תגובות להחלטת בג"ץ: השר קרעי כינה את ההחלטה "בלתי חוקית" - וקרא לאי-ציות

בג"ץ קבע שיש לכנס את הוועדה למינוי שופטים בהקדם • השר קרעי קורא לאי-ציות • יו"ר מפלגת העבודה, יאיר גולן, דורש יישום מיידי של הצו • מחנה הימין מאשים בניגוד עניינים • גדעון סער על החלטת בג"ץ: "יש לכבד את פסק הדין" • רוטמן: "החוק קובע ששר המשפטים שולט בוועדה למינוי שופטים, בג"ץ צריך לציית" • בן גביר: "יש צורך דחוף לחדש את הרפורמה המשפטית"

השר לוין. אפשרות של ביזיון. צילום: אלעד זגמןTPS

פרסום פסק הדין של בג"ץ באשר למינוי נשיא בית המשפט העליון עורר תגובות לכל אורך הקשת הפוליטית. בג"ץ פרסם היום (ראשון) את פסק הדין בעתירה למנות נשיא לבית המשפט העליון וקבע שיש לכנס את הוועדה למינוי שופטים בהקדם - ולהצביע על מינוי נשיא. מדובר במכה לשר המשפטים יריב לוין, שמסרב לכנס את הוועדה זה זמן רב. כזכור, כמה ניסיונות לפשר בין הצדדים למינוי נשיא עליון לא הצליחו לאחרונה.

השר לוין על מינוי השופטים: "יש מי שמבקשים להחליף את דרך ההבנות בדרך של ביטול מעמדם בוועדה של נבחרי הציבור" // דוברות הרשות השופטת

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין: "הצו שניתן לפני זמן קצר, שאין לו אח ורע באף דמוקרטיה מערבית, לא הפתיע איש. הצו, שמנוגד לחוק מפורש, וניתן תוך ניגוד עניינים חמור, מהווה השתלטות כוחנית על הוועדה לבחירת שופטים ונטילת סמכויות השר בניגוד לחוק".

ח"כ שמחה רוטמן כתב בחשבון הטוויטר שלו: "המחוקק החליט על איזון בין הרשויות בוועדה לבחירת שופטים. 3 נציגים לבית המשפט, שני נציגים לממשלה. כדי לאזן את הרכב הוועדה ולוודא שהשליטה בהליך מינוי השופטים נמצאת בידי הציבור ונבחריו, נקבע בחוק שהשליטה בסדר היום של הוועדה נמצאת בידי שר המשפטים. זו מצוות המחוקק, ובמדינת חוק, כולם חייבים לציית לחוק, גם בית המשפט".

שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, קרא לשר המשפטים שלא להפר את החוק, בטענה שהסמכות נתונה בידיו על פי חוק. "כל ניסיון לקחת ממנו את הסמכות הזו בכוח הזרוע, הוא בלתי חוקי ודינו להתבטל," אמר קרעי. הוא הוסיף: "אסור לשתף עם זה פעולה. זה בניגוד לחוק! עוצרים את הדיקטטורה השיפוטית".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס לפסיקת בג"ץ שמחייבת את שר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים כדי לבחור נשיא קבוע לביהמ"ש העליון, ואמר כי "ההחלטה נגועה בניגוד עניינים חמור של השופטים". לדבריו, "מסקנת ההחלטה היא אחת - יש צורך דחוף להשיב בהקדם את הרפורמה המשפטית, שמראה כמה מערכת המשפט ובייחוד בית המשפט העליון זקוקים לה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בתגובה לפסק הדין של בג"ץ: "יוצא מדיון ארוך ומעמיק אצל ראש הממשלה בנושא התקציב ומתעדכן על פסק הדין המנותק, השערורייתי והאלים של שופטי בג"ץ. זה בדיוק ההבדל בין אחריות לאומית לחוסר אחריות לאומית. בזמן שאנחנו מנהלים מלחמת קיום ב- 7 חזיתות, בית המשפט ממשיך לדרוס את הדמוקרטיה ואת שלטון החוק ולהתנתק מהציבור. גם בעת מלחמה השופטים לא עוצרים ופורמים את יסודות החברה והמדינה בכוחניות חד צדדית. אנחנו מגבים את שר המשפטים יריב לוין שעומד בשם כולנו מול הגוף היחיד במדינה שלא מכיר בגבולות הכוח. התיקונים במערכת המשפט חיוניים לישראל יהודית ודמוקרטית ונשוב אליהם מיד אחרי המלחמה".

מנגד, חבר הכנסת יאיר גולן טען כי "ממשלה חייבת לקיים את החוק," וקרא לשר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים או להתפטר. "אין אופציה שלישית," הדגיש גולן.

יו"ר מפלגת נעם, סגן השר אבי מעוז, בתגובה לפסיקת בג"ץ: "אין שופטים בירושלים. החברים של מנדלבליט בעוד החלטה צפויה שצבועה כולה בניגוד עניינים חריף".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "המהפיכה המשטרית של יריב לוין הובילה את המדינה לאסון ה-7 באוקטובר. עליו לכנס מיד את הוועדה. בלי שלטון חוק, לא תהיה לנו מדינה".

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "אסור היה להגיע לכך שנשיא בית המשפט העליון לא ממונה באופן תקדימי. האחריות לא לגרור את מדינת ישראל למשבר חוקתי בכלל ובעת מלחמה בפרט, מוטלת על ראש הממשלה ועליו לוודא שהחוק מכובד, ופסיקת בג"ץ מתקיימת. בלי אבל, בלי אולי, וללא דיחוי. אם שר המשפטים חושב שזו העת למלחמות על שיטת הסיניורטי במקום בחמאס הדבר מעיד על סדר עדיפות לקוי ועל כך שהוא וראש הממשלה לא למדו דבר מהמקום הנמוך אליו הגענו ערב המלחמה. כדאי ששר המשפטים יממש את הנדרש מצו בית המשפט ושיכנס את הוועדה לבחירת שופטים או שיניח את המפתחות, ויתפטר".

חברת הוועדה לבחירת שופטים, ח״כ קארין אלהרר: ״לוין קיבל את מבוקשו - דחיקת בג״ץ לפסוק בעניין נשיא העליון. עכשיו השר יתלונן שרגלם הייתה על צווארו, כשבפועל הוא זה שחולל את המשבר החוקתי במתק שפתיים של 'אחדות' ו'פשרות'. הימנעות ממינוי נשיא קבוע למעלה מ-10 חודשים ואיומים להחרים את נשיא העליון הבא אלו לא התנהגויות של שר משפטים מתפקד, אלא של פוליטיקאי שמוביל את המדינה למחוזות אפלים".

"אני קוראת לשר לוין לקיים את פסק הדין, לכנס את הוועדה לבחירת שופטים ולהעלות להצבעה את מינוי נשיא העליון הבא ללא מניפולציות פוליטיות סוג ד׳. לא נאפשר לך לרמוס את החוק, לשתק את הרשות השופטת ולדרדר אותנו למשבר חוקתי חמור אפילו יותר. עליך לפעול לטובת כלל הציבור הישראלי בעת מלחמה ולנהוג בכבוד כלפי מוסדות המדינה בכלל ובפרט אלה שתחת אחריותך״.

יו״ר הימין הממלכתי, ח״כ גדעון סער: "חבל שנוצר הצורך בפסק דין שיפוטי על מנת לבחור נשיא לבית-המשפט העליון. ואולם, לאחר שנה שבה נמנעה הועדה בראשות שר המשפטים מלעשות כן - אין מכך מנוס. את פסק הדין יש לכבד. המשך התדרדרות מערכות היחסים בין הרשויות בכלל ובעת מלחמה בפרט - מנוגד לאינטרס הלאומי".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, הצטרף לקריאה לשר המשפטים לקיים את פסיקת בג"ץ. "אני קורא לשר המשפטים יריב לוין להתנהל באחריות, לקיים את פסיקת בג"ץ ולפעול בעצמו לכנס את הוועדה ולבחור נשיא לבית המשפט העליון," אמר בכר.

מטה המאבק "חופשי בארצנו" הביע תמיכה בפסיקת בג"ץ וציפייה כי שר המשפטים יציית לה במיידי. "מצער מאוד שהגענו למצב בו השר לוין ממשיך לנסות גם בזמן מלחמה לקדם את ההפיכה המשטרית," נכתב בהודעת המטה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר