המהלך לצירוף סער: נתניהו מנסה לנטרל שני יריבים במקביל

החלפת גלנט בסער עשויה לחזק את אחיזתו בממשלה, להבטיח את העברת התקציב ולרסן את בן גביר • אך המהלך טומן בחובו סיכונים: החלפת שר ביטחון בעיצומה של מלחמה עלולה לפגוע ביציבות הביטחונית ולהעמיק את הקרע בעם • השאלה היא - האם המחיר הפוליטי שווה את הרווח הקואליציוני?

ח"כ גדעון סער ורה"מ בנימין נתניהו. צילום: אורן בן חקון

אחד הכללים הידועים הוא שמהלכים פוליטיים נרקמים באירועים משפחתיים. חתונה, שבע ברכות או שבעה יוצרים לפעמים יותר מהלכים פוליטיים ממסדרונות הכנסת או משרדי הממשלה. מי שראה את לוין ואלקין מסתודדים בשבוע שעבר בחתונת בתו של מוטי בבצ'יק מיהדות התורה יכול היה לחוש שמשהו מתרחש.

הדיונים על כניסת סער לממשלה נמשכים כבר למעלה משבוע. סיבות לא ממש חסר. מעל הכל אלו יחסי ראש הממשלה ושר הביטחון. נתניהו התחרט על מינוי גלנט בערך דקה וחצי אחרי שמינה אותו, ברפורמה המשפטית פיטורי גלנט כבר יצאו לפועל ונתניהו התקפל.

נתניהו רואה בגלנט גורם שלילי, מפריע, לעומתי. בין השניים יש מחלוקות אידאולוגיות מהותיות בנושאים החשובים ביותר שעל סדר יום הביטחון הישראלי, בתחילת הדרך גלנט רצה לתקוף בצפון ונתניהו היסס, נתניהו לא מסכים לתפיסת "נדע להתמודד" בכל הקשור לנסיגה מציר פילדלפי, גם סביב עסקת החטופים השניים לא רואים את הדברים עין בעין. נתניהו חושב שגלנט פועל נגדו. הוא מאשים אותו בתדרוכים לתקשורת נגדו, זועם עליו על הוטו שהטיל בסוגיית חוק הגיוס. היחסים בין השניים לא ראויים לשיתוף פעולה בעיצומה של מלחמה.

היחסים בין השניים מזיקים לישראל בעיצומה של מלחמה. נתניהו וגלנט (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

מה שמדרבן את נתניהו להסכים לפיטוריו היא ההצבעה על התקציב שמתקרבת בצעדי ענק. התקציב הוא אירוע משמעותי, אם הוא לא עובר הממשלה נופלת. כולם חושבים שהמניע להרחבת הקואליציה על מנת להעביר תקציב הוא איום החרדים להתנגד עד לחקיקת חוק גיוס אבל הסיבה של נתניהו היא אחרת- ניטרול כוחו הפוליטי של איתמר בן גביר.

היחסים הפנימיים בתוך הקואליציה רעועים, דרעי לא סובל את בן גביר, שרוצה הישגים פוליטיים ולא ממש אכפת לו מהשותפים הקואליציוניים, לסמוטריץ' כשר אוצר צפויות לא מעט מלחמות על התקציב גם מול גורמים באוצר וכרגיל גם מול חברי הקואליציה. נתניהו לא רוצה להגיע לתקציב עם כל כך הרבה מוקשים. בשביל זה הוא צריך לנטרל את בן גביר. במידה וסער נכנס נשלל מבן גביר כח העל שלו- כח האולטימאטום וכח האיום בפירוק הממשלה אם לא ייענו לדרישותיו.

במערכת הפוליטית מייחסים את הרצון לפטר את גלנט כדי להעביר את חוק הגיוס, שכן בלי חוק גיוס גם החרדים לא יצביעו בעד התקציב אך גם זה נראה כמו עניין שולי יחסית- כזכור, חוק הגיוס נמצא בדיונים בוועדת חוץ וביטחון, הצבא וגלנט הציבו יעד של 3000 חיילים חרדים נוספים בשנה, החרדים כלל לא מתנגדים לכך.

לא נכון לומר שאחרי פרסום המגעים בין השניים המשא ומתן פוצץ. המשא ומתן מתנהל ימים ארוכים וימשיך להתנהל גם בימים הבאים. על הפרק שלל סוגיות ופרטים: מלבד תיק הביטחון מדובר על תיק עבור זאב אלקין, אחת האפשרויות שנבדקו היא העברת אחד התיקים של ש"ס, כנראה בריאות לידי אלקין, בש"ס הכחישו את הנושא וכתחליף נשקלת אפשרות שאלקין ימונה לתפקיד שר עם אחריות לצפון והדרום. כמו כן נבדקת אפשרת שחברת המפלגה, שרן השכל, תתמנה לתפקיד סגנית שר. סער מצידו מתחייב לתמוך בתקציב ולאפשר את סיום כהונת הממשלה ביעד המקורי בשנת 2026.

אחת האפשרויות שנבדקו היא העברת תיק הבריאות לאלקין. סער ואלקין, צילום: נעמה גרינבאום/"הארץ"

במערכת הפוליטית הגיבו לדיווחים על ההצטרפות המתרקמת, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר "קראתי בעבר לממשלה רחבה, והצטערתי בפירוק ממשלת האחדות, עם ישראל זקוק בעת הגורלית הזו לשילוב מירב הכוחות בממשלה וייצוג למירב החלקים בעם שנלחמים כתף אל כתף. אני קורא גם עכשיו, לעוד כוחות להצטרף להמשיך את האחדות בשדה הקרב, והאחדות במאמצים האזרחיים, למרות חילוקי הדעות"

בשמאל תקפו את סער יאיר גולן אמר "גדעון סקרים לא מחמיאים זאת לא סיבה לזרוק את כל הערכים בצד. שנים שאתה מטיף כמה נתניהו מושחת ופועל ממניעים אישיים, אם תצטרף לממשלה אתה תהיה בדיוק מה שהטפת נגדו. מי שלא רוצה בחירות יודע למה. כשהן יתקיימו והציבור יעיף את ממשלת המחדלים אנחנו נהיה שם כאלטרנטיבה נקייה וישרת כפיים שלא מחליפה ערכים בג'ובים."

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ: ״ניתוק - קווים לדמותו: במקום שראש ממשלת ישראל יהיה עסוק בניצחון על החמאס, בהחזרת החטופים, במלחמה בחיזבאללה ובהחזרת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון - הוא עסוק בקומבינות פוליטיות בזויות ובהחלפת שר ביטחון לפני מערכה עצימה בצפון. הדבר מעיד על שיקול דעת לקוי וסדרי עדיפויות מעוותים.״

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר