. האם זה קל כמו שזה נשמע? נתניהו צריך להביט לאחור. הרומנים שלו עם שרי ביטחון לרוב היו קצרים, או שהסתיימו בפיצוץ. עבור גדעון סער זה עוד ספוילר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר