העלייה ההמונית להר הבית: המדיניות שמוביל בן גביר עלולה להפוך בן רגע למסוכנת

אחד הדגלים המשמעותיים ביותר של השר לביטחון לאומי הוא הר הבית • גם גדולי המבקרים של בן גביר, שסוברים כי עליו לעשות יותר על ההר, בירכו על מה שנראה כשינוי של עשרות שנים • אלא שגם הוא עצמו מבין כי אסור למתוח את הקווים ולהפוך את האירוע למדיני

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף בהר הבית. צילום: מנהלת הר הבית

כשאירוע מתרחש פעם אחת מדובר במקרה, כשהוא קורה בפעם השנייה כבר מדובר במגמה: אלפי יהודים צפויים לעלות עד סוף היום להר הבית לציון תשעה באב, והתיעודים שמתפרסמים מהמקום הקדוש ביותר ליהודים לא מותירים מקום לספק בנוגע לשינוי המדיניות שמוביל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

יהודים מתפללים ללא הפרעה בהר הבית, הבוקר

אחד הדגלים המשמעותיים ביותר של בן גביר הוא הר הבית. כבר שנים רבות שהוא עולה אל ההר, ועל כן לא מפתיע היה שכשהפך לשר לביטחון לאומי הוא החל להוביל מדיניות שונה בהר הבית, שמוכיחה שהסטטוס קוו, שעליו איימו שאם ישתנה הוא "יפוצץ את המזרח התיכון", מבטא עוד תפיסה שגויה ומוגזמת.

כמו ביום העצמאות, גם היום עלו המוני יהודים להר הבית. הם אמרו קינות על בית המקדש שחרב ושרו שירי כמיהה לזה שלפי היהדות עתיד לבוא. המתפללים שרו את המנון המדינה והניפו דגלים, התפללו לעתיד טוב יותר ונשאו תפילה לשלום החטופים ולשובם במהרה.

איתמר בן גביר בהר הבית, היום, צילום: אורן בן חקון

על פי המדיניות של בן גביר, התאפשרה תפילה בהר הבית, אך במקרים מסויימים פעולות שחרגו מכך נאכפו. כך תועדו צעירים שהשתחוו מובלים אל מחוץ להר. בחלק מהמקרים תועדו שוטרים דורשים ממתפללים להכניס ציצית אל תוך בגדיהם, מכיוון שתשמישי קדושה אסורים על ההר.

גם גדולי המבקרים של בן גביר, שסוברים כי עליו לעשות יותר על ההר, בירכו על מה שנראה כשינוי של עשרות שנים. "מרגש לראות יהודים מתפללים, שרים ומשתחווים בתשעה באב בהר הבית. מי שרצה לראות מבול אל אקצא, קיבל השנה מעל 40 אלף יהודים שמחזקים את הריבונות היהודית בהר הבית", אמר תום ניסני, מנכ"ל תנועת "בידינו – למען הר הבית", שמוביל קו לעומתי יחסית כנגד בן גביר ביום יום מכיוון שהתפילה והפולחן בהר עדיין הינם חלקיים.

שירת התקווה בהר הבית // בידינו למען הר הבית

למרות שבהחלט מדובר בשינוי מגמה, יש לומר כי מי שסובר שהסטטוס קוו נשבר לחלוטין, טועה. המשטרה מאפשרת יותר פולחן, בעיקר בדמות תפילה, ללא סידורים או תשמישי קדושה, ובמקרים מיוחדים, כדוגמת יום העצמאות או תשעה באב, מעלימה עין מדגלי ישראל שמונפים בהר. אך עדיין מי שמשתחווה מורחק וכך גם אחרים שמנסים למתוח את הכללים.

המדיניות של בן גביר בהר היא הרחבה של אפשרויות התפילה והפולחן, אך גם הוא מבין כי אסור למתוח את הקווים ולהפוך את האירוע למדיני. בית כנסת על ההר, אחת השאיפות של תומכי העלייה להר הבית, הוא עדיין חלום רחוק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר