לא מגנט מנדטים, כן תעודת כשרות: צירוף ברודני עשוי להכריע את הבחירות

מצבו של ליברמן טוב ואפילו מצוין, אבל הוא מכוון לציבור חובשי הכיפות הסרוגות • עוד לפני המלחמה הוא שידר קו ימני-ניצי בכל הקשור לעונש מוות למחבלים וגם עמדתו בסוגיית גיוס החרדים הפכה אותו לקונצנזוס בציבור הישראלי • כעת, הוא צריך לפתוח את השורות לאותם אלו שנמצאים בוואקום פוליטי מסוים

ברודני וליברמן. הצטרפות שפונה לכיפות הסרוגות. צילום: ללא

לא צריך להיות פרשן פוליטי ממולח כדי להבין מה עומד מאחורי הצטרפותו של יוסי ברודני לאביגדור ליברמן שפורסמה אתמול (שני) לראשונה ב"ישראל היום".

גפני לליברמן במליאת הכנסת: "הוצאת אותנו כבר מהמריצות של המזבלה שאתה רוצה אותנו פתאום בצבא?" // ערוץ הכנסת

ליברמן מכוון לציבור חובשי הכיפות הסרוגות. מצבו בימין טוב, אפילו טוב מאוד. בסקרים האחרונים הוא עלה באופן משמעותי משישה מנדטים בבחירות האחרונות ונע בין 12-14 מנדטים.

"הזהרתי ואפילו עשיתי"

את העליה הזאת לא קשה מדי להסביר. ליברמן הוא אחד האנשים שיכול לומר "הזהרתי ואפילו עשיתי". ב-2018 הוא התפטר מתפקיד שר הביטחון אחרי שהסלמה מול חמאס הסתיימה בהסדרה, ובהכנסת 15 מיליון דולר לרצועה.

עוד לפני המלחמה הוא שידר קו ימני-ניצי בכל הקשור לעונש מוות למחבלים, ועמדת האופוזיציה במלחמת "חרבות ברזל" מעמידה אותו בעמדה ביטחונית נוחה. גם עמדתו בסוגיית גיוס החרדים הופכת לקונצנזוס בציבור הישראלי.

מכוון לציבור חובשי הכיפות הסרוגות. ליברמן, צילום: יוסי זליגר

כדי להגדיל את מספר המנדטים ליברמן צריך לפתוח את השורות, וכמו כל המערכת הפוליטית, הוא יודע שחובשי הכיפות נמצאים בוואקום מסוים.

רבים מהם לא מזדהים עם הליכוד, לסמוטריץ' אמנם יש לא מעט הצלחות מרשימות בסוגיות ההתיישבות, מקום משמעותי בקבינט ובשבועיים האחרונים הוא אפילו הצליח לנצח באופן היסטורי גם את ארנון בר דוד וגם את רן ארז, אבל בקרב הציונות הדתית יש לא מעט אנשים שהשם סמוטריץ' הוא שם נרדף לקיצוניות שהם מתקשים להזדהות איתה.

לא מעט תפיסות השתנו ב-7 באוקטובר, אחת הבולטות היא זו של הציונות הדתית בעיקר סביב גיוס חרדים. הנופלים הרבים מקרב אנשי הציונות הדתית והעובדה שכל משפחה מהציונות הדתית מתקשה לישון בלילה בגלל בן, אח, דוד או בן דוד גרמה לתזוזות בכל הקשור לגיוס חרדים.

למרות ההצלחות, יצא לו שם נרדף לקיצוניות. סמוטריץ', צילום: אורן בן חקון

ועדיין יש לא מעט חובשי כיפות סרוגות שיתקשו להצביע לליברמן - כמו הסטיגמה על סמוטריץ', גם לליברמן יש תדמית אנטי-דתי, אותה הרוויח ביושר עם שליחת חרדים ב"מריצות למזבלה" ומתקפות על אורח חייהם. אלה הביאו לכך שבציבור החרדי אף האשימו אותו באנטישמיות של ממש.

ברודני הוא לא מגנט מנדטים. בבחירות האחרונות הוא רץ עם איילת שקד וביחד השניים הביאו פחות מ-60 אלף קולות. אבל ברודני יכול לשמש כ"תעודת כשרות" לאנשי הציונות הדתית שלא רוצים ליכוד וסמוטריץ', ומעדיפים את ליברמן אבל חוששים מהסוגייה הדתית.

ברודני יכול להיות מה שמתן כהנא היה בשביל בני גנץ. קריצה לציונות הדתית. גם במשא ומתן מול בנט על מי יהיה מקום ראשון יש משמעות מסוימת, בנט כבר לא משחק במגרש של הציונות הדתית אך הכיפה שעל ראשו נותנת לו יתרון מסוים - יתרון שברודני אמור לפרק במקצת.

יכול לשמש כ"תעודת כשרות" לאלה שלא רוצים ליכוד וסמוטריץ'. ברודני, צילום: יהושע יוסף

ישנה מחלוקת האם מדובר בכל הציונות הדתית או רק בפלח הנקרא "לייטים". גם אם מדובר בשניים עד ארבעה מנדטים, כפי שכבר ראינו - זו כמות המנדטים שעשויים להכריע בחירות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר