המאבק המשפטי, ההדלפות והקרב על המסך הגדול: "תיקי ביבי" - כל מה שצריך לדעת על הסרט שמסעיר את המדינה

נתניהו ביקש מביהמ"ש לאסור פרסום תיעודים מחקירותיו בסרט שיוקרן בטורונטו • השופטים דחו את הבקשה להוציא צו מיידי שימנע את פרסום החומרים בארץ • לגבי רביב דרוקר, שמוזכר כמפיק וסייע לצילום הסרט, קבע בית המשפט כי לא יכול לפעול בנתיים בארץ בכל הנוגע לסרט • מפיק הסרט, זוכה האוסקר אלכס גיבני: "ההקלטות שופכות אור על דמותו של נתניהו בצורה חסרת תקדים"

The Bibi Files. צילום: אתר פסטיבל הסרטים בטורונטו

"תיקי ביבי" - על מה בכלל הסערה ובמה עוסק הסרט? ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש היום (שני) מבית המשפט בירושלים למנוע את הקרנת הסרט הדוקומנטרי בישראל. הבקשה נובעת מהעובדה שבסרט מוצגים קטעי חקירה, קוליים וחזותיים, של נתניהו ובני משפחתו מהשנים 2016-2018. באותה תקופה ביצעה המשטרה את עיקר חקירותיה בתיקים השונים שבהם נחשד נתניהו, תיקים המצויים כעת במרכז המשפט נגדו.

תיקי נתניהו: דיון בבית המשפט בסוגיית גילוי הראיות (ארכיון) // יוני ריקנר

הסרט הדוקומנטרי, המתבסס בין היתר על הדלפות מהחקירות, יוצג בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו. בסרט יוצגו קטעי חקירה של ראש הממשלה עצמו, רעייתו שרה, בנו יאיר וכן חקירות של מקורבים ועובדי מנהלה בבית ראש הממשלה.

שופך אור משמעותי על דמותו של ראש הממשלה

יוצרת הסרט היא הבמאית היהודייה אלכסיס בלום, בת 43, שנולדה בדרום אפריקה ומתגוררת כיום עם בן זוגה וילדיה בברוקלין שבניו-יורק. בלום עוסקת כבר כ-25 שנה בסרטים דוקומנטריים ובמסגרת זו עבדה בעבר עם רשת BBC והנשיונל ג'יאוגרפיק. היא חתומה על סרטים רבים העוסקים בדמויות מפתח חזקות בפוליטיקה ובחברה האמריקנית.

עוד מעורב בהפקת הסרט המפיק האמריקני זוכה האוסקר אלכס גיבני. גיבני ציין כי הסרט שופך אור משמעותי על דמותו של ראש הממשלה ומציג את התהליך שבו הוא, לאורך השנים, שקע יותר ויותר במעשי שחיתות ובתחבולות שסייעו לו להישאר בשלטון בכל מחיר.

רביב דרוקר בדיון בבג"ץ, צילום: אורן בן חקון

"ההקלטות שופכות אור על דמותו של נתניהו בצורה חסרת תקדים", אמר גיבני. "הן עדות חזקה לאופיו המושחת ומסבירות איך הגענו למצב שבו אנו נמצאים היום". המפיק הוסיף עוד כי העלילה הדוקומנטרית "חושפת משהו שייקספירי על הדמות הזו, במובן של השחיתות האיטית שמתפשטת באופיו. הצורך הנואש שלו להישאר בשלטון הביא אותו לעשות מעשים נוראיים, שאת תוצאותיהם אנחנו רואים עכשיו".

בלום וגיבני ציינו עוד כי למעט תומכים נלהבים של נתניהו, צופי הסרט כולם יסכימו כי על ראש הממשלה לסיים את תפקידו.

הבקשה: מניעת שידור הסרט - בארץ בלבד

בקשתו של נתניהו עצמו היא למניעת שידור הסרט בארץ בלבד, כיוון שיש בו קטעים שעל פי החוק הישראלי אסורים בשידור ללא היתר מיוחד של בית המשפט המחוזי. אולם נראה שלבקשה זו אין תוקף משפטי על ההקרנה בטורונטו, ככל הנראה עקב העובדה שהחוק הישראלי אינו חל על סרט שצולם ונערך בחו"ל.

אלכס גיבני, מיוצרי "The Bibi Files", צילום: אי.פי

בית המשפט עצמו רמז כי אין להחלטתו תוקף בחו"ל, בין השאר גם עקב האיחור בפניית עורכי הדין של ראש הממשלה. עם זאת, השופט קיבל את בקשת נתניהו לעצור את ההקרנה בארץ וקבע דיון ראשוני בה בעוד יומיים.

בבקשה מוזכר גם העיתונאי רביב דרוקר מערוץ 13, שסייע לצילום הסרט. על דרוקר כותבים עורכי הדין שהוא "נחשב ליריב של ראש הממשלה ואף הצהיר בעבר שהוא פועל נגדו".

ההתמקדות בדרוקר קשורה לעובדה שהוא מצוין כאחד ממפיקי הסרט, כשגם חברת ההפקות שלו ושל בת זוגו ענת גורן, "דרוקר-גורן תקשורת", מוזכרת כמפיקה. בהקשר לדרוקר, קבע בית המשפט שהוא לא יכול לפעול בינתיים בארץ בכל הנוגע לסרט.

פסטיבל TIFF, צילום: אי.פי

ישראלים נוספים שלקחו חלק וסייעו בהכנת הסרט הם הצלם הישראלי המוערך אבנר והעורך והבמאי הישראלי חליל אפרת.

על פי הפרסומים השונים, בסרט מרואיינים גם הדס קליין, עדת מפתח בתיק 1000, וכן מופיעים בו דובר רה"מ לשעבר ניר חפץ, ראש השב"כ לשעבר עמי איילון, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ועדים נוספים מהתיקים. מעבר לעדים אלו, שוחחו עורכי הסרט גם עם שרים שכיהנו בממשלות נתניהו השונות וכן עם דמויות מפתח מרכזיות נוספות בישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר