מהומות בהפגנת החרדים בתל השומר . צילום: קוקו

בכיר ביהדות התורה: ספק אם חוק הגיוס יעבור גם אם גלנט יוחלף

במפלגות החרדיות תקפו את שר הביטחון שמתנגד לחקיקה: "הוא לא היה מוכן להתפשר על גרגר" • הח"כים החרדים מעריכים כי במקרה של מלחמה בצפון, לא ניתן יהיה להעביר את חוק הגיוס

[object Object]

בכיר במפלגת יהדות התורה העריך היום (שני) בשיחה עם "ישראל היום" כי הסיכוי שחוק הגיוס יאושר בכנסת הוא נמוך גם במקרה ששר הביטחון יואב גלנט יוחלף בח"כ גדעון סער: "ביבי אמנם הבטיח שחוק גיוס יעבור, אבל אנחנו מכירים אותו ואת ההיסטוריה שלו בקיום הבטחות ולא אופטימיים בכלל, אלא פסימיים", אמר הבכיר, "ברגע שתפתח מערכה בצפון, חוק הגיוס בוודאי לא יהיה על הפרק. ונראה שנתניהו חותר לשם".

שר הביטחון יואב גלנט, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בשיאה של הסערה סביב הכוונה לפטר את גלנט, בכירים במפלגות החרדיות טענו היום כי מבחינתם "גלנט הוא סדין אדום". עוד טוענים בכירי המפלגות החרדיות: "הוא לא היה מוכן להתפשר על מאום. על פסיק. על גרגר".

בשבועות האחרונים יצאו במגזר החרדי בתקיפות נגד השר גלנט בכל הכוח ומיתגו אותו כמכשול מרכזי בקואליציה, בפרט בכל מה שקשור לחוק הגיוס. לטענתם, שר הביטחון לא חותר להסכמות רחבות בכל הנוגע לגיוס והם הרגישו שהם "מדברים לקירות".

הפגנות חרדים בלשכת הגיוס בירושלים | יוני ריקנר

בקרב אותם בכירים קיימת בכל זאת תקווה כי המהלך עם סער יצא אל הפועל, והוא יקבל שריון בליכוד. מהלך כזה יעניק להם שקט פוליטי, ויגדיל את הסיכוי להם להעביר חוק גיוס כזה או אחר. במצב שכזה, לא נפסלת האפשרות שייתכן וייתמכו בסופו של דבר בחוק הגיוס שהציע בזמנו בני גנץ ועבר בקריאה ראשונה במושב הקודם של הכנסת.

חברי הכנסת החרדים מטעם יהדות התורה, מאותתים בצורה ברורה לראש הממשלה שיפרשו מהקואליציה במידה וחוק הגיוס לא יעבור. "היסטורית, לא כיהנו שרים מטעם יהדות התורה", אומר בכיר במפלגה. "הייתה הוראת שעה שניתנה לשר הבריאות לשעבר, יעקב ליצמן – שהוארכה גם כיום. בניגוד לש"ס ששם יו"ר התנועה הוא בעל הבית והוא הרב והוא המחליט, בטח מאז פטירת הרב עובדיה. ביהדות התורה זה שונה. הרבנים רואים שאין תוצאות. גזרות על גזרות. חוק גיוס. מעונות. אין תקציבים לישיבות. בכל הגזרות החרדים מפסידים. סביר להניח מאד, שאם חוק גיוס לא יעבור, תהיה הוראה לפרוש מהממשלה".

בכיר נוסף ביהדות התורה הביע חרטה על כך שחוק הגיוס לא עבר מייד לאחר השבעת הממשלה. "אנחנו מכים על חטא על כך שלא העברנו את חוק הגיוס מיד לאחר הקמת הממשלה ונתנו לכל אחד להעביר את החוקים שהוא רצה. יריב לוין עם הרפורמה שלו, ובן גביר עם המשמר הלאומי, ודרעי עם החוקים הפרסונליים. אנחנו קיימנו את חלקנו בהסכמים הקואליציוניים ונשארנו בלי כלום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו