"הייתי ביביסט, אבל נתניהו השתנה"

יוסי ברודני, שהיה יו"ר הבית היהודי ועבר לישראל ביתנו, מספר מה גרם לו להגיע להחלטה, ולמה הוא חושב שליברמן הוא האיש הנכון להוביל את מחנה הימין המתנגד לנתניהו • "בממשלה הבאה יהיו רק מפלגות ציוניות - בלי חרדים ובלי ערבים" • סמוטריץ' ובן גביר? "הם מפלגים את העם, לא מייצגים את מרכז הציונות הדתית"

"לא דיברנו על מקומות ברשימה לכנסת". ברודני. . צילום: יהושע יוסף

מערכת הבחירות עוד נראית רחוקה, אבל השבוע כבר יש מצטרפים למרוץ באופן רשמי. כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום" - יוסי ברודני, שהיה איש ליכוד ויו"ר הבית היהודי, מצטרף לישראל ביתנו. בראיון ראשון מספר ברודני על החיבור לליברמן, על הרצון לראות הפרדה בין דת למדינה, על מקומה של הציונות הדתית ועל תפיסתו החדשה את רה"מ בנימין נתניהו.

ברודני וליברמן, צילום: ללא

מה פתאום ההצטרפות לישראל ביתנו כעת?

"כמו כולם, אני חרד למה שקורה במדינה. אין מנהיגות בישראל, אין ממשלה בישראל, שום דבר לא מתפקד. אנחנו נמצאים בתקופה מאוד־מאוד מורכבת, ואני חושב שהאיש הנכון במקום הנכון עם הניסיון הרב ביותר לבוא ולהוביל את מדינת ישראל בשנים הבאות הוא אביגדור ליברמן. לכן החלטתי להצטרף אליו".

אתה חובש כיפה סרוגה והיית יו"ר הבית היהודי - איך זה מתחבר למפלגה חילונית כמו זו של ליברמן החילוני?

"אני ראש עיריית גבעת שמואל, ראש עיר של כולם, חילונים ודתיים כאחד. אשתו וילדיו של ליברמן הם דתיים. עשיתי לא מעט שיחות איתו. הוא לא נגד הדת, ושנינו בעד חיים ביחד".

"הוא לא נגד הדת, ושנינו בעד חיים ביחד". ליברמן, צילום: יוסי זליגר

איזה מקום תקבל ברשימה?

"עוד לא מדברים על מקומות, זה לא רלוונטי עכשיו. אני ממשיך להיות ראש עיר, ואפעל במסגרת ישראל ביתנו כדי שבפעם הבאה זאת תהיה המפלגה הגדולה ביותר, והיא זאת שתוביל את הגוש הציוני".

לא סיכמתם מה יהיה התפקיד - ח"כ, שר?

"לא דיברנו על זה בכלל. כשיגיע הזמן נדבר".

ליברמן בעד הפרדת דת ומדינה. אתה בעד?

"אני בעד הפרדת דת ומדינה. יש הרבה פוליטיקה והרבה התנגחויות בגלל החיבור בין הדת למדינה. אם תהיה הפרדה זה יעשה טוב למדינה וטוב לדת".

תחבורה ציבורית בשבת?

"אני בעד. בגבעת שמואל יש ציבור חילוני, ופתחתי לו קאנטרי והצגות ילדים בשבת. סידרתי גם הסעות לחוף הים. אני בעד שכל עיר וכל רשות תחליט מה טוב בשבילה. אני מניח שבבני ברק לא תהיה תחבורה ציבורית בשבת. זה מסתדר".

נישואים אזרחיים?

"אין שום בעיה בנישואים אזרחיים וגם בגירושים אזרחיים, גם לפי ההלכה".

ונישואי להט"בים?

"שכל אחד יעשה בביתו מה שבא לו. בסופו של דבר אנחנו צריכים לנסות להכיל את כולם כמה שיותר. 'חיים ביחד' זה הקו שמנחה אותנו".

מהי עמדתך בסוגיית גיוס החרדים?

"אין היום מישהו שלא מבין כי כולם חייבים לשאת בנטל. הבן שלי קצין ביחידה קרבית, כולם מקבלים צו 8, ואי אפשר שכל הזמן אלה יהיו אותם אנשים. גם הציבור החרדי מבין את זה. כולם חייבים להתגייס ולשאת בנטל, ללא יוצא מן הכלל".

"כולם חייבים להתגייס ולשאת בנטל". מחאת החרדים בבקו"ם, צילום: יוסי זליגר

כלומר, לבטל לגמרי את פטור "תורתו אומנותו"?

"כולם צריכים לשאת בנטל. אפשר לעשות ישיבות הסדר, אפשר למצוא הרבה פתרונות, אבל חשוב שכולם יישאו בנטל. בני ברק סמוכה אלינו, אני רואה המון חבר'ה שמגיעים לכאן בערבים, הם לא עושים "תורתם אומנותם". מסתובבים חסרי מעש. דיברתי על זה הרבה עם ליברמן. אנחנו לא שונאים חרדים, אנחנו דואגים להם ולמדינת ישראל, ומשום כך חייב להיות שוויון בנטל וחייבים להיות לימודי ליבה".

אתה בעד לשבת עם מנסור עבאס והערבים בקואליציה הבאה?

"ליברמן הבהיר זאת בצורה ברורה - אנחנו לא יושבים עם מפלגות לא ציוניות. נקודה. זה כולל את המפלגות הערביות, וגם את המפלגות החרדיות. מי שיהיה מוכן לשבת בקווים שלנו בסוגיות הביטחון, הכלכלה, השוויון בנטל, לימודי הליבה ועוד - מוזמן לשבת איתנו בממשלה".

יש לך בעיה לשבת עם גפני?

"הממשלה הבאה תהיה בלי ערבים ובלי חרדים".

ויאיר גולן, שמרבה לתקוף אנשים בציבור שלך - בציונות הדתית הוא לגיטימי?

"אני משתייך לציונות הדתית וגאה בה, זה ציבור תורם ומשולב. צריך לבנות גשרים ולא חומות".

גולן חושב שרבני המכינות הקדם־צבאיות, כמו המכינה בעלי, הם משיחיים ומסוכנים.

"יש אמירות שאמרו הרבנים שבהחלט לא הסכמתי איתן, למשל בכל הקשור לגיוס נשים. יש דברים שנמצאים במחלוקת גם בציבור הדתי, וזה בסדר. לא צריך להסכים על הכל".

אתה חושב שנפתלי בנט ילך איתכם?

"צריך לשאול אותו. כל מי שחרד לגורל המדינה ורוצה להציל אותה צריך להתאחד סביב ליברמן. אשמח שבנט יצטרף. אנחנו רוצים שישראל ביתנו תהיה המפלגה הגדולה ביותר ותוביל את הגוש".

""הממשלה הזאת היא האחראית". ישיבת ממשלה,

מיותר לשאול אותך מי לדעתך אשם במלחמה.

"הממשלה הזאת היא האחראית. גם לאנשי הצבא יש אחריות, אבל אין ספק שזה קרה במשמרת של הממשלה הזאת, ולכן כולם צריכים ללכת הביתה".

ריאלי בעיניך לשבת עם נתניהו?

"הייתי בליכוד הרבה שנים, צמחתי בליכוד, חשבתי שנתניהו הוא האיש הנכון. הייתי בליכוד בגלל נתניהו, הייתי ביביסט. לצערי הרב הליכוד כיום הוא לא מה שהיה פעם. גם נתניהו הוא לא מה שהיה פעם, הוא לא מוביל את המדינה. יש אנשים אחרים שמובילים אותו בקבלת ההחלטות שלו. המצב שהגענו אליו הוא פשוט קטסטרופלי - ממשלה לא מתפקדת, משרדים לא מתפקדים. הכי קל זה לבוא ולהאשים את הצבא. ואני אומר בצער - גם הרמטכ"ל צריך ללכת הביתה. גם הצבא כשל כישלון מוחלט ב־7 באוקטובר ויש לו אחריות לזה".

מה אתה חושב על מי שמייצגים כיום את הציונות הדתית בכנסת, סמוטריץ' ובן גביר?

"הם אולי מייצגים חלק מהציונות הדתית, אבל לא את הציבור הדתי־לאומי המרכזי, זה שהיה בימי יוסף בורג וזבולון המר. כששאלו אותם מה חשוב - המדינה היהודית או הדמוקרטית - הם ידעו לדבר על המקום המחבר. סמוטריץ' ובן גביר לא מחברים. לצערי הרב אין פה משילות, אין פה הצלחה בכלכלה. איך הם מייצגים את הציונות הדתית אם טובי בנינו מתגייסים לצבא והם תומכים באי־גיוס החרדים לצבא? אני לא מצליח להבין אותם.

"מי שיושבים כיום בממשלה לא חושבים על החיילים, על אנשי המילואים שנשותיהם נשארות בבית ומטפלות בילדים, שהכלכלה המשפחתית שלהם נפגעת, שמקומות התעסוקה שלהם נפגעים. איפה העזרה שהם צריכים לקבל?".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר