מסתמן: נתניהו יפטר את גלנט ויכניס את סער | כל הפרטים

בממשלה מעוניינים לצרף את סיעת "הימין הממלכתי" על מנת להרחיב את הקואליציה, ומתוך הבנה שהזזת השר גלנט תפתור את משבר חוק הגיוס • מלשכת גלנט טרם נמסרה תגובה • מלשכת רה"מ נמסר: הפרסומים אינם נכונים • סער: "אין כל חדש" • ש"ס: "הפרסום לא נכון" • גורמים בליכוד: אם נתניהו חושב שפיטורי גלנט יגרמו לחוק הגיוס לעבור הוא לא מבין את הלך הרוח בליכוד של אחרי 7 באוקטובר

ח"כ גדעון סער ורה"מ בנימין נתניהו. צילום: אורן בן חקון

גורמים בליכוד מדווחים היום (שני) על התקרבות משמעותית במגעים עם גדעון סער. בליכוד טוענים כי המכשול העיקרי להקמת ממשלה עם סער הוא החלטת נתניהו האם לפטר את שר הביטחון יואב גלנט, החלטה שהוא עדיין לא קיבל באופן סופי למרות היחסים המתוחים ביניהם.

על פי מקורות בליכוד, ישנה אפשרות לסבב רוטציה בין סער לישראל כ"ץ, במסגרתו כ"ץ ימונה לתפקיד שר הביטחון. מלשכת סער נמסר: "אין כל חדש". במערכת הפוליטית מעריכים כי זאב אלקין ימונה לשר הבריאות.

מלשכת נתניהו נמסר: "הפרסומים בנוגע למשא-ומתן עם גדעון סער אינם נכונים", וגם ממפלגת ש"ס נמסרה הודעה דומה. מטה משפחות החטופים הגיב בזעם לדיווחים ואמר: "מינויו של גדעון סער לשר הביטחון יהווה הודאה ברורה וחד משמעית של ראש הממשלה כי החליט להפקיר באופן סופי את החטופים".

נתניהו וגלנט (ארכיון), צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש 90

גורמים בליכוד אמרו גם כי אם נתניהו חושב שפיטורי גלנט יגרמו לחוק הגיוס לעבור חלק עם פטור גורף למגזר החרדי הוא לא מבין את הלך הרוח בליכוד של אחרי 7 באוקטובר. זה לא יקרה.

מנגד, עולים דיווחים שנתניהו לא ממהר לפטר את גלנט בשלב זה ומתנגד לרעיון להעביר את ישראל כ"ץ מתפקידו לטובת גדעון סער. לפי מקורות בסביבת ראש הממשלה, אין היגיון בכך שאדם כמו כ"ץ, שנשאר נאמן למפלגה ולדרך, יוזז, בעוד שגלנט, שמציג עמדות אופוזיציוניות לנתניהו, יקבל תגמול וישאר בתפקידו. מלשכת גלנט טרם נמסרה תגובה, אך בסביבתו רומזים כי ייתכן שיש אמת בדיווחים.

בממשלה ובליכוד מעוניינים לשלב את סער כדי להרחיב את הקואליציה, ובתקווה שהזזתו של גלנט תפתור את המחלוקות בנושא הגיוס מול המפלגות החרדיות. אך עולה השאלה האם סער יסכים לפשרות מול החרדים בנושא הגיוס, פשרות אותן גלנט לא היה מוכן לקבל, מה שהוביל למבוי הסתום במגעים.

בנימין נתניהו, אריה דרעי, משה גפני וישראל כץ, צילום: אורן בן חקון

בממשלה גם סבורים שתפיסת הביטחון של סער קרובה יותר לרוב חלקי הממשלה מאשר של גלנט.

בריאיון שהעניק סער ל'ישראל היום' ערב התפטרותו מהממשלה בסוף חודש מרץ אמר: "אם הייתי מתחייב לתמוך בחוק הגיוס - אז היום הייתי חבר בקבינט המלחמה. כמובן סירבתי. העקרונות והערכים שלנו אינם מטבע עובר לסוחר".

גדעון סער, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לדבריו, "הוצעו הרבה הצעות, חלקן היו חלופות לא מספיק טובות לקבינט המלחמה, וחלקן היו קבינט המלחמה בהתניות שלא יכולתי לקבל. לדעתי הצגתי דרישה לגיטימית, הרי בממשלה הזאת כל ראשי המפלגות אוחזים בתיקים ובמשרדים או שהם חברים בקבינט המלחמה".

בחודש מאי התנגד גדעון סער להצעה של ראש הממשלה להביא את חוק הגיוס שיזם השר בני גנץ עת שימש שר הביטחון בכנסת הקודמת, אז אמר סער: "אין לנו שום כוונה לעזור לנתניהו בתרגילים פוליטיים כדי לפתור את הבעיות שלו עם המפלגות החרדיות. דינת ישראל בעת הזאת צריכה פתרון אמיתי לצרכי צה״ל ולשוויון בנטל ולא תרגילים פוליטיים. הגיע הזמן לפתרון בעיות אמיתיות של המדינה והחברה בישראל".

סער: "אין לנו שום כוונה לעזור לנתניהו בתרגילים פוליטיים", צילום: טוויטר

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר לדיווח: "במשך חודשים ארוכים אני קורא לראש הממשלה נתניהו לפטר את גלנט, והגיע הזמן לעשות זאת באופן מיידי. חייבים הכרעה בצפון וגלנט הוא לא האיש המתאים להוביל את זה".

גם יו"ר מפלגת "הדמוקרטים" יאיר גולן הגיב: "גדעון סקרים לא מחמיאים זאת לא סיבה לזרוק את כל הערכים בצד. שנים שאתה מטיף כמה נתניהו מושחת ופועל ממניעים אישיים, אם תצטרף לממשלה אתה תהיה בדיוק מה שהטפת נגדו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר